Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Import

KAŠŠA: Vyrovnaný rozpočet by mali ľudia cítiť aj v reálnom živote

V Žiline sa predstavil 3. septembra 2014 ďalší kandidát na post primátora mesta. Je ním novinár a športovec Róbert Kašša (nezávislý). Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Rozhovor s R. Kaššom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.

Žilina 7. novembra (TASR) – O post primátora Žiliny sa v nadchádzajúcich komunálnych voľbách uchádza desať kandidátov. Nezávislý kandidát, 39-ročný šéfredaktor novín Žilinec Róbert Kašša najakútnejšie vníma problém parkovania a dopravy, pričom chce vytvoriť dostatočný počet parkovacích kapacít. Medzi jeho priority však patrí aj riešenie absencie športovísk a oddychových zón či slabej podpory komunitného života.

Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?

V našom meste sa musí v prvom rade začať pracovať. Súčasný primátor takmer dva roky nebol v Žiline. Na poslednú chvíľu sa potom usilujú na radnici opiť Žilinčanov suchým rožkom. Najakútnejšie vnímam problém parkovania a dopravy – táto problematika sa dotýka každého Žilinčana. Mojim cieľom je vytvoriť dostatočný počet parkovacích kapacít. Medzi priority však patrí aj riešenie absencie športovísk a oddychových zón či slabej podpory komunitného života.

Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?

Mesto Žilina už v podstate dnes hospodári s vyrovnaným, respektíve mierne prebytkovým rozpočtom. Na druhej strane, ľudia túto skutočnosť nijako nepociťujú a v mojom ponímaní sú to len verejne prezentované čísla, ktoré však neprispievajú k zvyšovaniu životnej úrovne obyvateľov Žiliny. Mojim zámerom je konsolidovať mestský rozpočet a pracovať na báze minimálne vyrovnaného rozpočtu. Ale tak, aby ľudia túto skutočnosť pocítili aj v reálnom živote. Z hľadiska úverovej zadlženosti mesta, pokiaľ chceme zabezpečiť jeho ďalší rozvoj v momentálnej ekonomickej situácii, to bez úverových zdrojov nie je možné. Preto aj v budúcnosti chcem a budem využívať úvery a externé formy financovania projektov. Ale tak, aby bol zabezpečený trvalo udržateľný rozvoj mesta a jeho dlhovej služby. Priestor pre zvýšenie efektívnosti fungovania mesta a nájdenie dodatočných voľných zdrojov však vidím aj v konsolidácii rozpočtových financií mesta a v zefektívnení fungovania mestských podnikov.

Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie alebo by malo postaviť novú halu?

Predchádzajúce aj súčasné vedenie mesta podpísalo s majiteľom „korytnačky“ rôzne zmluvy a dohody, ktoré sa v súčasnosti neplnia, navzájom sa nekomunikuje a nič sa nerieši. Základom každého riešenia je komunikácia. V tomto prípade bude najskôr potrebné zistiť názor Žilinčanov a následne robiť rozhodnutia. Verím však, že sa dá nájsť cesta, ktorá bude výhodná hlavne pre občanov Žiliny. Pre mňa je šport jednou z priorít, ale nesmie to byť na úkor mesta. Do úvahy pripadá aj dostavba športového areálu na Karpatskej ceste či „zmultifunkčnenie“ zimného štadióna.

V oblasti odpadového hospodárstva by malo mesto hľadať ďalšie miesto na skládku tuhého komunálneho odpadu alebo začať budovať spaľovňu?

Uvedomujem si, že skládka ani spaľovňa nie sú pre Žilinčanov ideálne riešenia. Som rozhodnutý hľadať tretiu alternatívu - v čo najväčšej miere separovať odpad a získané prostriedky použiť na odvoz neseparovateľných surovín do iných lokalít. A to tak, aby sa obyvateľom Žiline nemuseli zvyšovať poplatky za smeti.



Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?

Podľa našich prieskumov, a vyplýva to aj z komunikácie s občanmi, je problémom číslo jedna práve parkovanie. V tomto prípade existuje jediné riešenie – stavať nové parkoviská. Dôležitá je však koncepcia, nie chaotické stavby načierno, ako to momentálne vidíme v Žiline. A čo sa týka MHD, myslím si, že sľuby o jej bezplatnom fungovaní sú iba predvolebnou populistickou rétorikou.