E-booky a literárne diela na monitoroch tabletov klasické knihy nezničia.
Autor TASR
Bratislava 1. marca (TASR) – E-booky a literárne diela na monitoroch tabletov klasické knihy nezničia. To, čo človeku dokáže priniesť klasická kniha totiž e-booky nikdy nebudú schopné poskytnúť. Myslia si to psychológovia, ktorí zároveň upozorňujú, že kým čítanie klasických kníh prináša relax, elektronické knihy skôr človeka vyčerpávajú.
Psychologička Zdenka Némethová si myslí, že hoci je už dnes veľa knižiek v elektronickej podobe, klasická kniha má a aj bude mať svojich prívržencov. "Už aj z praktického hľadiska, keďže v elektronickej knihe nemôžete tak ľahko listovať ako v klasickej knihe, nemôžete si robiť poznámky, podčiarkovať si myšlienky, ktoré sa vám páčia," uviedla Némethová. "A čo je veľmi dôležité, aj keď už na to moderné technológie pamätajú, e-booky vám určite unavujú oči viac ako klasické knihy."
Psychologička Denisa Maderová podčiarkla "deštruktívnu" schopnosť elektronických kníh. Podľa nej neprinášajú relax ako klasické knihy, ktoré možno kedykoľvek zatvoriť alebo si pri nich zdriemnuť a naozaj si ich vychutnať. "Vysvietený monitor vás naopak núti byť neustále sústredený, berie vám energiu a oslabuje organizmus," povedala pre TASR Maderová.
Dodala, že moderné technológie navyše inšpirujú skôr k zbieraniu informácií o knihách ako k čítaniu samotných knižných diel. Podľa nej sa tým stráca možnosť prijať a prežívať emóciu a zážitok, ktorý prináša klasická kniha. "Poznáme tak príbeh knihy, no nie zážitok, ktorý je s týmto príbehom spojený," dodala. Maderová si preto myslí, že e-booky vždy zostanú lákadlom najmä pre mladú generáciu, ktorá rada siaha a objavuje novinky. "Ľudia v zrelšom veku však majú tendenciu vrátiť sa k prirodzenej podstate človeka a tú tvoria aj emócie, zážitky a návyky, prinášajúce čítanie klasických kníh."
Psychologičky sa zhodujú v tom, že aj elektronické knihy môžu najmä najmladšiu generáciu inšpirovať k čítaniu, rovnako môžu viesť k rozvoju slovnej zásoby či verbálnych zručností. No samotný vzťah k literatúre je podľa nich skôr otázkou výchovy a vzdelávania. "Dnes otázka vzťahu k literatúre nie je postavená na tom, či klasické alebo elektronické knihy, ale skôr na tom, či v škole a v rodine dostatočne pestujeme u detí návyk na čítanie," dodala Némethová.
Psychologička Zdenka Némethová si myslí, že hoci je už dnes veľa knižiek v elektronickej podobe, klasická kniha má a aj bude mať svojich prívržencov. "Už aj z praktického hľadiska, keďže v elektronickej knihe nemôžete tak ľahko listovať ako v klasickej knihe, nemôžete si robiť poznámky, podčiarkovať si myšlienky, ktoré sa vám páčia," uviedla Némethová. "A čo je veľmi dôležité, aj keď už na to moderné technológie pamätajú, e-booky vám určite unavujú oči viac ako klasické knihy."
Psychologička Denisa Maderová podčiarkla "deštruktívnu" schopnosť elektronických kníh. Podľa nej neprinášajú relax ako klasické knihy, ktoré možno kedykoľvek zatvoriť alebo si pri nich zdriemnuť a naozaj si ich vychutnať. "Vysvietený monitor vás naopak núti byť neustále sústredený, berie vám energiu a oslabuje organizmus," povedala pre TASR Maderová.
Dodala, že moderné technológie navyše inšpirujú skôr k zbieraniu informácií o knihách ako k čítaniu samotných knižných diel. Podľa nej sa tým stráca možnosť prijať a prežívať emóciu a zážitok, ktorý prináša klasická kniha. "Poznáme tak príbeh knihy, no nie zážitok, ktorý je s týmto príbehom spojený," dodala. Maderová si preto myslí, že e-booky vždy zostanú lákadlom najmä pre mladú generáciu, ktorá rada siaha a objavuje novinky. "Ľudia v zrelšom veku však majú tendenciu vrátiť sa k prirodzenej podstate človeka a tú tvoria aj emócie, zážitky a návyky, prinášajúce čítanie klasických kníh."
Psychologičky sa zhodujú v tom, že aj elektronické knihy môžu najmä najmladšiu generáciu inšpirovať k čítaniu, rovnako môžu viesť k rozvoju slovnej zásoby či verbálnych zručností. No samotný vzťah k literatúre je podľa nich skôr otázkou výchovy a vzdelávania. "Dnes otázka vzťahu k literatúre nie je postavená na tom, či klasické alebo elektronické knihy, ale skôr na tom, či v škole a v rodine dostatočne pestujeme u detí návyk na čítanie," dodala Némethová.