Vedecko-zábavné centrum ATLANTIS je v Bratislave otvorené len niekoľko týždňov. Žiaci ZŠ Juraja Fándlyho zo Serede boli medzi prvými, ktorí ho návštívili.
Autor Školský servis
Sereď 23. mája (TASR) - Vedecko-zábavné centrum ATLANTIS je v Bratislave otvorené len niekoľko týždňov a tak sa žiaci 7. ročníka ZŠ Juraja Fándlyho v Seredi tešili, že budú medzi prvými, ktorí ho návštívia. Prežili sme v ňom dve hodiny plné hry a zároveň učenia. Stretli sme sa tu s rôznymi vedeckými atrakciami, riešili sme matematické hlavolamy a fyzikálne zákony dokázané na experimentoch. Mohli sme si vyskúšať napr. piruetu bez ľadu, vytvoriť obrovské bubliny a vodný vír, vyskúšať Newtonove kyvadlo či dokonca vyriešiť záhadu Bermudského trojuholníka. Dozvedeli sme sa, že je vytvorených 110 exponátov, z toho 80 je vystavených priamo v centre a časť exponátov putuje po výstavách.
A čo žiakov zaujalo najviac? Najviac ma zaujala miestnosť s bublifukmi. Boli tam vysoké umývadlá s vodou a saponátom. V nich boli kovové obruče rôznych tvarov. Jedna nádoba bola položená na zemi. Pomocou nej sme sa ocitli vo vnútri bubliny. (Tatiana Knézelová, 7.B)
Pre mňa najzaujímavejším bol magnetický most. Skladal sa z veľkých magnetov a železných krúžkov. Úlohou bolo vytvoriť medzi magnetmi most. Bolo to náročné, no nakoniec sa mi to podarilo. (Adam Magyar, 7.A). Najzaujímavejšie zo všetkých exponátov bolo vzduchové delo. Bolo treba nasmerovať delo na terč (farebné pásiky) a udrieť do pružnej steny na spodku dela. Spozorovali sme, že pásiky prudko „rozfúkalo“ do strán. Čo mohlo byť „delovou strelou“? Prečo sa pásiky rozfúkali? Úderom sa spustil hustý vzduchový stĺp. Pri okraji okrúhleho otvoru je vonkajšia hranica vzduchového stĺpu a tá vytvorí vírový prstenec. Je to veľmi stabilný tvar, lebo sa otáča okolo jadra víru. Preto sa dostane až k terču. (Alex Godályová, 7.B) Vytvoriť vodný vír si bolo možné vyskúšať v nádobe, na dne ktorej bola vrtuľa spojená s pákou na jej roztočenie. V nádobe bola zafarbená voda a na jej hladine loptička. Roztočením páky sa roztočila aj vrtuľa, ktorá vytvárala vír. Videli sme, ako vír stiahol loptičku až takmer na dno nádoby. Čím rýchlejšie sme točili s pákou, tým bol vír väčší. (Michal Benkovský, 7.A) Mňa najviac zaujalo vyfukovanie veľkých bublín. Bola to zábava, ktorú chcel vyskúšať každý. Veľmi rada by som sa tam vrátila a prehliadku si zopakovala. Chcela by som sa pani učiteľkám poďakovať, že nám túto exkurziu zorganizovali. (Dominika Šimková, 7.C)
Z Atlantisu sme sa presunuli do Slovenskej technickej univerzity na Fakultu elektrotechniky a informatiky, kde sa nachádza národné centrum pre výskum a aplikácie obnoviteľných zdrojov energie. Za úspech v súťaži Energia v tvojom regióne sme mali možnosť navštíviť laboratórium OZE a laboratórium vysokých napätí.
PaedDr. Jana Gabrišová, Základná škola Juraja Fándlyho, Sereď
A čo žiakov zaujalo najviac? Najviac ma zaujala miestnosť s bublifukmi. Boli tam vysoké umývadlá s vodou a saponátom. V nich boli kovové obruče rôznych tvarov. Jedna nádoba bola položená na zemi. Pomocou nej sme sa ocitli vo vnútri bubliny. (Tatiana Knézelová, 7.B)
Pre mňa najzaujímavejším bol magnetický most. Skladal sa z veľkých magnetov a železných krúžkov. Úlohou bolo vytvoriť medzi magnetmi most. Bolo to náročné, no nakoniec sa mi to podarilo. (Adam Magyar, 7.A). Najzaujímavejšie zo všetkých exponátov bolo vzduchové delo. Bolo treba nasmerovať delo na terč (farebné pásiky) a udrieť do pružnej steny na spodku dela. Spozorovali sme, že pásiky prudko „rozfúkalo“ do strán. Čo mohlo byť „delovou strelou“? Prečo sa pásiky rozfúkali? Úderom sa spustil hustý vzduchový stĺp. Pri okraji okrúhleho otvoru je vonkajšia hranica vzduchového stĺpu a tá vytvorí vírový prstenec. Je to veľmi stabilný tvar, lebo sa otáča okolo jadra víru. Preto sa dostane až k terču. (Alex Godályová, 7.B) Vytvoriť vodný vír si bolo možné vyskúšať v nádobe, na dne ktorej bola vrtuľa spojená s pákou na jej roztočenie. V nádobe bola zafarbená voda a na jej hladine loptička. Roztočením páky sa roztočila aj vrtuľa, ktorá vytvárala vír. Videli sme, ako vír stiahol loptičku až takmer na dno nádoby. Čím rýchlejšie sme točili s pákou, tým bol vír väčší. (Michal Benkovský, 7.A) Mňa najviac zaujalo vyfukovanie veľkých bublín. Bola to zábava, ktorú chcel vyskúšať každý. Veľmi rada by som sa tam vrátila a prehliadku si zopakovala. Chcela by som sa pani učiteľkám poďakovať, že nám túto exkurziu zorganizovali. (Dominika Šimková, 7.C)
Z Atlantisu sme sa presunuli do Slovenskej technickej univerzity na Fakultu elektrotechniky a informatiky, kde sa nachádza národné centrum pre výskum a aplikácie obnoviteľných zdrojov energie. Za úspech v súťaži Energia v tvojom regióne sme mali možnosť navštíviť laboratórium OZE a laboratórium vysokých napätí.
PaedDr. Jana Gabrišová, Základná škola Juraja Fándlyho, Sereď