Komentár uverejňujeme so súhlasom Českého rozhlasu Plus.
Autor Filip Nerad
Centrum európskeho diania sa koncom minulého týždňa presunulo na dva dni do rakúskeho Salzburgu. Neformálny summit Európskej únie riešil hlavne migráciu. A neobišlo sa to bez nečakaných názorových zvratov.
Najväčšie napätie panovalo okolo pohraničnej a pobrežnej stráže. Plánované výrazné posilnenie personálu a mandátu Frontexu má prispieť k tomu, po čom volá celá dvadsaťosmička – k lepšej ochrane vonkajšej hranice únie.
Najväčšie výhrady proti tomu mali pritom tí, ktorí po tejto lepšej ochrane volajú najhlasnejšie. V prípade Česka bola táto kritika o to pikantnejšia, že okrem letísk, žiadnu vonkajšiu únijnú hranicu nemá. Jadrom sporu bol návrh navýšiť počet podporných európskych pohraničníkov do roku 2020 na 10 tisíc mužov a žien a v budúcom rozpočtovom období pre nich vyhradiť oveľa viac peňazí. Európska komisia s týmto návrhom prišla už na jar, na odpor ale narazil až teraz.
Komisia totiž zároveň navrhuje príslušníkov Frontexu viac zapojiť do návratu nelegálnych migrantov a možnosť vyslať ich na pomoc v prípade hrozby kolapsu Schengenu aj bez žiadosti zasiahnutej krajiny. A v tom niektorí vidia ďalšiu snahu Bruselu oklieštiť suverenitu členských štátov.
Najsilnejšie sa ozval ten, ktorý je sám kvôli okliešťovaniu práv a slobôd vo svojej krajine momentálne najviac na únijnom pranieri. Maďarský premiér Viktor Orbán obvinil dvadsaťosmičku, že chce Maďarom vziať právo chrániť vlastnú hranicu a že je to odplata za jeho velebený hraničný plot.
K Budapešti sa pridali Praha a Bratislava. Český premiér a šéf hnutia ANO Andrej Babiš vyhlásil, že únia pohraničnú agentúru vlastne vôbec nepotrebuje. Spolu so slovenským kolegom vyzval k tomu, aby peniaze určené na ňu, dala komisia radšej priamo juhoeurópskym štátom.
Tieto krajiny majú pritom už teraz nárok na získanie únijných prostriedkov na ochranu vonkajších hraníc. S ich využívaním to ale nie je nijako slávne – rovnako ako u niektorých so samotnou ochranou. Napriek tomu sa aj tieto krajiny ozvali proti plánom komisie, hoci nie s takou razanciou, ako vyšehradská štvorka.
Jej hlasný odpor však vydržal iba dovtedy, kým sa Orbán, Babiš a spol. presunuli z domácich fór v Budapešti a Košiciach na únijnú scénu v Mozartovom rodisku. V Salzburgu otočili doslova o 180 stupňov. Európska pohraničná a pobrežná stráž aj jej posilnenie prestali V4 prekážať, iba je potrebné vyjasniť ich kompetencie.
S tým súhlasili aj ostatní účastníci rakúskeho summitu. Po jeho skončení si tak unisono notovali, ako je únia jednotná, pokiaľ ide o riešenie vonkajších aspektov migrácie. Tie vnútorné, teda čo robiť s ľuďmi, ktorí sa už do únie dostanú, radšej veľmi neriešili. Na tom sa dvadsaťosmička ďalej nezhodne.
Vyšehradský obrat bol klasickým príkladom toho, keď niektorí politici vravia niečo iné doma a niečo iné potom robia vonku. Viktor Orbán v tom bol svojho času majster a názorová nestálosť nie je výnimočná ani u českého premiéra.
Nikto pritom veľmi nerieši, že jadro toľko diskutovanej reformy Frontexu je v jeho posilnení hlavne na papieri. Stávajúci personál sa nezmení a pribudne k nemu rovnaký počet kolegov vyslaných z členských krajín. Väčšina nového kontingentu zostane doma, pripravená k nasadeniu v prípade potreby. Ochrana 80 tisíc kilometrov dlhej únijnej hranice tak bude naďalej v prvom rade úlohou krajín, ktoré na nej ležia. A ich zodpovednosti.
Najväčšie napätie panovalo okolo pohraničnej a pobrežnej stráže. Plánované výrazné posilnenie personálu a mandátu Frontexu má prispieť k tomu, po čom volá celá dvadsaťosmička – k lepšej ochrane vonkajšej hranice únie.
Najväčšie výhrady proti tomu mali pritom tí, ktorí po tejto lepšej ochrane volajú najhlasnejšie. V prípade Česka bola táto kritika o to pikantnejšia, že okrem letísk, žiadnu vonkajšiu únijnú hranicu nemá. Jadrom sporu bol návrh navýšiť počet podporných európskych pohraničníkov do roku 2020 na 10 tisíc mužov a žien a v budúcom rozpočtovom období pre nich vyhradiť oveľa viac peňazí. Európska komisia s týmto návrhom prišla už na jar, na odpor ale narazil až teraz.
Komisia totiž zároveň navrhuje príslušníkov Frontexu viac zapojiť do návratu nelegálnych migrantov a možnosť vyslať ich na pomoc v prípade hrozby kolapsu Schengenu aj bez žiadosti zasiahnutej krajiny. A v tom niektorí vidia ďalšiu snahu Bruselu oklieštiť suverenitu členských štátov.
Papierové posilnenie
Najsilnejšie sa ozval ten, ktorý je sám kvôli okliešťovaniu práv a slobôd vo svojej krajine momentálne najviac na únijnom pranieri. Maďarský premiér Viktor Orbán obvinil dvadsaťosmičku, že chce Maďarom vziať právo chrániť vlastnú hranicu a že je to odplata za jeho velebený hraničný plot.
K Budapešti sa pridali Praha a Bratislava. Český premiér a šéf hnutia ANO Andrej Babiš vyhlásil, že únia pohraničnú agentúru vlastne vôbec nepotrebuje. Spolu so slovenským kolegom vyzval k tomu, aby peniaze určené na ňu, dala komisia radšej priamo juhoeurópskym štátom.
Tieto krajiny majú pritom už teraz nárok na získanie únijných prostriedkov na ochranu vonkajších hraníc. S ich využívaním to ale nie je nijako slávne – rovnako ako u niektorých so samotnou ochranou. Napriek tomu sa aj tieto krajiny ozvali proti plánom komisie, hoci nie s takou razanciou, ako vyšehradská štvorka.
Jej hlasný odpor však vydržal iba dovtedy, kým sa Orbán, Babiš a spol. presunuli z domácich fór v Budapešti a Košiciach na únijnú scénu v Mozartovom rodisku. V Salzburgu otočili doslova o 180 stupňov. Európska pohraničná a pobrežná stráž aj jej posilnenie prestali V4 prekážať, iba je potrebné vyjasniť ich kompetencie.
S tým súhlasili aj ostatní účastníci rakúskeho summitu. Po jeho skončení si tak unisono notovali, ako je únia jednotná, pokiaľ ide o riešenie vonkajších aspektov migrácie. Tie vnútorné, teda čo robiť s ľuďmi, ktorí sa už do únie dostanú, radšej veľmi neriešili. Na tom sa dvadsaťosmička ďalej nezhodne.
Vyšehradský obrat bol klasickým príkladom toho, keď niektorí politici vravia niečo iné doma a niečo iné potom robia vonku. Viktor Orbán v tom bol svojho času majster a názorová nestálosť nie je výnimočná ani u českého premiéra.
Nikto pritom veľmi nerieši, že jadro toľko diskutovanej reformy Frontexu je v jeho posilnení hlavne na papieri. Stávajúci personál sa nezmení a pribudne k nemu rovnaký počet kolegov vyslaných z členských krajín. Väčšina nového kontingentu zostane doma, pripravená k nasadeniu v prípade potreby. Ochrana 80 tisíc kilometrov dlhej únijnej hranice tak bude naďalej v prvom rade úlohou krajín, ktoré na nej ležia. A ich zodpovednosti.