V prvom školskom roku bolo do systému zapojených 450 žiakov, v druhom roku 1200 žiakov a v treťom zhruba 2100 žiakov.
Autor TASR
Nitra 5. novembra (TASR) – Výraznou reformáciou systému duálneho vzdelávania sa podarilo zvýšiť záujem o duálne vzdelávanie zo strany zamestnávateľov i žiakov do tej miery, že by nemalo byť ohrozené naplnenie cieľov národného projektu. Počas veľtrhu Gaudeamus to v Nitre uviedla ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nominantka SNS).
„Cieľom projektu bolo zapojiť do konca roka 2020 do duálneho vzdelávania 12.000 študentov. Počiatky boli veľmi rozpačité, dokonca hrozilo, že budeme musieť vrátiť do Bruselu veľké finančné prostriedky. Prijaté opatrenia však boli úspešné a v budúcom školskom roku by mal byť cieľ projektu úspešne naplnený. Potrebujeme dosiahnuť hranicu 80 percent z plánovaného cieľa, čo predstavuje 10.500 žiakov,“ zhodnotila Lubyová.
Projekt duálneho vzdelávania implementuje Slovensko v rámci operačného programu Ľudské zdroje od roku 2016. V prvom školskom roku bolo do systému zapojených 450 žiakov, v druhom roku 1200 žiakov a v treťom zhruba 2100 žiakov. Priemerný ročný prírastok počas prvých troch rokov predstavoval 1200 žiakov. „Bolo jasné, že týmto tempom sa ciele projektu nepodarí naplniť. Pristúpili sme preto k výraznej reformácii systému duálneho vzdelávania najmä prostredníctvom nastavenia novej legislatívy,“ skonštatovala ministerka. Zmeny podľa jej slov spočívali predovšetkým v odstránení byrokratických bariér pre zamestnávateľov pri vstupovaní do systému, v zavedení priamych platieb, ktoré stimulujú zamestnávateľov, ale aj vo zvýšení spolupráce medzi zamestnávateľmi pri poskytovaní praktickej výchovy a vzdelávania. Pre študentov sme zvýšili atraktívnosť duálneho vzdelávania tým, že sme zvýšili možnosti ich ohodnotenia v rámci duálnej praxe,“ uviedla konkrétne opatrenia Lubyová.
Zavedenie zmien vyústilo do toho, že v tomto školskom roku sa do systému duálneho vzdelávania prihlásilo už 2750 žiakov, čo je oproti predošlému školskému roku 130-percentný nárast a oproti ročnému priemeru za trojročné obdobie realizácie projektu až 220-percentný nárast. „Blížime sa k hranici 7000 žiakov v systéme a stále sa registrujú noví zamestnávatelia, ktorí majú v ponuke ďalších vyše 300 učebných miest,“ potvrdila ministerka školstva. „Vďaka novému zlepšenému rezortnému informačnému systému zároveň vieme povedať, že ďalších zhruba 4500 žiakov v systéme sa vzdeláva podľa nového inovovaného štátneho vzdelávacie plánu pre duálne vzdelávanie. Teraz preverujeme, koľko z nich sa zúčastňuje aj praxe u zamestnávateľa, podľa predbežných údajov by ich malo byť minimálne 2000. Čiže spolu s nimi je už teraz do systému duálneho vzdelávania zapojených do 9000 žiakov,“ potvrdila Lubyová. Učebné miesta ponúka v súčasnosti na Slovensku 725 prevádzok a zamestnávateľov, do systému duálneho vzdelávania je zapojených 176 odborných škôl.
„Cieľom projektu bolo zapojiť do konca roka 2020 do duálneho vzdelávania 12.000 študentov. Počiatky boli veľmi rozpačité, dokonca hrozilo, že budeme musieť vrátiť do Bruselu veľké finančné prostriedky. Prijaté opatrenia však boli úspešné a v budúcom školskom roku by mal byť cieľ projektu úspešne naplnený. Potrebujeme dosiahnuť hranicu 80 percent z plánovaného cieľa, čo predstavuje 10.500 žiakov,“ zhodnotila Lubyová.
Projekt duálneho vzdelávania implementuje Slovensko v rámci operačného programu Ľudské zdroje od roku 2016. V prvom školskom roku bolo do systému zapojených 450 žiakov, v druhom roku 1200 žiakov a v treťom zhruba 2100 žiakov. Priemerný ročný prírastok počas prvých troch rokov predstavoval 1200 žiakov. „Bolo jasné, že týmto tempom sa ciele projektu nepodarí naplniť. Pristúpili sme preto k výraznej reformácii systému duálneho vzdelávania najmä prostredníctvom nastavenia novej legislatívy,“ skonštatovala ministerka. Zmeny podľa jej slov spočívali predovšetkým v odstránení byrokratických bariér pre zamestnávateľov pri vstupovaní do systému, v zavedení priamych platieb, ktoré stimulujú zamestnávateľov, ale aj vo zvýšení spolupráce medzi zamestnávateľmi pri poskytovaní praktickej výchovy a vzdelávania. Pre študentov sme zvýšili atraktívnosť duálneho vzdelávania tým, že sme zvýšili možnosti ich ohodnotenia v rámci duálnej praxe,“ uviedla konkrétne opatrenia Lubyová.
Zavedenie zmien vyústilo do toho, že v tomto školskom roku sa do systému duálneho vzdelávania prihlásilo už 2750 žiakov, čo je oproti predošlému školskému roku 130-percentný nárast a oproti ročnému priemeru za trojročné obdobie realizácie projektu až 220-percentný nárast. „Blížime sa k hranici 7000 žiakov v systéme a stále sa registrujú noví zamestnávatelia, ktorí majú v ponuke ďalších vyše 300 učebných miest,“ potvrdila ministerka školstva. „Vďaka novému zlepšenému rezortnému informačnému systému zároveň vieme povedať, že ďalších zhruba 4500 žiakov v systéme sa vzdeláva podľa nového inovovaného štátneho vzdelávacie plánu pre duálne vzdelávanie. Teraz preverujeme, koľko z nich sa zúčastňuje aj praxe u zamestnávateľa, podľa predbežných údajov by ich malo byť minimálne 2000. Čiže spolu s nimi je už teraz do systému duálneho vzdelávania zapojených do 9000 žiakov,“ potvrdila Lubyová. Učebné miesta ponúka v súčasnosti na Slovensku 725 prevádzok a zamestnávateľov, do systému duálneho vzdelávania je zapojených 176 odborných škôl.