Divadlo si k inscenácii, ktorá má v sebe hĺbku, humor, skvelé herecké výkony, pozvalo na spoluprácu Vladimíra Čepka, dramaturga pražského Divadla na Vinohradoch.
Autor TASR
Bratislava 24. októbra (TASR) - Bratislavské Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava (DPOH) uvedie 25. októbra premiéru novej inscenácie Spasiteľ z Dolných honov. Hru "o stave spoločnosti, o jej psychickom zdraví a traumách", pre divadlo napísal Peter Scherhaufer. Réžie "smutnej komédie z nášho mesta v divnom svete" sa ujal Michal Spišák. V absurdnej komédii účinkujú Lenka Barilíková, Martin Madej, Makar Tikhomirov, Bronislava Kováčiková a Annamária Janeková.
"Text reaguje na súčasné dianie v spoločnosti, aj na traumy z minulosti, to čo si nesieme, a hlavne na potrebu hľadať spasiteľa," povedala na štvrtkovej tlačovej konferencii riaditeľka DPOH Valeria Schulczová. Hra bola dlhodobo bez názvu. Tvorcovia sa obávali náboženských konotácií slova spasiteľ. "Chceli sme sa im vyhnúť, preferovali sme to v politickom slova zmysle, ale od slova polis, nie od slova politika," vysvetlila Schulczová k inscenácií "o tom, akú máme neustále potrebu hľadať spasiteľa, niekoho, kto nás vytrhne z našej banálnej každodennosti, dodá našim životom zmysel, lebo my sami za ne nie sme schopní prevziať zodpovednosť".
Dolné hony sa do názvu hry podľa Schulczovej dostali preto, že "znamenajú sociálne sídlisko, ktoré vyrástlo na okraji Bratislavy ako veľkokapacitná ubytovňa Slovnaftu, ktorý sa rozrastal". Šéfka DPOH pripomína, že v tejto časti hlavného mesta sa od nepamäti ťažko a nebezpečne žilo. "Dolné hony sú dokonalým obrazom slovenskej spoločnosti, transformácia v 90. rokoch tam prebiehala divoko, generovala prostitúciu, drogových dílerov, aj mafiáni, ktorí sú teraz rozhostení v spoločnosti, mali niečo s Dolnými honmi," poznamenala.
Divadlo si k inscenácii, ktorá "má v sebe hĺbku, humor, skvelé herecké výkony", pozvalo na spoluprácu Vladimíra Čepka, dramaturga pražského Divadla na Vinohradoch. Hudbu skomponoval Slavo Solovic. Scénu a kostýmy navrhla Eva Kudláčová-Rácová.
"Vychádzal som z toho, že ma nesmierne trápi stav dnešnej spoločnosti, pre mňa je to hra o traume, o odovzdávaní traumy a o tom, čo môžeme spraviť pre to, aby sme sa posunuli ďalej," priblížil Scherhaufer. Spasiteľ podľa slov autora nastupuje vtedy, keď ľudia vyčerpali všetky zdroje, ako si pomôcť. "Alebo keď je ich bolesť a utrpenie také veľké, že sa naň, a teda do svojho vnútra, nechcú ani len pozrieť," hovorí autor a priznáva, že spasiteľ nemusí byť človek z mäsa a kostí. "Je to čokoľvek, čo človeku pomôže zabudnúť na to, čo ho trápi. Teda aj akákoľvek závislosť," uviedol pre TASR Scherhaufer.
"Text reaguje na súčasné dianie v spoločnosti, aj na traumy z minulosti, to čo si nesieme, a hlavne na potrebu hľadať spasiteľa," povedala na štvrtkovej tlačovej konferencii riaditeľka DPOH Valeria Schulczová. Hra bola dlhodobo bez názvu. Tvorcovia sa obávali náboženských konotácií slova spasiteľ. "Chceli sme sa im vyhnúť, preferovali sme to v politickom slova zmysle, ale od slova polis, nie od slova politika," vysvetlila Schulczová k inscenácií "o tom, akú máme neustále potrebu hľadať spasiteľa, niekoho, kto nás vytrhne z našej banálnej každodennosti, dodá našim životom zmysel, lebo my sami za ne nie sme schopní prevziať zodpovednosť".
Dolné hony sa do názvu hry podľa Schulczovej dostali preto, že "znamenajú sociálne sídlisko, ktoré vyrástlo na okraji Bratislavy ako veľkokapacitná ubytovňa Slovnaftu, ktorý sa rozrastal". Šéfka DPOH pripomína, že v tejto časti hlavného mesta sa od nepamäti ťažko a nebezpečne žilo. "Dolné hony sú dokonalým obrazom slovenskej spoločnosti, transformácia v 90. rokoch tam prebiehala divoko, generovala prostitúciu, drogových dílerov, aj mafiáni, ktorí sú teraz rozhostení v spoločnosti, mali niečo s Dolnými honmi," poznamenala.
Divadlo si k inscenácii, ktorá "má v sebe hĺbku, humor, skvelé herecké výkony", pozvalo na spoluprácu Vladimíra Čepka, dramaturga pražského Divadla na Vinohradoch. Hudbu skomponoval Slavo Solovic. Scénu a kostýmy navrhla Eva Kudláčová-Rácová.
"Vychádzal som z toho, že ma nesmierne trápi stav dnešnej spoločnosti, pre mňa je to hra o traume, o odovzdávaní traumy a o tom, čo môžeme spraviť pre to, aby sme sa posunuli ďalej," priblížil Scherhaufer. Spasiteľ podľa slov autora nastupuje vtedy, keď ľudia vyčerpali všetky zdroje, ako si pomôcť. "Alebo keď je ich bolesť a utrpenie také veľké, že sa naň, a teda do svojho vnútra, nechcú ani len pozrieť," hovorí autor a priznáva, že spasiteľ nemusí byť človek z mäsa a kostí. "Je to čokoľvek, čo človeku pomôže zabudnúť na to, čo ho trápi. Teda aj akákoľvek závislosť," uviedol pre TASR Scherhaufer.