Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Import

Kaliňák a Polák dnes zverejnili rómsku reformu v oblasti vzdelávania

Ilustračné foto Foto: TASR/Milan Kapusta
Na snímke predseda KDH Ján Figeľ. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Pre lepšie uplatnenie rómskych detí na pracovnom trhu pristúpi štát k zavedeniu 12-ročnej povinnej školskej dochádzky pre všetky deti.

Bratislava 22. októbra (TASR) - Minister vnútra SR Robert Kaliňák a splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák zverejnili dnes rómsku reformu v oblasti školstva a vzdelávania.

V súbore 14 opatrení je napríklad zavedenie povinnej trojročnej predškolskej výchovy pre deti z rizikových rodín, ale aj povinnosť nastúpiť na trojročnú učňovskú školu, ak dieťa neukončí úspešne 8. ročník základnej školy. Celý súbor opatrení by mal byť zrealizovaný v priebehu dvoch-troch rokov.

Podľa Petra Polláka je vzdelávanie jednou z naozaj kľúčových oblastí. "Táto reforma má za cieľ urobiť všetko pre to, aby rómske deti vychádzali zo školského systému ako úspešné, ktoré budú mať uplatnenie na pracovnom trhu a v sociálnom systéme nebudú figurovať ako poberatelia dávok, ale ako tí, ktorí do tohto systému budú prispievať," uviedol Pollák. Súbor opatrení, ktoré sa týkajú školstva a vzdelávania, sú zamerané na štyri oblasti: predškolská výchova, celodenné vzdelávanie, inkluzívne vzdelávanie a uplatnenie absolventov na pracovnom trhu.

Reforma chce riešiť nepripravenosť detí z rizikových rodín na vstup do prvého ročníka základnej školy. Pre takéto deti, ktoré formuje prostredie poznačené napr. dlhodobou nezamestnanosťou rodičov, kriminalitou rodičov či záškoláctvom v rodine, bude zavedená trojročná povinná predškolská výchova. "Nebudeme alibisticky nechávať výchovu na rodičov, ale dieťa vytrhneme z prostredia, v ktorom je odsúdené byť na ulici," uviedol líder OĽaNO Igor Matovič, ktorý sa na predstavení reformy zúčastnil.

Štát by mal prevziať zodpovednosť aj za celodenné vzdelávanie pre rizikové deti. "Tu budeme posudzovať nielen rodinné prostredie, ale aj samotné správanie žiakov, v rámci kritérií ako prospech, dochádzka a správanie dieťaťa," dodal Matovič. Dochádzka a správanie dieťaťa v školskom prostredí pritom priamo ovplyvní formu a výšku sociálnej pomoci štátu rodine, ako sú rodinné príspevky alebo aktivačný príspevok. Podľa ministra Kaliňáka to pomôže riešiť aj problém agresivity žiakov či ich rodičov voči učiteľom.



Zavedenie 12-ročnej povinnej školskej dochádzky

Na snímke zľava minister vnútra SR Robert Kaliňák, poslanec za OĽaNO a splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák a predseda OĽaNO Igor Matovič počas tlačovej konferencie 22. októbra 2012 v Bratislave.
Foto: TASR/Martin Baumann
Pre lepšie uplatnenie rómskych detí na pracovnom trhu pristúpi štát k zavedeniu 12-ročnej povinnej školskej dochádzky pre všetky deti s tým, že žiak, ktorý nedokončí úspešne 8. ročník základnej školy, bude musieť nastúpiť na trojročnú učňovskú školu.

"Súčasťou bude povinná dvojročná prax podľa výberu a schopností žiaka, rozhodnutia rodičov a potrieb pracovného trhu," uviedol Pollák a dodal, že cieľom je maximalizovať šancu na zaradenie dieťaťa na pracovný trh. Medzi ďalšími opatreniami, prostredníctvom ktorých chce rómska reforma meniť situáciu, je aj zastavenie prijímania žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím do špeciálnych základných škôl.



"Príplatok na špeciálne vzdelávanie týchto žiakov zbytočne zaťažuje a žiaci získavajú vzdelanie, ktoré zásadným spôsobom znižuje ich šance na trhu práce," uviedol Pollák. Ďalším opatrením je, aby pomocná profesia asistenta učiteľa bola umožnená aj v stredoškolskom prostredí.

Podľa ministra Kaliňáka by sa mala rómska reforma v oblasti vzdelávania zrealizovať v horizonte dvoch-troch rokov. "Niektoré opatrenia budú v praxi už na budúci rok, niektoré opatrenia však smerujú k legislatívnym krokom," uviedol Kaliňák.

Igor Matovič dodal, že rómska reforma nemá za cieľ ísť proti Rómom a netýka sa iba Rómov. "Naším cieľom nie je vymýšľať bič na Rómov, to sa bude dotýkať všetkých, či je Róm alebo Neróm, či je zelený, oranžový, modrý alebo červený, jednoducho, ak nebude dodržiavať pravidlá, bude sa mať horšie, ak ich bude dodržiavať, bude sa mať lepšie."

Vzdelávania by sa mala týkať približne šestina z celkového počtu asi stovky opatrení celej rómskej reformy. Reforma bude predstavená postupne po častiach do konca novembra. Okrem spomínaného vzdelávania to budú zmeny v oblasti vymožiteľnosti práva, bývania, sociálneho systému, zamestnania a podpornej politiky.


Prezentovaná rómska reforma je podľa KDH povrchná

Rómska reforma, ktorú dnes predstavil Robert Kaliňák a Peter Pollák, ponúka povrchné riešenia. Tvrdí to predseda KDH Ján Figeľ. Šéf kresťanských demokratov pritom poukázal, že predstavený program v oblasti vzdelávania prezentoval rezort vnútra samostatne, bez prítomnosti zástupcov ministerstva školstva.

"Kde je krytie tak rozsiahlych navrhovaných opatrení? Zaváňa to aj presunom sociálneho na etnický princíp pri riešení špeciálneho školstva, respektíve predškolského vzdelávania," poznamenal Figeľ.

Kresťanskí demokrati sú presvedčení, že pri príprave takejto reformy by mala vláda spolupracovať s mimovládnymi organizáciami, školami, ale predovšetkým samotnými Rómami. Zároveň by chceli poznať, aký osud čaká stratégiu integrácie Rómov do roku 2020, ktorú odobril vládny kabinet Ivety Radičovej. Figeľ totiž pripomenul, že tento dokument bol vysoko ocenený aj na medzinárodnej úrovni.

"Predstavený program je vágny aj preto, že mu v prvom rade chýba výchova a sprevádzanie a dôraz je kladený na vzdelávanie. Bez výchovy, sprevádzania komunity nedosiahneme výsledky, ktoré si želajú pán splnomocnenec a pán minister," podotkla opozičná poslankyňa Monika Gibalová (KDH). Podľa podpredsedníčky KDH Miroslavy Szitovej (KDH) treba pri tejto reforme sledovať aj princíp decentralizácie a riešiť situáciu v každej obci samostatne.