Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Import

Dostavbu severnej D1-tky spomaľujú chránené územia a zvery

Foto: TASR

Problematický úsek diaľnice D1 medzi Martinom a Ružomberkom najbližší rok nepostavia. S dostavbou tohto úseku severnej D1-tky chce Národná diaľničná spoločnosť začať najskôr na začiatku roku 2014

Bratislava 3. augusta (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) Európskej únií prisľúbila, že vyhodnotí vplyv stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie Slovenska. „Slovenská republika si zobrala za svoje realizovať dve požiadavky Európskej komisie. Prvá je dať nanovo posúdiť vplyv na životné prostredie na tomto úseku a otvoriť verejnú diskusiu na tému vplyvu tejto diaľnice resp. tohto úseku na životné prostredie,“ povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Spomínaný úsek diaľnice sa nachádza v citlivom území popretkávaný mnohými chránenými územiami a národnými parkami. Akýkoľvek zásah do chránených území je na Slovensku regulovanými zákonmi, a tie musí dodržiavať aj NDS. „Všetky navrhované riešenia, o ktorých sme do dnešného dňa hovorili, sú v súlade s legislatívou, a tak budeme postupovať aj do budúcnosti, aby sme vyvrátili pochybnosti Európskej komisie o tom, či sme niečo zanedbali alebo nie,“ hovorí investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová. Akýkoľvek zásah do prírody ohrozuje nažívanie zvierat. A práve výstavba diaľnice môže značne narušiť ich život v okolí stavby. Zvieratá často prechádzajú z jednej strany diaľnice na druhu a práve to sa im stáva osudným „Na našich cestách za uplynulý rok zahynulo 3934 kusov srnčej zvery, 904 jeleňov, 394 diviakov, 120 danielov a 26 muflónov. Poľovníci vyčíslili škodu na 1,1 milióna eur,“ informoval o tom Slavomír Finďo z Národného lesníckeho centra. Najlepšie riešenie prechodu zvierat na druhú stranu diaľnice sú nadchody, tzv. zelené mosty, ktoré sa vo svete osvedčili. „Vždy sa hľadá riešenie pre všetky druhy zvierat žijúce na tomto území. Teda vypichovať jeden druh, napríklad medveďa alebo rysa nie je celkom správne,“ povedal Finďo. V prípade spomínaného úseku diaľnice, sa riešenia hľadali už od roku 1995 do 2002. Táto časť diaľnice bola pôvodne naplánovaná s tunelom, no v roku 2006 sa od neho opustilo. Doteraz bolo na tomto úseku preinvestovaných 23 miliónov eur.
Dialničiarov najbližšie dni čaká presviedčanie Európskej komisie o tom, že nedošlo k porušeniu legislatívy. Ak sa to NDS nepodarí, nedostané eurofondy, no a bez nich nemá začo stavať.

Tomáš Gerši, Univerzita Komenského Bratislava