Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Import

DUPKALA: Chcem byť primátorom všetkých Prešovčanov sedem dní v týždni

Kandidát na primátora Prešova Pavol Dupkala. Foto: TASR

Rozhovor s Rudolfom Dupkalom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.

Prešov 6. novembra (TASR) – Jeden z kandidátov na post primátora mesta Prešov 33-ročný Rudolf Dupkala chce byť primátorom všetkých Prešovčanov a to sedem dní v týždni. Momentálne je riaditeľom Šarišskej galérie a kandiduje ako nezávislý. V súčasnosti je i poslancom Mestského zastupiteľstva (MsZ) v Prešove.

Predstavte sa v skratke voličom. Čo vás motivovalo ku kandidatúre?

S Prešovom ma spája celý môj život, osobný ale aj profesijný, je to moje rodné mesto. Roky od vedenia mesta počúvame rôzne sľuby, riešenia problémov, ale aj výhovorky, prečo to napokon nejde. Som presvedčený, že zmena fungovania vecí v Prešove je hlavne o zmene prístupu k jeho riadeniu. Spravovanie mesta pod taktovkou súčasného primátora má veľké rezervy. Vidím ich a viem ako to zmeniť. Kandidujem preto, aby som z pozície primátora mohol naplniť víziu moderného, dynamicky sa rozvíjajúceho mesta, ktoré dobre poznajú doma i v zahraničí. Mesto, kde ľudia dôstojne pracujú, slušne bývajú, aktívne oddychujú a cítia sa bezpečne. Mesto, kde zahraniční investori s dôverou investujú a turisti o ňom s nadšením rozprávajú. Jednoducho, mesto kde chceme všetci žiť.

Čo by bolo vašou prioritou v oblasti dopravy v meste? Ako by ste riešili zápchy a nepriechodnosť mesta v niektorých kritických hodinách?

Zásadnou prioritou v oblasti dopravy je samozrejme dokončenie a výstavba chýbajúceho cestného prepojenia na diaľnicu D1, rýchlostnú cestu R4 a plnohodnotné spustenie vnútorného mestského okruhu. S tým by mala korešpondovať profesionálna koncepcia udržateľnej dopravy s dôrazom na integrovanosť, ekológiu a alternatívne formy. Dnes v meste chýba ucelený systém cyklochodníkov a ich prepojenie na existujúce rekreačné zóny mimo mesta. Cyklodoprava a samotná chôdza je využívaná sporadicky, resp. na rekreačné účely. V tomto smere chýba infraštruktúra ale aj povedomie obyvateľov mesta o prospešnosti tohto typu dopravy. Atraktivitu by mu mohol priniesť aj systém požičovne mestských bicyklov. Samotnú situáciu na križovatkách by mohli riešiť inteligentné dopravné systémy, stavebné úpravy a koordinácia dopravy. Viem si predstaviť, že o aktuálnej dopravnej situácii by cestujúcich informovala digitálna aplikácia, resp. sms.

Ako by ste riešili problém s parkovaním na sídliskách? A čo s parkoviskami v centre mesta?

Možností je viacero, vyžaduje si to však aktívny prístup a otvorenú komunikáciu s občanmi. Osobne som zástancom budovania parkovacích domov vo vybraných častiach mesta. Citlivým architektonickým prevedením, možno tieto stavby vhodne zakomponovať do existujúceho priestoru. Plošne toto riešenie nie je v rozpore s ochranou a zachovaním verejnej zelene, akoby to bolo pri budovaní a rozširovaní klasických parkovacích plôch. Prehustenie dopravy a problémy s parkovaním v centre by mohli vyriešiť záchytné parkoviská, vybudované na cestných vstupoch do mesta. Primárne by boli určené tým, ktorí dochádzajú do Prešova za prácou, do školy alebo k lekárovi. Expresnými linkami MHD by sme zabezpečili ich prepravu na vybrané zastávky v centre mesta.

Aký je podľa vás najpálčivejší problém v oblasti školstva v meste? Považujete za potrebné znižovať počet škôl a školských zariadení v meste?

Mám ambíciu posunúť naše mesto do pozície lídra v oblasti kreativity a inovácií v Prešovskom kraji. Chcem, aby sme v Prešove vybudovali kreatívny inkubátor a podali pomocnú ruku pri príprave a výstavbe vedeckých parkov. Mesto Prešov má nadregionálny význam v oblasti vzdelávania a tento fakt treba zvýrazniť. Stav a počty detí v materských a základných školách musia reflektovať skutočné požiadavky a aktuálnu natalitu. Kvalitu procesov výchovy a výučby v existujúcich zariadeniach je potrebné zlepšiť novými investíciami nasmerovanými do ich rekonštrukcie a vybavenia. Rovnako vidím možnosti zlepšenia v oblasti výučby cudzích jazykov v MŠ a ZŠ. Som za intenzívnu podporu medzinárodnej spolupráce školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta.

Ako by ste riešili zadlženosť mesta a považujete ju vôbec za alarmujúcu?

Primátor musí byť dobrým hospodárom a dobrý hospodár odovzdáva mesto v lepšej kondícii, ako ho prebral. Bohužiaľ, v našom meste to neplatí. Od roku 2006 mesto zvýšilo úverovú zadlženosť viac ako trojnásobne. Dnes dosahuje výšku takmer 17,5 milióna eur. V Prešove a jeho okolí je momentálne bez práce viac ako 13.000 ľudí. Faktom tiež je, že na Mestskom úrade už viac ako deväť mesiacov nevykonáva svoju funkciu riadne zvolený hlavný kontrolór mesta. Urobím všetko preto, aby sme zabezpečili vyrovnané finančné hospodárenie mesta bez ďalšieho zadlžovania, financie mesta dáme pod verejnú kontrolu. Nebudeme zvyšovať miestne dane a poplatky pre občanov, úspory nájdeme vo výdavkovej časti.

Máte pocit, že mesto sa o jednotlivé sociálne slabšie skupiny stará dostatočne? Ako navrhujete riešiť nedostatok miest v dvoch zariadeniach pre seniorov? Čo považujete za najväčší problém mesta v tejto oblasti?

Osobne vnímam sociálnu oblasť veľmi citlivo. Chcem, aby sme v Prešove vytvorili stabilný program pomoci sociálne slabým obyvateľom, podporili výstavbu nájomných bytov pre mladé páry, nízkopríjmové rodiny, slobodné matky a zdravotne odkázaných obyvateľov a zvýšili dostupnosť sociálnych služieb priamo v rodinnom prostredí pre seniorov. Rovnako sa zasadím o rekonštrukciu prechodov pre chodcov, ktoré osvetlíme, ozvučíme a prispôsobíme nevidiacim. Vo všetkých verejných budovách a priestranstvách zabezpečíme bezbariérovosť.



Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe na post primátora mesta?

O osude toho mesta nesmú rozhodovať primátor a vybraný úradníci za zatvorenými dverami. Úrad musí nakladať s financiami hospodárne a transparentne, musí aktívne komunikovať s obyvateľmi, zabezpečovať stabilitu verejných služieb a rozumne zveľaďovať majetok mesta. Hneď po nástupe podrobím analýze všetky platné zmluvy, dohody a záväzky, tie, ktoré sú pre mesto nevýhodné, upravím alebo zruším. Uskutočním hĺbkový audit hospodárenia mesta a mestských firiem, nájdem priestor na úspory a efektívne hospodárenie. Uskutočním dôkladnú inventarizáciu majetku mesta a mestských firiem, elektronickú evidenciu zverejním, rovnako ako všetky zmluvy, dohody, záväzky, faktúry a objednávky v širšej podobe. V dialógu s podnikateľmi a občanmi mesta prehodnotím mestské vyhlášky a nariadenia tak, aby sme podporili podnikanie a tvorbu nových pracovných miest. Presadím odbornosť a profesionalitu na vedúcich pozíciách na Mestskom úrade a v mestských firmách. Zavediem protikorupčné opatrenia a budem vyžadovať osobnú zodpovednosť za prešľapy a zlyhanie.