Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Import

HAGYARI: Prešov potrebuje kontinuitu a udržať dynamiku

Pavel Hagyari Foto: TASR

Rozhovor s Pavlom Hagyarim je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.

Prešov 6. novembra (TASR) - Kedysi bol úspešným právnikom, v súčasnosti už osem rokov vedie mesto Prešov. Do prvých i druhých volieb vstupoval Pavol Hagyari ako nezávislý kandidát. Tentoraz je to znova tak, no o tretie volebné obdobie na prešovskej radnici bojuje s podporou strany Smer-SD.

Čo vás motivovalo znova kandidovať na post primátora?

Pohľadom späť na reálne výsledky treba konštatovať, že Prešov sa výrazne pohol, je ukončených množstvo pozitívnych projektov, vytvorené nové pracovné miesta, cesty, rekonštrukcie materských a základných škôl, ihriská... A to aj napriek nepriaznivej ekonomickej situácii. Sú ale projekty, ktoré sú pripravené a sú aj nové európske výzvy, pre ktoré bude najvhodnejšia kontinuita. Nuž teda do tretice všetko dobré.

Ako vnímate podporu vašej osoby zo strany Smer-SD?

Som otvorený akejkoľvek spolupráci tak s nezávislými kandidátmi, ako aj pravicovým či ľavicovým politickým spektrom, pretože komunálna politika je o reálnych výsledkoch, o našich občanoch, nie o straníckej príslušnosti.

Čo by bolo vašou prioritou v oblasti dopravy v meste v ďalšom období?

Určite lobing pre veľké obchvaty, ktoré by sa mali začať už budúci rok, a úzka spolupráca so Slovenskou správou ciest a vyšším územným celkom (VÚC). To by malo priniesť dokončenie ul. Nábrežnej vrátane veľkej estakády pri ZVL, prepojenie Čierneho mosta s ul. Rusínskou, rozšírenie Levočskej ul. na štvorprúdovku, zelenú vlnu cez mesto a postupnú rekonštrukciu všetkých dôležitých ciest v meste.



Ako by ste riešili problém s parkovaním na sídliskách?

Výstavba tisícok parkovacích miest na sídliskách je jednou z najnutnejších potrieb na nasledujúce obdobie vrátane zavedenia rezidenčného parkovania a poriadku na sídliskách. V spolupráci s VÚC, Železničnou spoločnosťou Slovensko a Slovenskou autobusovou dopravou pripraviť riešenie integrovanej dopravy a záchytných parkovísk. Prioritou je tiež ďalšia modernizácia mestskej hromadnej dopravy s dôrazom na ekológiu, bezbariérovosť, wifi či klimatizáciu.

Aké problémy v oblasti školstva by ste radi riešili v najbližšom období?

Nielen rekonštrukcie, ale aj otvorenie nových materských škôl a rekonštrukcia zvyšných základných škôl je prioritou nasledujúceho obdobia s dôrazom na prepojenie so strednými školami, v súvislosti s ich profiláciou a požiadavkami pre prax.

Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu mesta?

Prešov „pláva“ v absolútne pokojných ekonomických vodách, aktuálna zadlženosť je okolo 29 % a bude sa postupne znižovať aj predajom pozemkov v priemyselnom parku IPZ Záborské.

Čo považujete za najväčší problém mesta v sociálnej oblasti? Aké sú plány v tejto oblasti na najbližšie obdobie?

Chcem vytvoriť inkluzívny a motivačný systém podpory bývania pre skupiny obyvateľstva, ktoré nie sú schopné svojím pričinením obstarať si vlastné bývanie, ale aj poskytovať kvalitné a cenovo dostupné bývanie občanom, ktorí sú trvalo odkázaní na podporu mesta. Prioritou je zvyšovať úroveň sociálneho bývania a predchádzať neplatičstvu a strate bývania, implementovať model tzv. štartovacích bytov pre nízkopríjmové mladé rodiny s deťmi a rozvedené matky s deťmi. Dôležité bude tiež dobudovať klubové priestory rozšírením komfortu poskytovaných služieb v týchto zariadeniach či rekonštrukciou priestorov v zariadeniach pre seniorov Harmónia na Cemjate a Náruč na Veselej ulici. Chceme však vybudovať aj ďalšie sociálne služby, ktoré občanom chýbajú – hlavne zariadenie opatrovateľskej služby.


Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe na post primátora mesta?

V meste je niekoľko priorít, ktoré musíme robiť súčasne. Je to snaha o príchod nových investorov a nové pracovné miesta, je nevyhnutné lobovať za riešenie dopravy a obchvatov. Tiež je potrebné dokončiť opravy materských škôl a základných škôl, venovať sa výstavbe parkovacích miest a nových nájomných bytov, preto je ťažké povedať, čo by som robil prvé po voľbách. Snáď pokračoval v tom rozbehnutom. Prešov zažil osem úspešných rokov, dokonca najúspešnejších za posledné štvrťstoročie. Riešili sme opravy škôl, výstavbu nových ciest, riešili sme nové ihriská a detské ihriská, riešili sme zanedbané areály, ako je vodárenská veža, Caraffova väznica, Delňa či velodrom. Veľa sa urobilo, ale veľa je ešte pred nami. Môj názor je, že Prešov potrebuje kontinuitu, potrebuje, aby nestratil dynamiku a aby viac otvoril komunikáciu s občanmi, no to je aj na poslancoch. Primátor nie je ten, čo zodpovedá za všetko, pretože mesto je rozdelené na mestské časti a tie majú svojich poslancov. Som presvedčený, že aj na základe výziev z európskych fondov budú ďalšie roky ešte úspešnejšie. Prešov má aj svoje sny a dlhodobé vízie a tak, ako sme vrátili kone do Prešova, chcem, aby sa vrátila aj soľ. Chceme znova obnoviť ťažbu soli na menšie účely pre mesto a vytvoriť podmienky na soľné kúpele a relax pre občanov mesta.