Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 8. november 2024Meniny má Bohumír
< sekcia Import

OTS: Chlap, hrdina, bukvica, stroj. Kto sú dnešní mladí muži?

Foto: Monika Mahútová

Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava otvorilo novú sezónu štvrtou časťou projektu Generácia Z, ktorá je venovaná mladým divákom.

Bratislava 16. októbra (OTS) - Autorská inscenácia Zombies, v réžii Jána Šimka ktoré mala premiéru 13. septembra. Prvými troma časťami projektu Generácia Z sú inscenácie Sused, ktorého nechcem, Krása nevídaná a FANTOMAS. V DPOH vznikli v rámci Projektu tolerancie, ktorý sa venuje témam inakosti, jej rešpektovania či nenávisti, vnímania ženskej krásy, jej hodnoteniam médiami a spoločnosťou, téme vplyvu sociálnych médií na mladých ľudí, hoaxom a dezinformáciám.

Inscenácia Zombies, ktorú DPOH realizuje v spolupráci so Slovenským národným strediskom pre ľudské práva je zameraná primárne na chlapcov a mladých mužov a kladie zásadnú otázku. Čo pre generáciu Z znamená byť mužom v dnešnej dobe? Výskumy hovoria, že z takzvaných zoomerov sa stávajú dve generácie, čoraz viac sa prehlbuje priepasť medzi oboma pohlaviami. Kým mladé ženy generácie Z pokračujú v rokmi rozbehnutej ceste za emancipáciou, mladí muži sa často cítia stratení a dezorientovaní. Hľadajú svoje pevné miesto v spoločnosti aj v partnerských vzťahoch a často inklinujú k toxickým vzorom. Pod vplyvom sociálnych sietí môžu chlapci z generácie Z uveriť, že z tzv. normálneho muža sa postupne stáva ohrozený druh, že feminizmus sa snaží z mužov oslabovať. Stávajú sa z nich antifeministi. K tomu, aby sa nepoženštili ich vedú aj influenceri, ktorí chrlia návody, ako sa stať správnym mužom. Jedným z nich je kickboxer Andrew Tate, ktorého nástrojom a živobytím sa stala manipulácia, ovládanie myslenia a cítenia chlapcov a mladých mužov. A nie je sám. Chlapci generácie Z sú ovplyvňovaní obsahmi, ktoré hovoria, aby neboli šťastní, ale aby boli vplyvní a schopní, že zraniteľný muž nie je dobrý muž, dobrý muž je nebezpečný muž. Muž má byť monštrom. Má pestovať hnev, ale zároveň ho kontrolovať, ale to nedokáže každý a vôbec nie bežní chlapci. Manipulátori na sociálnych sieťach tiež tvrdia, že sex je zábava, sexuálne vzťahy by mali byť rekreačné, s mnohými partnerkami a partnermi. Mužova hodnota je tak priamo úmerná tomu, koľko sexuálnych partneriek a partnerov mal, pričom sám seba presviedča o tom, že muži nie sú biologicky uspôsobení tak, aby boli monogamní. Viacerí z influencerov, ktorí chlapcami manipulujú sú obvinení zo znásilnenia, obchodovania s ľuďmi, kyberšikany, z extrémizmu. Toxické maskulínne ideológie sa nešíria iba z ich profilov, bežne ich počuť aj z úst politikov. Je ťažké denne sa orientovať vo virtuálnom svete a ešte ťažšie v tom reálnom.

„Chlapci sa topia v tekutej modernite súčasného sveta, kde je mužská rola v spoločnosti redefinovaná. Boja sa priznať slabosť, veď chlap má všetko vydržať, má páchnuť potom, borovičkou a na rukách mať mozole. Ak sú mladé dievčatá stratené, čo potom mladí chlapci? Majú šancu nájsť si svoje miesto bez toho, aby sa vrátili do jaskýň? Môžu byť šťastní bez toho, aby ulovili mamuta a zabili tucet nepriateľov z konkurenčnej tlupy? Majú v tejto krajine šancu byť citliví a láskaví? Ukázať slabosť? Má táto krajina šancu, ak sa vedome rozhodla kráčať proti času? Alebo naopak, povstanú zombíci celého sveta pod plamennými rečami populistov, vytiahnu do boja za záchranu mužstva a urobia plochú zem „great again“? Štvrtá časť projektu tolerancie Generácia Z: Zombies možno nájde odpoveď. A ak nie, určite nájde mnoho otázok. A tie sú často dôležitejšie,“ hovorí riaditeľka DPOH Valeria Schulczová.

V postavách dnešných mladých mužov diváci uvidia Tadeáša Bola, Jakuba Šveca a Makara Tikhomirova, ktorí sú zároveň aj spoluautori textov. Dramaturgičkou inscenácie je Tereza Hladká, hudbu skomponoval Matúš Homola, autorom scény a projekcií je Boris Vitázek a autorkou kostýmov Veronika Vartíková. Na inscenácii odborne spolupracoval psychológ Andrej Kuruc.

„Stretli sme sa koncom jari a začali sa rozprávať. My, mladší muži a ženy, sme rozprávali o dnešku. Starší muži a ženy aj o tom, ako sa oni cítili v našom veku. Táto inscenácia vznikla z našich rozhovorov. Aby sme zistili, ako sa muži zmenili, porovnávali sme svoje skúsenosti a spomienky, hľadali sme, čo charakterizuje muža dnes a čo ho charakterizovalo kedysi, aké predstavy spĺňal a aké by mal spĺňať, čoho sa bál a bojí, čoho sa chce alebo by sa mal vystríhať, čo ho zraňuje, teší, napĺňa. Viedli sme dlhé rozhovory a potom ich prekladali do javiskového textu. Jakub s Tadeášom študovali herectvo v Bratislave, hrajú spolu vo viacerých inscenáciách. V niektorých sa už podobnými otázkami zaoberali. Makara vyhnala vojna z Ukrajiny, keď ju napadlo Rusko. Vojna nemá ženskú tvár. Vyvolal ju diktátor, vedú ju muži, ale zmenila toho veľa v životoch nás všetkých. Vrátila Európu do temných čias, v ktorých muži ako Putin obhajovali svoju despotickú moc takzvanými tradíciami či takzvaným prirodzeným poriadkom. Či ju zmenila viac ako internet, pandémia a klimatická kríza, to ešte uvidíme,“ hovorí režisér inscenácie Ján Šimko.

Teaser:

Zámerom projektu bolo vytvoriť autorské inscenácie, ktoré zmapujú generáciu Z a zároveň sa jej prihovoria ako cieľovej skupine divákov. Všetky divadelné inscenácie projektu Generácie Z hovoria o problémoch mladých ľudí. Snažia sa ich pomenovať, spoločne hľadať riešenie a tlmočiť ich jazykom a prostredníctvom ich generácie hercov, ktorí do projektu prinášajú svoje vlastné autorské texty. Tým by malo byť zdravé sebavedomie, tolerancia, participácia a aktívny prístup k svojmu životu a spoločnosti. Mladá generácia je rozdelená rovnako ako tá dospelá. Nedôveruje demokracii, inštitúciám, podlieha konšpiráciám a vykazuje veľké znaky netolerancie k minoritám a nemá životný pocit, že má šancu meniť veci okolo seba.

„Vďaka inscenácii Zombies som si pripomenula svoju prvú skúsenosť s projektom Generácia Z, keď som sa ako dramaturgička podieľala na inscenácii FANTOMAS. Počas skúšobného procesu sme sa veľa rozprávali, veľa sme hľadali, aj sme si občas oponovali a dovolím si tvrdiť, že sme sa aj mnohému naučili a vzájomne sa obohatili. Zistili sme, že téma inscenácie v sebe skrýva veľa neprebádaného a veľa nezodpovedaného. Budem zvedavá, ako sa k nej postavia naši diváci. Vždy je pre mňa zaujímavé vypočuť si názor na inscenácie Generácia Z naprieč generáciami. Pozývam všetkých zistiť, kto sú vlastne mladí muži generácie Z. Čomu veria, o čom pochybujú, čo ich trápi, hnevá, teší, na čo nedokážu nájsť odpovede,“ dopĺňa dramaturgička inscenácie Tereza Hladká.

UPOZORNENIE: Upozorňujeme čitateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.