Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 6. november 2024Meniny má Renáta
< sekcia Import

Glosa Juraja Soviara: Divadlo pre deti je viac

Ilustračné foto. Foto: TASR/Milan Kapusta

Prečítajte si glosu Juraja Soviara pri príležitosti Svetového dňa divadla pre deti a mládež.

Zakliate princezné, odvážni rytieri, šašovia, čarodejné starenky, draci, ježibaby....Nuž, spomínate si?Možno ste v detstve mali doma vlastné bábkové divadlo a ako deti ste sa vždy tešili, keď chrabrý princ vyslobodil princeznú, alebo Janko s Marienkou šupli ježibabu do pece. A opäť bolo všetko zaliate Slnkom. Návšteva týchto predstavení pre nás vždy bývala malým sviatkom. Spoločne sme drukovali dobru, dupali nohami, tlieskali sme, smiali sme sa, ba dokonca aj zdolávali malý strach. Svetový deň divadla pre deti a mládež sa v pene dní veľmi ľahko stratí. Povšimne si ho málokto. Dnes totiž čelíme iným hereckým výkonom, ktoré do žánru rozprávok určite nepatria. Našťastie na Slovensku pôsobí šesť divadiel so zameraním na tvorbu pre deti a mládež: Bratislavské bábkové divadlo, Divadlo Ludus, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, Bábkové divadlo Na rázcestí v Banskej Bystrici, Bábkové divadlo Žilina a Bábkové divadlo v Košiciach. Všetky v pôsobnosti samosprávnych krajov.

"Okrem spomínaných divadiel pôsobí na Slovensku veľké množstvo iných profesionálnych divadiel (nezávislých divadiel) s právnou formou ako občianske združenie či nezisková organizácia. Výsledky umeleckej činnosti monitoruje Divadelný ústav (www.theatre.sk), ktorého cieľom monitorovanie čo najširšieho spektra inscenácií v štátnych, nezávislých i samosprávnych divadlách z celého Slovenska. Projekt Monitoring divadiel na Slovensku vznikol v roku 2007 z intenzívnej potreby doplniť a reštartovať kritickú reflexiu tvorby slovenských divadiel,“ uviedol pre Teraz. Sk generálny riaditeľ Sekcie umenia Ministerstva kultúry SR Jozef Švolík. Realizátorom Monitoringu je Slovenské centrum AICT (predsedníčka výboru Zuzana Uličianska), stálym partnerom je Vysoká škola múzických umení. Pri zrode myšlienky stál aj Divadelný ústav Bratislava (riaditeľka Vladislava Fekete). Vznik projektu reagoval na nepriaznivú situáciu v médiách a zároveň nadviazal na systém interných hodnotení divadiel, ktoré vypracovávali teatrológovia a teatrologičky zamestnané v Ústave umeleckej kritiky a divadelnej dokumentácie (dnes Divadelný ústav Bratislava).

Tvorba pre deti počas môjho detstva prekvitala. Vrátane výroby televíznych programov, inscenácií, rozprávok, vzdelávacích projektov. Dnes majú obetaví tvorcovia, herci i ostatní zainteresovaní cestu neporovnateľne tŕnistejšiu. Čo si budeme hovoriť? Stav vo sfére kultúry je taký aký je. Bez ďalšieho komentára. Veľký obdiv patrí všetkým tým, ktorí sa venujú detským dušiam a prinášajú im svet, v ktorom sa veci dejú tak ako by sme to chceli všetci. Aspoň väčšina z nás. V nákupných centrách je detská fantázia potlačovaná, skôr prechádza do agresivity. No v pôvabnom vesmíre bábkových divadiel je to celkom iné. Uznajte sami, že je vždy lepšie vziať dieťa do divadla ako mu vopchať do rúk umelohmotnú americkú žemľu a ostentatívne ho poslať za dvere vlastnej izby.