Rozhovor s E. Lajčiakovou je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Autor TASR
Žilina 7. novembra (TASR) – O post primátora Žiliny sa v nadchádzajúcich komunálnych voľbách uchádza desať kandidátov. Ekonómka a politologička, 54-ročná Eva Lajčiaková (PRIAMA DEMOKRACIA) chce zapojiť občanov do rozhodovania o veciach verejných zavedením prvkov priamej demokracie formou miestnych referend.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?
Spolu s občanmi začať systematicky pracovať.
Aké sú základné body vášho programu na najbližšie štvorročné obdobie?
Krátkodobá vízia, ako by sa mala Žilina meniť v najbližších štyroch rokoch, je podľa mňa málo. Žiline chýba dlhodobá vízia koncepcie nie na štyri, ale na najbližších 30 rokov. Takáto vízia by mala byť záväzná pre všetkých primátorov, ktorí sa budú uchádzať o podporu občanov. Primátori sa budú meniť, ale občania a mesto ostávajú. Svoju kandidatúru teda vnímam ako ďalšiu výzvu v mojom živote, ale hlavne chcem pomáhať ľuďom, pre ktorých je mesto Žilina domovom a nie len miestom na prespanie. Zavedením prvkov priamej demokracie zapojíme občanov do rozhodovania o veciach verejných formou miestnych referend. V oblasti životného prostredia treba riešiť otázky chýbajúcej zelene v okolí nákupných centier, v centre mesta a dobudovať rekreačné oddychové zóny. Vo verejnom osvetlení treba začať využívať zelené energie. Odvoz komunálneho odpadu pre ľudí so ZŤP a dôchodcov bude bez poplatkov, od ktorých ich treba oslobodiť aj v prípade chovu psíkov, ktoré sú pre mnohých jediným spoločníkom.
Prehodnotíme možnosti budovania mestských nájomných bytov, o ktoré sa budú môcť uchádzať všetci, ktorí majú v Žiline nielen trvalý pobyt, ale trvalý pracovný pomer. Materská škola musí byť k dispozícii pre každé dieťa. Prehodnotíme systém parkovania a najmä poplatky, ktoré vyhnali z centra spoločenský a kultúrny život. Nevyhnutne treba vyriešiť kritické dopravné miesta, dobudovať chýbajúce parkoviská, autobusové zastávky a bezbariérové priechody pre chodcov. MHD by mala byť bezplatná pre deti do 6 rokov, ľudí so ZŤP a dôchodcov. Treba dobudovať a prepojiť jestvujúce cyklotrasy. V Žiline zavedieme tradíciu mestskej športovej univerziády, do ktorej zapojíme všetky vekové kategórie. Chcem byť nápomocná občanom pri riešení každodenných problémov. Budem podporovať grantovú podporu pre rozvoj komunitných a dobrovoľníckych aktivít. Všetky moje kroky v spolupráci s občanmi budú smerovať k pozdvihnutiu Žiliny zo šedého priemeru okresného a krajského mesta na metropolu severného Slovenska.
Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?
Pri financovaní realizácie mojich predstáv o ďalšom smerovaní a budovaní Žiliny musíme vychádzať z jestvujúcich reálnych príjmov, ktoré mesto má. Dlh Žiliny sa jednorázovo výrazne znížil, čím sa podľa vyjadrenia súčasných predstaviteľov očakáva splatenie jestvujúcich dlhov do roku 2017. Tým sa uvoľnia finančné zdroje, potrebné nielen na financovanie, ale aj spolufinancovanie projektov. Úvery sa môžu čerpať na investičné akcie, ktoré sú ekonomicky návratné v časovom horizonte splatnosti úveru. Ako ďalší zdroj financovania v súčasnosti vidím využitie finančných zdrojov z prostriedkov EÚ z programového obdobia 2014 – 2021. Či sa nám to páči alebo nie, musíme si uvedomiť, že to je reálne posledné programové obdobie, z ktorého sa ešte dajú čerpať finančné prostriedky, lebo trend je taký, že eurofondy sa úplne utlmia. Za týmto účelom by som navrhla vytvorenie komisie na čerpanie fondov EÚ a tvorbu projektov.
Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie alebo by malo postaviť novú halu?
Problém so športovou halou na Bôriku je zdedený. Čo ma trápi je fakt, že namiesto tejto športovej haly mala už dávno stáť nová mestská športová hala na Karpatskej ulici, kde dodnes stojí hrdzavejúca železná konštrukcia, okolo ktorej sa pomaly už rozkráda oplotenie a ktorú sa nový vlastník zaviazal vybudovať. Zmluvy, za akých došlo k prevodu športovej haly na Bôriku na nového majiteľa a následne malo dôjsť k vybudovaniu novej športovej haly na Karpatskej ulici nepoznám. Realita je však taká, že športová hala na Bôriku chátra rovnako, ako železná konštrukcia na Karpatskej ulici. Pretože tento problém zostal nedoriešený už dve volebné obdobia, bude úlohou nového vedenia mesta vysporiadať sa s týmto problémom. Zároveň sa bude treba zamyslieť aj nad tým, akým spôsobom revitalizovať jestvujúce športoviská, ktoré boli vybudované pri každej škole, teda v mieste bydliska detí a mládeže a dnes rovnako chátrajú. Nemyslím si, že vytesnenie športovísk a všetkých športových aktivít na perifériu mesta je správny krok.
Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?
Súčasná dopravná situácia v Žiline dopláca na nevybudovanú diaľnicu. Žilina je dopravným uzlom a aj to sa podpisuje na dopravnej situácii v našom meste. Ďalším negatívnym javom je výrazné zahustenie Žiliny nekoncepčnou bytovou výstavbou bez povinnosti budovať parkovacie plochy. Nemyslím si, že na laxné kroky predchádzajúcich vedení by mali doplácať občania spoplatnením jestvujúcich parkovacích miest na sídliskách. Tu vidím veľký priestor práve na čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov na vybudovanie nadzemných parkovacích plôch, čím by sa nám podarilo zachovať aj jestvujúcu zeleň. Týmto relatívne jednoduchým opatrením by sme na sídliskách dokázali získať chýbajúce parkovacie miesta. Ďalším krokom, ktorý by mohol výrazne ovplyvniť potrebu parkovacích miest priamo v meste, by bolo prehodnotenie trás MHD tak, aby pre ľudí bolo výhodnejšie na cesty do práce využívať práve MHD.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?
Spolu s občanmi začať systematicky pracovať.
Aké sú základné body vášho programu na najbližšie štvorročné obdobie?
Krátkodobá vízia, ako by sa mala Žilina meniť v najbližších štyroch rokoch, je podľa mňa málo. Žiline chýba dlhodobá vízia koncepcie nie na štyri, ale na najbližších 30 rokov. Takáto vízia by mala byť záväzná pre všetkých primátorov, ktorí sa budú uchádzať o podporu občanov. Primátori sa budú meniť, ale občania a mesto ostávajú. Svoju kandidatúru teda vnímam ako ďalšiu výzvu v mojom živote, ale hlavne chcem pomáhať ľuďom, pre ktorých je mesto Žilina domovom a nie len miestom na prespanie. Zavedením prvkov priamej demokracie zapojíme občanov do rozhodovania o veciach verejných formou miestnych referend. V oblasti životného prostredia treba riešiť otázky chýbajúcej zelene v okolí nákupných centier, v centre mesta a dobudovať rekreačné oddychové zóny. Vo verejnom osvetlení treba začať využívať zelené energie. Odvoz komunálneho odpadu pre ľudí so ZŤP a dôchodcov bude bez poplatkov, od ktorých ich treba oslobodiť aj v prípade chovu psíkov, ktoré sú pre mnohých jediným spoločníkom.
Prehodnotíme možnosti budovania mestských nájomných bytov, o ktoré sa budú môcť uchádzať všetci, ktorí majú v Žiline nielen trvalý pobyt, ale trvalý pracovný pomer. Materská škola musí byť k dispozícii pre každé dieťa. Prehodnotíme systém parkovania a najmä poplatky, ktoré vyhnali z centra spoločenský a kultúrny život. Nevyhnutne treba vyriešiť kritické dopravné miesta, dobudovať chýbajúce parkoviská, autobusové zastávky a bezbariérové priechody pre chodcov. MHD by mala byť bezplatná pre deti do 6 rokov, ľudí so ZŤP a dôchodcov. Treba dobudovať a prepojiť jestvujúce cyklotrasy. V Žiline zavedieme tradíciu mestskej športovej univerziády, do ktorej zapojíme všetky vekové kategórie. Chcem byť nápomocná občanom pri riešení každodenných problémov. Budem podporovať grantovú podporu pre rozvoj komunitných a dobrovoľníckych aktivít. Všetky moje kroky v spolupráci s občanmi budú smerovať k pozdvihnutiu Žiliny zo šedého priemeru okresného a krajského mesta na metropolu severného Slovenska.
Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?
Pri financovaní realizácie mojich predstáv o ďalšom smerovaní a budovaní Žiliny musíme vychádzať z jestvujúcich reálnych príjmov, ktoré mesto má. Dlh Žiliny sa jednorázovo výrazne znížil, čím sa podľa vyjadrenia súčasných predstaviteľov očakáva splatenie jestvujúcich dlhov do roku 2017. Tým sa uvoľnia finančné zdroje, potrebné nielen na financovanie, ale aj spolufinancovanie projektov. Úvery sa môžu čerpať na investičné akcie, ktoré sú ekonomicky návratné v časovom horizonte splatnosti úveru. Ako ďalší zdroj financovania v súčasnosti vidím využitie finančných zdrojov z prostriedkov EÚ z programového obdobia 2014 – 2021. Či sa nám to páči alebo nie, musíme si uvedomiť, že to je reálne posledné programové obdobie, z ktorého sa ešte dajú čerpať finančné prostriedky, lebo trend je taký, že eurofondy sa úplne utlmia. Za týmto účelom by som navrhla vytvorenie komisie na čerpanie fondov EÚ a tvorbu projektov.
Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie alebo by malo postaviť novú halu?
Problém so športovou halou na Bôriku je zdedený. Čo ma trápi je fakt, že namiesto tejto športovej haly mala už dávno stáť nová mestská športová hala na Karpatskej ulici, kde dodnes stojí hrdzavejúca železná konštrukcia, okolo ktorej sa pomaly už rozkráda oplotenie a ktorú sa nový vlastník zaviazal vybudovať. Zmluvy, za akých došlo k prevodu športovej haly na Bôriku na nového majiteľa a následne malo dôjsť k vybudovaniu novej športovej haly na Karpatskej ulici nepoznám. Realita je však taká, že športová hala na Bôriku chátra rovnako, ako železná konštrukcia na Karpatskej ulici. Pretože tento problém zostal nedoriešený už dve volebné obdobia, bude úlohou nového vedenia mesta vysporiadať sa s týmto problémom. Zároveň sa bude treba zamyslieť aj nad tým, akým spôsobom revitalizovať jestvujúce športoviská, ktoré boli vybudované pri každej škole, teda v mieste bydliska detí a mládeže a dnes rovnako chátrajú. Nemyslím si, že vytesnenie športovísk a všetkých športových aktivít na perifériu mesta je správny krok.
Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?
Súčasná dopravná situácia v Žiline dopláca na nevybudovanú diaľnicu. Žilina je dopravným uzlom a aj to sa podpisuje na dopravnej situácii v našom meste. Ďalším negatívnym javom je výrazné zahustenie Žiliny nekoncepčnou bytovou výstavbou bez povinnosti budovať parkovacie plochy. Nemyslím si, že na laxné kroky predchádzajúcich vedení by mali doplácať občania spoplatnením jestvujúcich parkovacích miest na sídliskách. Tu vidím veľký priestor práve na čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov na vybudovanie nadzemných parkovacích plôch, čím by sa nám podarilo zachovať aj jestvujúcu zeleň. Týmto relatívne jednoduchým opatrením by sme na sídliskách dokázali získať chýbajúce parkovacie miesta. Ďalším krokom, ktorý by mohol výrazne ovplyvniť potrebu parkovacích miest priamo v meste, by bolo prehodnotenie trás MHD tak, aby pre ľudí bolo výhodnejšie na cesty do práce využívať práve MHD.