Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Import

Informatika na prvom stupni - strasti a slasti s menšími pri počítači

Hodina informatiky v ZŠ Tilgnerova Foto: Mgr. Silvia Bodláková

Ako sa dá spojiť Vlastiveda s Informatikou, čítanie obrázkových návodov a učenie sa systematickejšej práci, alebo ako sme si prečítali Ezopove bájky a urobili malú knižku s obrázkami



Bratislava 18. októbra (TASR) - Pred dvoma rokmi bola moja dcéra predškoláčka. V rámci projektu sa nám podarilo do ich triedy získať počítač s prípojkou na televízor. A učiteľka ma poprosila, či by som jej zopár vecí neukázala, ako s deťmi kresliť. Ukázala. A začali vznikať pracovné listy na kreslenie v Skicári. Doma som ich naučila robiť dcéru. Prečítala som jej čo má robiť, čo bolo napísané v zadaní. Ráno sme to ukázali pani učiteľke a počas dňa sa deti striedali pri počítači a kreslili. Ostatné deti na televíznej obrazovke čo ich kamarát robí. Deťom sa to páčilo. Naučili sa dokonca meniť formát obrázku pri ukladaní na GIF a JPG. Rodičia si potom každý piatok nahrali na USB kľúč pracovné listy a doma im deti ukazovali čo sa naučili.

A akoby náhodou, rok na to som sa po desiatich rokoch dostala k učeniu informatiky k malým deťom



Kedysi pri experimentovaní s Infovekom som pracovala s druhákmi a tretiakmi v Skicári, Logomotion a Worde. A tak som sa vrátila učiť aj malé deti pracovať na počítači – prišla som k štvrtákom. Veru sme si dlhšie hľadali k sebe cestu. Deti sedeli prvýkrát pri počítači - nie pri hrách, ale pri učení. Chcela som ich naučiť čo najviac.

Vznikla webová stránka www.informatika.dobrenapady.info.



Vytiahla som pracovné listy z dcérinej škôlky. Popridávala k nim ďalšie – veď sú väčší a vedia čítať. Ale ako na to, aby aj rodičia videli, čo sa deti učia, aby si deti mohli doma zopakovať, čo sme robili? Vznikla webová stránka www.informatika.dobrenapady.info. Teda akási virtuálna učebnica a zbierka cvičení špeciálne pre moju 4.C. Musím povedať, že učebnica hneď rodičov zaujala. Každý štvrtok podvečer po hodine informatiky som videla na stránke, že deti doma ukazujú, čo sme v škole robili. Vo štvrtok sa vždy zdvihla aj návštevnosť stránky.

Začali sme v Skicári, pokračovali v LogoMotion a končili vo Worde.



Poviete si, že v Skicári? Veď sú aj kvalitnejšie editory vhodnejšie pre deti. Lenže tento program mali všetci doma. A verte, že sa aj v Skicári dá pracovať tvorivo. Napríklad sme spojili Vlastivedu a Informatiku. Deti si stiahli zo svojej učebnice do počítača slepú mapu Slovenska. Podľa mapy a atlasu sme kreslili pomocou nástroja štetec rieky na mape v Skicári. Potom sme ich pomenovávali – učili sme sa hľadať písmenká na klávesnici a meniť ich formát. Po riekach nasledovalo pomenovanie miest a krajov.

Hodina informatiky v ZŠ Tilgnerova
Foto: Mgr. Silvia Bodláková


Všetko sme prepisovali podľa mapy – žiaci sa vlastne prvýkrát stretávali so slepou mapou. Podobne sme potom na ďalšej hodine spracovali Strednú Európu – teda susedné štáty okolo Slovenska. Podľa zadanej farby bolo ich úlohou vymaľovať susedné štáty – pracovali sme s kvapkadlom a nalievačíkom. A zasa v spolupráci s mapou, ale tentokrát sme pracovali v dvojiciach, len z prozaického dôvodu, veľké atlasy sa ťažko zmestili na malé počítačové stolíky. A myslíte, že to bol koniec? Veru nie. Chcela som, aby deti poznali aj časti Bratislavy, keďže tam žijú. Stiahli si z učebnice slepú mapu Bratislavy a ich úlohou bolo podľa školského atlasu poposúvať - učili sme sa priesvitné a nepriesvitné posúvanie - už napísané pomenovania. Nuž a preklápanie vodorovne a vyfarbovanie sme si opakovali na vytvorení vlajky Európskej únie.

Deti si nosia USB kľúče na hodinu



Na nasledujúcich hodinách deti pracovali s pracovnými listami, na ktorých mali napísané zadanie úlohy aj základ, z ktorého mali vychádzať pri práci. Čím sme najviac podľa ich triednej učiteľky natrénovali pozorné čítanie.A ćo bolo ďalej? Dočítate sa na www.informatika.dobrenapady.info medzi pracovnými listami, žiackymi prácami a fotogalériou z hodín.
Tento rok učím štvrtákov znova. Ku všetkému čo je v učebnici som pridala ešte USB kľúč a prácu s ním. Deti si nosia kľúče na hodinu. Prenášajú si naň veci čo urobili na hodine a zadania domácich úloh. A tak sa veľakrát stane, že úlohu riešia s rodičmi. Nielen preto, aby mali úlohu urobenú správne, ale hlavne preto, aby sa pochválili, čo vedia. Kľúč bol ozaj dobrý nápad. Odporúčam ho pridať do výuky.

Väčšina pracovných listov pre prácu v Skicári je vhodná aj pre druhákov a tretiakov. Skúste a napíšte mi, ako sa darilo Vám i vašim deťom.

Mgr. Silvia Bodláková, SPŠ Tilgnerova 14, Bratislava