Učiteľ Cyril nezostavil len písmo zv. hlaholika a dokonalý pravopis, ale utváral nové slová, čím pozdvihol jazykovú kultúru slovanského jazyka na úroveň latinčiny a gréčtiny.
Autor TASR
Bratislava 20. júna (TASR) - Slovensko si v tomto roku pripomína 1150. výročie príchodu sv. Cyrila a sv. Metoda na naše územie. TASR pri tejto príležitosti, okrem prehľadu domácich a zahraničných pamätníkov venovaných pamiatke osnovateľov nášho písomníctva, uvádza aj základnú vedeckú, odbornú a umeleckú, knižne publikovanú literatúru o období Veľkej Moravy a účinkovaní sv. Cyrila a sv. Metoda na jej území, teda aj na veľkej časti dnešného slovenského územia. Prehľad literatúry uvádzame ako informačný materiál.
V rámci encyklopedických úsilí slovenských historikov a vedeckých pracovníkov z najrôznejších oblastí života, s cyrilo-metodskou misiou, jej odkazom, následnou tradíciou, ale i kultom sa dôstojne vyrovnala aj prvá všeobecná Encyklopédia Slovenska. Vyšla vo Vydavateľstve VEDA v Slovenskej akadémii vied v šiestich zväzkoch v rokoch 1977 - 1982 a solúnskych bratov zaznamenáva v dvoch samostatných heslách. V prvom zväzku je to heslo "Cyril-Konštantín, zv. Filozof" a v treťom zväzku je to heslo "Metod".
Obe heslá prinášajú encyklopedicky strohú, ale podrobnú a presnú biografiu oboch bratov, medzi ktorými bol až dvanásťročný vekový rozdiel. Z hesla o Cyrilovi treba zaznamenať fakt, ktorý sa aj v monografických štúdiách objavuje dosť zriedkavo. "Učiteľ Cyril nezostavil len písmo zv. hlaholika a dokonalý pravopis, ale utváral nové slová, čím pozdvihol jazykovú kultúru slovanského jazyka na úroveň latinčiny a gréčtiny." Inými slovami - Konštantín - Cyril výrazne zasiahol aj do našej lexiky a následne i do štylistiky.
Z hesla o Metodovi treba zdôrazniť fakt, že "...hneď po jeho smrti vznikol na Veľkej Morave kult Metoda ako svätca." No a tento kult a cyrilo-metodská tradícia sa potom niesli celými našimi dejinami, takže názor, že cyrilo-metodskú tradíciu si vymysleli štúrovci, ako ideové zdôvodnenie pre svoje národno-obrodenecké úsilia, neobstojí.
V rámci encyklopedických úsilí slovenských historikov a vedeckých pracovníkov z najrôznejších oblastí života, s cyrilo-metodskou misiou, jej odkazom, následnou tradíciou, ale i kultom sa dôstojne vyrovnala aj prvá všeobecná Encyklopédia Slovenska. Vyšla vo Vydavateľstve VEDA v Slovenskej akadémii vied v šiestich zväzkoch v rokoch 1977 - 1982 a solúnskych bratov zaznamenáva v dvoch samostatných heslách. V prvom zväzku je to heslo "Cyril-Konštantín, zv. Filozof" a v treťom zväzku je to heslo "Metod".
Obe heslá prinášajú encyklopedicky strohú, ale podrobnú a presnú biografiu oboch bratov, medzi ktorými bol až dvanásťročný vekový rozdiel. Z hesla o Cyrilovi treba zaznamenať fakt, ktorý sa aj v monografických štúdiách objavuje dosť zriedkavo. "Učiteľ Cyril nezostavil len písmo zv. hlaholika a dokonalý pravopis, ale utváral nové slová, čím pozdvihol jazykovú kultúru slovanského jazyka na úroveň latinčiny a gréčtiny." Inými slovami - Konštantín - Cyril výrazne zasiahol aj do našej lexiky a následne i do štylistiky.
Z hesla o Metodovi treba zdôrazniť fakt, že "...hneď po jeho smrti vznikol na Veľkej Morave kult Metoda ako svätca." No a tento kult a cyrilo-metodská tradícia sa potom niesli celými našimi dejinami, takže názor, že cyrilo-metodskú tradíciu si vymysleli štúrovci, ako ideové zdôvodnenie pre svoje národno-obrodenecké úsilia, neobstojí.