Rozhovor s Rudolfom Bauerom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Autor TASR
Košice 5. novembra (TASR) - Na post košického primátora kandiduje súčasný starosta najväčšej mestskej časti Košice Západ, ľudovo zvanej Terasa, 57-ročný Rudolf Bauer. Kandiduje s podporou pravicových strán KDH, SDKÚ-DS, NOVA, SaS, SMK, KDS, OKS, DS a OĽaNO. V minulosti už zastával funkciu primátora Košíc, ako aj post predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK). Bauerov volebný program je postavený na koncepte Smart City - šikovné, inteligentné mesto.
Na čo sú zamerané vaše programové priority? Čo by ste hlavne chceli zmeniť?
V prvom rade mi leží na srdci bezpečnosť mesta, vyššia ochrana obyvateľov v uliciach, ale napríklad aj v doprave pri prechode cez cestu. V životnom prostredí stále vnímam ohrozenie ťažbou uránu. Chcem, aby sa v Košiciach žilo lepšie, sústredím sa na zvýšenie počtu zelených a vodných plôch, budem vytvárať lepšie podmienky pre šport, čiže plavárne, aquapark, cyklotrasy. Želám si, aby Košice boli mestom pre všetkých obyvateľov, nielen pre úzku stranícku skupinu. Mesto by malo byť priateľské k občanom, k rodine, preto chcem rozvíjať program, ktorý sme nazvali Košice pre Teba, Smart City – múdre mesto, čiže inteligentné riešenia vo všetkých pôsobnostiach mesta. Jeho princípmi sú ekonomický rozvoj a vysoká kvalita života, využitie informačno-komunikačných technológií, posilnenie účasti občanov na rozhodovaní, rozvážne nakladanie s prírodnými zdrojmi a tvorba priestorov pre obyvateľov.
Aká je vaša vízia pre Košice v roku 2018, ako by mali vyzerať?
Bezpečnejšie Košice s vytvorenými podmienkami pre šport, s viac zelenými a modrými plochami, bez ohrozenia ťažby uránom, priateľské k občanom. „Košice pre Teba“ znamená, že mesto je pre každého obyvateľa, že poskytuje kvalitné služby pre všetkých, bez rozdiely príjmu, veku alebo rasy.
Ako by ste chceli prilákať do Košíc ďalšie investície a pracovné príležitosti? Ako by sa malo mesto profilovať v tomto smere, aký druh priemyslu či služieb rozvíjať?
Prvým z pilierov Smart City je lokálny ekonomický rozvoj, čo znamená dostatok pracovných príležitostí pre ľudí žijúcich v Košiciach, hlavne pre mladých, aby nemuseli odchádzať do zahraničia alebo na západné Slovensko. Budem podporovať rozvíjanie IT sektoru v Košiciach, resp. sektorov ekonomiky s vyššou pridanou hodnotou. Je tu vysokoškolský potenciál a myslím, si, že mesto môže byť aktívnejšie pri priťahovaní zahraničných investorov. Môže plniť funkciu toho, čo robí Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), v rámci mestského rozmeru, propagovať mesto, vytvárať podmienky a vychádzať v ústrety investorom, aby bol v Košiciach dostatok pracovných príležitostí.
Ako vidíte ďalší vývoj v oblasti dopravy v meste, ako by ste riešili napríklad problém parkovacích miest a parkovného, alebo otázku zachovania trolejbusov v MHD?
Už na Terase som predpokladal, že sa nám podarí zaviesť rezidenčný systém parkovania, ktorý zvýhodňuje domácich obyvateľov, ktorí tu bývajú. Žiaľ, po niekoľkých mesiacoch, keď nám to firma EEI sľúbila, tak nám oznámili, že to nepripravia. Čiže chcem v parkovaní zaviesť systém, ktorý zvýhodňuje domácich a vytláča firemné autá alebo autá, ktoré tam nemajú čo robiť. Každý byt by mal nárok na jedno parkovacie miesto, to by bolo za symbolický poplatok, druhé auto by samozrejme bolo už omnoho drahšie. Miesta budú rozdelené pre domácich, návštevníkov a pre zdravotne ťažko postihnutých. To sú systémy, ktoré sa osvedčili, a ktoré múdre mestá – smart cities už dávno zaviedli, len naše v tomto ostalo stáť. Čo sa týka dopravy ako celku, treba hľadať riešenia pre príliš zhustenú premávku v dopravných špičkách. Samozrejme, je potrebné urýchliť prípravu integrovaného dopravného systému v Košiciach. V tejto oblasti jednoznačne chcem využiť európske peniaze, ktoré sú teraz dobre nastavené v operačnom programe pre ďalšie programovacie obdobie. Počas štyroch rokov chcem urobiť výrazný pokrok pri zlepšovaní infraštruktúry, aj vozového parku dopravného podniku. Som pritom za podporu ekologickej verejnej dopravy.
Košice majú až 22 mestských častí. Ako vnímate tento stav, usilovali by ste sa o zmenu? Koľko by bol optimálny počet mestských častí podľa vás?
V súčasnosti nie sú Košice v tomto smere dobre nastavené. Môj názor je, že cieľovým stavom by malo byť zachovanie dvojúrovňovej mestskej samosprávy pri zhruba piatich až šiestich mestských častiach. Ten proces však musí vychádzať z troch vecí. Prvou sú správne rozdelené činnosti, teda to, čo je lepšie robiť v mestskej časti, má sa robiť tam, čo dnes neplatí, napríklad pre Terasu. Druhý princíp je spravodlivosť, čiže žiadne riešenia na silu, ako to bolo v 70-tych rokoch, keď sa o pričlenení obcí k mestu rozhodlo bez ich súhlasu. A tretí princíp je efektívnosť, to znamená, že riešenie nemôže byť drahšie ako je dnes.
Problémom je situácia na Luniku IX, devastácia bytoviek a vznik nelegálnych osád. Ako tento problém riešiť?
Riešenia tu nie sú, tak povediac, na krátke trate, sú to dlhodobé riešenia. Mám však predstavu, že projekty, ktoré sa osvedčili aj inde na Slovensku, najmä tie, ktoré pri riešení spájajú zamestnanosť, vzdelanie a bývanie, sú prenosné a boli by vhodné aj pre Košice. Je možné, povedzme, na určitý čas vytvoriť pozitívne diskriminovanú firmu, ktorá by zamestnávala Rómov, kde by sa spájali tieto tri oblasti. Samozrejme, projekty na zlepšenie situácie by boli za spoluúčasti Rómov, čiže na magistráte by mohol byť rómsky splnomocnenec, ktorý by prenášal ich predstavy, aby to nebolo o nich bez nich. Tým pádom by mohli vznikať aj nové obydlia, ktoré by už neboli devastované. Akonáhle si ich oni sami postavia, tak už majú k tomu iný vzťah. Cieľom by bolo postupne meniť to prostredie k lepšiemu.
Aký je váš postoj k možnosti ťažby uránu na Jahodnej?
Som jednoznačne proti ťažbe uránu. Aj po zmene geologického zákona stále existujú v tomto smere hrozby a ľudia to aj tak vnímajú, čiže treba tie hrozby úplne eliminovať, a tak aj zvýšiť pocit bezpečnosti obyvateľov mesta.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, ak sa dostanete na post primátora?
Určite by som na prvom mieste zvýšil výkonnosť magistrátu mesta, zmenil by som prostredie v tom, že každý obyvateľ je dôležitý, čiže spravodlivý prístup ku všetkým. Postupne by som začal napĺňať jednotlivé body volebného programu.
Na čo sú zamerané vaše programové priority? Čo by ste hlavne chceli zmeniť?
V prvom rade mi leží na srdci bezpečnosť mesta, vyššia ochrana obyvateľov v uliciach, ale napríklad aj v doprave pri prechode cez cestu. V životnom prostredí stále vnímam ohrozenie ťažbou uránu. Chcem, aby sa v Košiciach žilo lepšie, sústredím sa na zvýšenie počtu zelených a vodných plôch, budem vytvárať lepšie podmienky pre šport, čiže plavárne, aquapark, cyklotrasy. Želám si, aby Košice boli mestom pre všetkých obyvateľov, nielen pre úzku stranícku skupinu. Mesto by malo byť priateľské k občanom, k rodine, preto chcem rozvíjať program, ktorý sme nazvali Košice pre Teba, Smart City – múdre mesto, čiže inteligentné riešenia vo všetkých pôsobnostiach mesta. Jeho princípmi sú ekonomický rozvoj a vysoká kvalita života, využitie informačno-komunikačných technológií, posilnenie účasti občanov na rozhodovaní, rozvážne nakladanie s prírodnými zdrojmi a tvorba priestorov pre obyvateľov.
Aká je vaša vízia pre Košice v roku 2018, ako by mali vyzerať?
Bezpečnejšie Košice s vytvorenými podmienkami pre šport, s viac zelenými a modrými plochami, bez ohrozenia ťažby uránom, priateľské k občanom. „Košice pre Teba“ znamená, že mesto je pre každého obyvateľa, že poskytuje kvalitné služby pre všetkých, bez rozdiely príjmu, veku alebo rasy.
Ako by ste chceli prilákať do Košíc ďalšie investície a pracovné príležitosti? Ako by sa malo mesto profilovať v tomto smere, aký druh priemyslu či služieb rozvíjať?
Prvým z pilierov Smart City je lokálny ekonomický rozvoj, čo znamená dostatok pracovných príležitostí pre ľudí žijúcich v Košiciach, hlavne pre mladých, aby nemuseli odchádzať do zahraničia alebo na západné Slovensko. Budem podporovať rozvíjanie IT sektoru v Košiciach, resp. sektorov ekonomiky s vyššou pridanou hodnotou. Je tu vysokoškolský potenciál a myslím, si, že mesto môže byť aktívnejšie pri priťahovaní zahraničných investorov. Môže plniť funkciu toho, čo robí Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), v rámci mestského rozmeru, propagovať mesto, vytvárať podmienky a vychádzať v ústrety investorom, aby bol v Košiciach dostatok pracovných príležitostí.
Ako vidíte ďalší vývoj v oblasti dopravy v meste, ako by ste riešili napríklad problém parkovacích miest a parkovného, alebo otázku zachovania trolejbusov v MHD?
Už na Terase som predpokladal, že sa nám podarí zaviesť rezidenčný systém parkovania, ktorý zvýhodňuje domácich obyvateľov, ktorí tu bývajú. Žiaľ, po niekoľkých mesiacoch, keď nám to firma EEI sľúbila, tak nám oznámili, že to nepripravia. Čiže chcem v parkovaní zaviesť systém, ktorý zvýhodňuje domácich a vytláča firemné autá alebo autá, ktoré tam nemajú čo robiť. Každý byt by mal nárok na jedno parkovacie miesto, to by bolo za symbolický poplatok, druhé auto by samozrejme bolo už omnoho drahšie. Miesta budú rozdelené pre domácich, návštevníkov a pre zdravotne ťažko postihnutých. To sú systémy, ktoré sa osvedčili, a ktoré múdre mestá – smart cities už dávno zaviedli, len naše v tomto ostalo stáť. Čo sa týka dopravy ako celku, treba hľadať riešenia pre príliš zhustenú premávku v dopravných špičkách. Samozrejme, je potrebné urýchliť prípravu integrovaného dopravného systému v Košiciach. V tejto oblasti jednoznačne chcem využiť európske peniaze, ktoré sú teraz dobre nastavené v operačnom programe pre ďalšie programovacie obdobie. Počas štyroch rokov chcem urobiť výrazný pokrok pri zlepšovaní infraštruktúry, aj vozového parku dopravného podniku. Som pritom za podporu ekologickej verejnej dopravy.
Košice majú až 22 mestských častí. Ako vnímate tento stav, usilovali by ste sa o zmenu? Koľko by bol optimálny počet mestských častí podľa vás?
V súčasnosti nie sú Košice v tomto smere dobre nastavené. Môj názor je, že cieľovým stavom by malo byť zachovanie dvojúrovňovej mestskej samosprávy pri zhruba piatich až šiestich mestských častiach. Ten proces však musí vychádzať z troch vecí. Prvou sú správne rozdelené činnosti, teda to, čo je lepšie robiť v mestskej časti, má sa robiť tam, čo dnes neplatí, napríklad pre Terasu. Druhý princíp je spravodlivosť, čiže žiadne riešenia na silu, ako to bolo v 70-tych rokoch, keď sa o pričlenení obcí k mestu rozhodlo bez ich súhlasu. A tretí princíp je efektívnosť, to znamená, že riešenie nemôže byť drahšie ako je dnes.
Problémom je situácia na Luniku IX, devastácia bytoviek a vznik nelegálnych osád. Ako tento problém riešiť?
Riešenia tu nie sú, tak povediac, na krátke trate, sú to dlhodobé riešenia. Mám však predstavu, že projekty, ktoré sa osvedčili aj inde na Slovensku, najmä tie, ktoré pri riešení spájajú zamestnanosť, vzdelanie a bývanie, sú prenosné a boli by vhodné aj pre Košice. Je možné, povedzme, na určitý čas vytvoriť pozitívne diskriminovanú firmu, ktorá by zamestnávala Rómov, kde by sa spájali tieto tri oblasti. Samozrejme, projekty na zlepšenie situácie by boli za spoluúčasti Rómov, čiže na magistráte by mohol byť rómsky splnomocnenec, ktorý by prenášal ich predstavy, aby to nebolo o nich bez nich. Tým pádom by mohli vznikať aj nové obydlia, ktoré by už neboli devastované. Akonáhle si ich oni sami postavia, tak už majú k tomu iný vzťah. Cieľom by bolo postupne meniť to prostredie k lepšiemu.
Aký je váš postoj k možnosti ťažby uránu na Jahodnej?
Som jednoznačne proti ťažbe uránu. Aj po zmene geologického zákona stále existujú v tomto smere hrozby a ľudia to aj tak vnímajú, čiže treba tie hrozby úplne eliminovať, a tak aj zvýšiť pocit bezpečnosti obyvateľov mesta.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, ak sa dostanete na post primátora?
Určite by som na prvom mieste zvýšil výkonnosť magistrátu mesta, zmenil by som prostredie v tom, že každý obyvateľ je dôležitý, čiže spravodlivý prístup ku všetkým. Postupne by som začal napĺňať jednotlivé body volebného programu.