Žiaci deviateho ročníka základných škôl majú až do septembra možnosť preklasifikovať svoje rozhodnutie a nájsť tú najsprávnejšiu odpoveď na otázku: Kam ďalej po ukončení ZŠ?
Autor Školský servis
Nové Zámky 15. mája (TASR) - Žiaci deviateho ročníka základných škôl majú až do septembra možnosť preklasifikovať svoje rozhodnutie a nájsť tú najsprávnejšiu odpoveď na otázku: Kam ďalej po ukončení ZŠ?
Výber povolania je vážnym krokom v živote dieťaťa, pri ktorom je nevyhnutná úzka spolupráca rodičov so školou. Rodičia môžu zohrať podstatnú úlohu pri usmerňovaní záujmov svojich detí a pri rozvíjaní ich schopností. Je potrebné, aby rodičia sledovali záujmy dieťaťa a reálne vnímali jeho schopnosti a nadanie. Len tak vedia byť v plnej miere nápomocní pre dieťa v rozhodovacej fáze. Rodičia by nemali svojim deťom vnucovať také aktivity, ku ktorým nemajú vzťah, ani predpoklady. Je vhodné, ak už i pri výbere záujmových aktivít dieťaťa sa poradie s pedagógmi a následne spoločne vedú dieťa cestou rozvíjania svojich schopností.
Kedy začať s profesijnou orientáciou? Na túto otázku často hľadajú rodičia odpoveď. Je vhodné s profesijnou orientáciou dieťaťa začať už v mladšom školskom veku. Malí žiaci sa neraz zaoberajú otázkami – prečo ľudia pracujú, aký význam má práca? Niekedy prekvapia i otázkou, ako by sa mohla zľahčiť ľudská práca. Alebo – dalo by sa niečo vymyslieť, aby ľudia v ďalekých krajinách nehladovali. Zaujímajú sa aj o to, aké povolania si budú môcť v budúcnosti vybrať a aké vlastnosti a schopnosti sú potrebné pri výkone toho ktorého povolania. Je správne, ak deti postupne poznávajú rozličné profesie. Postupne môžeme poznávanie detí rozšíriť o poznanie niektorých pracovných predmetov a vlastností pracovných nástrojov... Veľmi dôležitý je vplyv rodičov na dieťa, pretože spravidla si dieťa berie vzor zo svojho rodiča. Neraz ho chce napodobniť i tým, že si zaumieni v dospelosti vykonávať to isté ,alebo podobné povolanie, ktoré vykonáva jeden z rodičov.
V čom robia rodiča najväčšie chyby? Stretávame sa s takými príkladmi, kedy si zaumienia, že dieťa musí v budúcnosti vykonávať takú profesiu, o ktorú ony mali záujem, ale z nejakých dôvodov sa nesplnil ich sen, podaktorí vnucujú svojim deťom také záujmové činnosti, ku ktorým dieťa vôbec nemá vzťah – napríklad hra na hudobnom nástroji , pestovanie nejakého druhu športu a i. Dieťa sa stáva nešťastné a každá aktivita, ktorú musí v danom záujmovom útvare, alebo v rámci inej formy výukového procesu absolvovať je preňho istou formou utrpenia, čo vedie neraz v psychickým poruchám, k detským neurózam, k zhoršeniu výsledkov v škole, k nedôvere k rodičom... Profesijnej orientácii sa musíme venovať v rodine, v škole, využiť priestor i v čase vyučovania na rozvoj poznania a schopností dieťaťa.Významnú úlohu zohrávajú aj mimoškolské aktivity , ku ktorým nesporne patria záujmové krúžky, spolupráca s patronátnymi podnikmi... Prostredníctvom prednášok, besied, exkurzií deti spoznávajú rôzne druhy pracovných činností a začínajú si uvedomovať, že pri výkone povolania je dôležitý svedomitý vzťah k práci, zodpovednosť každého jednotlivca za jej výsledky.
Zaželajme deviatakom tú správnu voľbu.
Peadr. Helena Rusnáková, Obchodná akadémia Šurany
Výber povolania je vážnym krokom v živote dieťaťa, pri ktorom je nevyhnutná úzka spolupráca rodičov so školou. Rodičia môžu zohrať podstatnú úlohu pri usmerňovaní záujmov svojich detí a pri rozvíjaní ich schopností. Je potrebné, aby rodičia sledovali záujmy dieťaťa a reálne vnímali jeho schopnosti a nadanie. Len tak vedia byť v plnej miere nápomocní pre dieťa v rozhodovacej fáze. Rodičia by nemali svojim deťom vnucovať také aktivity, ku ktorým nemajú vzťah, ani predpoklady. Je vhodné, ak už i pri výbere záujmových aktivít dieťaťa sa poradie s pedagógmi a následne spoločne vedú dieťa cestou rozvíjania svojich schopností.
Kedy začať s profesijnou orientáciou? Na túto otázku často hľadajú rodičia odpoveď. Je vhodné s profesijnou orientáciou dieťaťa začať už v mladšom školskom veku. Malí žiaci sa neraz zaoberajú otázkami – prečo ľudia pracujú, aký význam má práca? Niekedy prekvapia i otázkou, ako by sa mohla zľahčiť ľudská práca. Alebo – dalo by sa niečo vymyslieť, aby ľudia v ďalekých krajinách nehladovali. Zaujímajú sa aj o to, aké povolania si budú môcť v budúcnosti vybrať a aké vlastnosti a schopnosti sú potrebné pri výkone toho ktorého povolania. Je správne, ak deti postupne poznávajú rozličné profesie. Postupne môžeme poznávanie detí rozšíriť o poznanie niektorých pracovných predmetov a vlastností pracovných nástrojov... Veľmi dôležitý je vplyv rodičov na dieťa, pretože spravidla si dieťa berie vzor zo svojho rodiča. Neraz ho chce napodobniť i tým, že si zaumieni v dospelosti vykonávať to isté ,alebo podobné povolanie, ktoré vykonáva jeden z rodičov.
V čom robia rodiča najväčšie chyby? Stretávame sa s takými príkladmi, kedy si zaumienia, že dieťa musí v budúcnosti vykonávať takú profesiu, o ktorú ony mali záujem, ale z nejakých dôvodov sa nesplnil ich sen, podaktorí vnucujú svojim deťom také záujmové činnosti, ku ktorým dieťa vôbec nemá vzťah – napríklad hra na hudobnom nástroji , pestovanie nejakého druhu športu a i. Dieťa sa stáva nešťastné a každá aktivita, ktorú musí v danom záujmovom útvare, alebo v rámci inej formy výukového procesu absolvovať je preňho istou formou utrpenia, čo vedie neraz v psychickým poruchám, k detským neurózam, k zhoršeniu výsledkov v škole, k nedôvere k rodičom... Profesijnej orientácii sa musíme venovať v rodine, v škole, využiť priestor i v čase vyučovania na rozvoj poznania a schopností dieťaťa.Významnú úlohu zohrávajú aj mimoškolské aktivity , ku ktorým nesporne patria záujmové krúžky, spolupráca s patronátnymi podnikmi... Prostredníctvom prednášok, besied, exkurzií deti spoznávajú rôzne druhy pracovných činností a začínajú si uvedomovať, že pri výkone povolania je dôležitý svedomitý vzťah k práci, zodpovednosť každého jednotlivca za jej výsledky.
Zaželajme deviatakom tú správnu voľbu.
Peadr. Helena Rusnáková, Obchodná akadémia Šurany