Budúci rok nás čaká medzinárodné meranie PISA z oblasti matematiky, finančnej matematiky a prídodovedných znalostí
Autor Školský servis
Bratislava 17. septembra (TASR) - Väčšina z nás čo sa to týka našich žiakov prezerá na internete správy a pozerá príklady, ktoré boli v meraniach v minulosti.
Minulý školský rok som si pár príkladov na matematike vyskúšala aj u mojich siedmakov. Veru som pri niektorých úlohách bola sklamaná z toho ako ich riešili. Aké používali postupy, či písali odôvodnenia svojich riešení. Ale nie zo všetkých žiakov. Trieda sa mi rozdelila na dve úplne odlišné skupiny. Jedna naozaj nezvládala a fakt mala problém s prečítaním textu, druhá skupina zvládala lepšie a rýchlejšie témy ako ja.
Prvá skupina bola bohužiaľ skoro dve tretiny triedy, možno preto to sklamanie. Druhá skupina ma však napĺňala hrdosťou. Možno aj preto, že už od šiestej triedy sa snažím so všetkými riešiť príklady, kde čítanie s porozumením nestačí, ale vyžadujem aj odôvodnenie svojich tvrdení. Riešime aj príklady, ktoré nemajú jednoznačné zadanie alebo príklady, ktoré ozaj nemajú riešenie.
Mne z toho vyplynulo jedno, že trénovanie a poznanie príkladov podobného typu nestačí od šiestej triedy. Malo by sa začať v polovici prvého stupňa, kedy už dieťa vie dobre čítať a vie sa dlhšie sústrediť aj na dlhší text.
Ponúkam vám zopár príkladov, ktoré na takýto tréning používam už aj od štvrtej triedy. Niektoré z nich majú už aj dvadsať rokov. Vtedy som učila tiež bez učebníc v matematickej triede a vôbec som netušila, pri ich tvorbe, že sú štýlu PISA.
www.dobrenapady.info sekcia PRE ŠKOLÁKOV
Nezaraďovala som ich podľa ročníkov. Veď keď začnete s nejakým typom úloh v šiestej triede, môžete použiť aj príklad s učivom z piatej či zo štvrtej. Na začiatku odporúčam riešiť úlohy frontálne s deťmi v triede, neskôr dávať ako domácu úlohu, ktorú musia podpísať rodičia, že ju dieťa riešilo.
S tým podpisom mám výborné skúsenosti u štvrtákov a piatakov. A aj jednu úsmevnú príhodu, kedy prišli za mnou rodičia od mojich piatakov a priznali sa, že tie úlohy ich bavia a doma ich radi s deťmi vypracovávajú, pýtajú sa, či nie je ďalšia. Vtedy mi aj s úsmevom jeden otecko povedal, že niekedy si aj on musí text prečítať dvakrát, aby si uvedomil, že je v texte naozaj odpoveď na otázku, ktorú sa pýtam.
Aj rodičia – možno sú z nich niektorí aj novinári - si potom lepšie uvedomia, že matematika nie sú len „suché“ čísla, ale niečo viac.
Mgr. Silvia Bodláková, SPŠ Tilgnerova 14, Bratislava
Minulý školský rok som si pár príkladov na matematike vyskúšala aj u mojich siedmakov. Veru som pri niektorých úlohách bola sklamaná z toho ako ich riešili. Aké používali postupy, či písali odôvodnenia svojich riešení. Ale nie zo všetkých žiakov. Trieda sa mi rozdelila na dve úplne odlišné skupiny. Jedna naozaj nezvládala a fakt mala problém s prečítaním textu, druhá skupina zvládala lepšie a rýchlejšie témy ako ja.
Prvá skupina bola bohužiaľ skoro dve tretiny triedy, možno preto to sklamanie. Druhá skupina ma však napĺňala hrdosťou. Možno aj preto, že už od šiestej triedy sa snažím so všetkými riešiť príklady, kde čítanie s porozumením nestačí, ale vyžadujem aj odôvodnenie svojich tvrdení. Riešime aj príklady, ktoré nemajú jednoznačné zadanie alebo príklady, ktoré ozaj nemajú riešenie.
Mne z toho vyplynulo jedno, že trénovanie a poznanie príkladov podobného typu nestačí od šiestej triedy. Malo by sa začať v polovici prvého stupňa, kedy už dieťa vie dobre čítať a vie sa dlhšie sústrediť aj na dlhší text.
Ponúkam vám zopár príkladov, ktoré na takýto tréning používam už aj od štvrtej triedy. Niektoré z nich majú už aj dvadsať rokov. Vtedy som učila tiež bez učebníc v matematickej triede a vôbec som netušila, pri ich tvorbe, že sú štýlu PISA.
www.dobrenapady.info sekcia PRE ŠKOLÁKOV
Nezaraďovala som ich podľa ročníkov. Veď keď začnete s nejakým typom úloh v šiestej triede, môžete použiť aj príklad s učivom z piatej či zo štvrtej. Na začiatku odporúčam riešiť úlohy frontálne s deťmi v triede, neskôr dávať ako domácu úlohu, ktorú musia podpísať rodičia, že ju dieťa riešilo.
S tým podpisom mám výborné skúsenosti u štvrtákov a piatakov. A aj jednu úsmevnú príhodu, kedy prišli za mnou rodičia od mojich piatakov a priznali sa, že tie úlohy ich bavia a doma ich radi s deťmi vypracovávajú, pýtajú sa, či nie je ďalšia. Vtedy mi aj s úsmevom jeden otecko povedal, že niekedy si aj on musí text prečítať dvakrát, aby si uvedomil, že je v texte naozaj odpoveď na otázku, ktorú sa pýtam.
Aj rodičia – možno sú z nich niektorí aj novinári - si potom lepšie uvedomia, že matematika nie sú len „suché“ čísla, ale niečo viac.
Mgr. Silvia Bodláková, SPŠ Tilgnerova 14, Bratislava