Hlavnou hviezdou festivalu bude francúzsky klavirista Pierre-Laurent Aimard.
Autor OTS
Bratislava 25. októbra (OTS) - 17. ročník medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos ponúka pestrý program z aktuálnych trendov súčasnej hudby. Festival sa uskutoční 7. – 14. novembra 2024 v Bratislave s výnimkou otváracieho koncertu, ktorý bude v Košiciach v Kunsthalle.
Melos-Étos sa počas svojej existencie dokázal zaradiť a udržať medzi najväčšími a najvýznamnejšími stredoeurópskymi festivalmi pre súčasnú hudbu, o čom svedčí aj tohtoročná dramaturgia, ktorá ponúka 7 koncertov, vyše 40 súčasných diel, ktorých väčšina zaznie v slovenskej premiére. Festival prinesie aj tri diela v svetovej premiére. Na koncertoch sa predstaví viac ako 100 interpretov a interpretiek zo Slovenska, Českej republiky, Švajčiarska, Francúzska, Južnej Kórey, Maďarska a ďalších krajín. Hlavnou hviezdou festivalu bude sólové vystúpenie svetoznámeho francúzskeho klaviristu Pierra-Laurenta Aimarda.
Pierre-Laurent Aimard
„Návštevníkom a návštevníčkam festivalu Melos-Étos sa núka bohatý výber z najkvalitnejších kompozícií z celého sveta s renomovanými domácimi a zahraničnými interpretmi súčasného hudobného diania. Pre milovníkov a ‚fajnšmekrov súčasnej hudby ponúka intenzívny týždeň siedmich koncertov a zároveň je úžasnou možnosťou a garanciou najvyššej kvality vo výbere aj pre širšie publikum – pre tých, ktorí túžia byť informovaní a orientovaní v množstve existujúcich súčasných smerov,” hovorí o programe významná slovenská klaviristka Nora Skuta, predsedníčka festivalového výboru.
Nová hudba v Košiciach
Program otváracieho koncertu festivalu Melos-Étos 7. 11. 2024, ktorý sa po prvýkrát v jeho 33-ročnej histórii dostáva aj na košickú pôdu, je symbolicky rozkročený medzi minulosťou a prítomnosťou: zo šiestich diel pochádzajú tri z pera klasikov moderny minulého storočia (Igor Stravinskij, Charles Ives, Giacinto Scelsi), tri z pera žijúcich autorov (Justė Janulytė, Pavol Malovec, Rufus Isabel Elliot). Okrem Štátnej filharmónie Košice sa pod taktovkou Mariána Lejavu predstaví ako sólista mladý gitarista Adam Svitač, ktorý v svetovej premiére uvedie Koncert pre gitaru od slovenského autor a Pavla Malovca.
Trio Catch
Koncerty v Moyzesovej sieni
Po otváracom koncerte bude festival pokračovať v Moyzesovej sieni v Bratislave (8. – 13. 11. 2024), kde sa predstavia zahraničné súbory – české sláčikové kvarteto fama Q, maďarský UMZE Ensemble, francúzsky súbor Forum Voix Etouffées – Orchestre Les Métamorphoses a medzinárodné zoskupenie Trio Catch, ktorého členom je slovenský klarinetista pôsobiaci vo Francúzsku Martin Adámek. Väčšina kompozícií uvedených na týchto koncertoch zaznie na Slovensku po prvý raz. V programe nájdu zastúpenie skladatelia avantgardy 20. storočia ako Steve Reich, György Ligeti, ale aj súčasní skladatelia ako Helmut Lachenmann, Jana Kmiťová, Georg Friedrich Haas, až po najmladšiu skladateľskú generáciu Vito Žuraj, Helena Cánova Parés, Ármin Cservenák a i. V svetových premiérach budú prevedené aj dve skladby od slovenských skladateľov – UMZE Ensemble uvedie skladbu sans Marteau et sans Maître Petra Javorku a 5. sláčikové kvarteto Antona Steineckera uvedie fama Q.
fama Q
Aimard exluzívne s klavírnym recitálom
Highlightom festivalu bude nepochybne vystúpenie francúzskeho klaviristu Pierra-Laurena Aimarda. Tento brilantný hudobník a mimoriadny vizionár vystúpi 11. 11. 2024 v Moyzesovej sieni. V jeho tohtoročnej nabitej koncertnej sezóne, s koncertnými sólovými zastávkami v Carnegie Hall v New Yorku, rakúskom Wiener Musikverein, Auditorium National de Lyon, či v Centro Nacional de Difusión Musical v Madride, vystúpi s recitálom aj v Bratislave.
Na medzinárodnej klavírnej scéne patrí Pierre-Laurent Aimard medzi elitu, je schopný výborne zahrať hudbu barokových majstrov, rovnako ako najmodernejšie kompozície súčasnej avantgardy. Každoročne spolupracuje s poprednými orchestrami sveta, spolupracuje so špičkovými dirigentmi ako Esa-Pekka Salonen, Ricardo Chailly, Gustavo Dudamel, Simon Rattle, a i. Okrem toho pedagogicky pôsobí ako profesor na Parížskom konzervatóriu, vedie majstrovské kurzy a rôzne workshopy po celom svete. Od roku 2009 je umeleckým riaditeľom známeho festivalu v Aldeburghu v grófstve Suffolk vo východnom Anglicku.
Po celý svoj profesijný život Aimard úzko spolupracoval s poprednými skladateľskými osobnosťami, ku ktorým okrem Messiaena a Bouleza patrili György Kurtág, Karlheinz Stockhausen, Elliott Carter, George Benjamin či György Ligeti. Kompozície spomenutých skladateľov budú zahrnuté aj v programe, s ktorým sa predstaví bratislavskému publiku. V jeho interpretácii si vypočujeme výber z klavírnych etud G. Ligetiho, skladbu To An Utterance – Study od Rebekky Saunders, Klavírne miniatúry Marca Stroppu, Shadowlines – six canonic preludes od Georgea Benjamina, výber z Kurtágových klavírnych miniatúr. Aimard si v aktuálnej koncertnej sezóne pripomína sté výročie narodenia svojho učiteľa a blízkeho priateľa Pierra Bouleza, pri tejto príležitosti zaznie aj jeho Sonáta pre klavír č. 1.
Záver festivalu pod Pyramídou
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu bude dejiskom záverečného koncertu festivalu Melos-Étos. Symfonický orchester Slovenského rozhlasu 14. 11. 2024 pod dirigentským vedením Konstantina Ilievského uvedie šesť kompozícií, kde sa predstavia ako sólisti traja špičkoví domáci interpreti.
Veľmi plodný japonský skladateľ žijúci vo Veľkej Británii Dai Fujikura v Koncerte pre violu a orchester „Wayfinder“ naplno zúročil podmanivý zvuk sólového nástroja, ako sólista sa v ňom predstaví Martin Ruman. Na koncerte zaznie aj skladba Safra pre klavír a sláčikový orchester od estónskeho skladateľa Tõnu Kõrvitsa. „Safra“ podľa skladateľa znamená „oheň“, najdynamickejší a zároveň najtajuplnejší z prírodných živlov. Odkazuje naň „iskrenie“ diskantového registra na začiatku dlhého vstupu sólového nástroja. Ako sólistka sa v skladbe predstaví klaviristka Katarína Paľová.
K ľudovej piesni celoživotne inklinoval taliansky skladateľ Luciano Berio, čo z neho robilo značne neortodoxného predstaviteľa európskej povojnovej avantgardy. Jeho zbierka Folk Songs zbiera „nájdený“ hudobný materiál, pretvára a usporadúva ho cez filter vlastnej, v mnohých ohľadoch obdivuhodnej hudobnej imaginácie. Beriove piesne si vypočujeme v interpretácii Helgy Vargy Bach.
V dramaturgii koncertu je zahrnutá aj symfonická báseň pre veľký orchester Zemský ráj to napohled českého skladateľa, divadelníka a herca – Jana Klusáka a dychberúci Marche fatale od nemeckého skladateľa Helmuta Lachenmanna.
Vstupenky na koncerty, rovnako ako aj výhodné permanentky sú dostupné v predpredaji v sieti Ticketportal. https://www.ticketportal.sk/nevent/Melos-Etos-2024
Viac informácií a kompletný festivalový program nájdete na www.melosetos.sk
FB stránka Melos-Étos
FB event Melos-Étos 2024
Hlavným organizátorom festivalu je Hudobné centrum – štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.
Partnermi podujatia sú Štátna filharmónia Košice, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Inštitút Liszta Bratislava, České centrum Bratislava, Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Forum Voix Étoufées, Francúzsky inštitút na Slovensku, Švajčiarska ambasáda na Slovensku. Ďakujeme aj ďalším partnerom a mediálnym partnerom.
Melos-Étos sa počas svojej existencie dokázal zaradiť a udržať medzi najväčšími a najvýznamnejšími stredoeurópskymi festivalmi pre súčasnú hudbu, o čom svedčí aj tohtoročná dramaturgia, ktorá ponúka 7 koncertov, vyše 40 súčasných diel, ktorých väčšina zaznie v slovenskej premiére. Festival prinesie aj tri diela v svetovej premiére. Na koncertoch sa predstaví viac ako 100 interpretov a interpretiek zo Slovenska, Českej republiky, Švajčiarska, Francúzska, Južnej Kórey, Maďarska a ďalších krajín. Hlavnou hviezdou festivalu bude sólové vystúpenie svetoznámeho francúzskeho klaviristu Pierra-Laurenta Aimarda.
Pierre-Laurent Aimard
„Návštevníkom a návštevníčkam festivalu Melos-Étos sa núka bohatý výber z najkvalitnejších kompozícií z celého sveta s renomovanými domácimi a zahraničnými interpretmi súčasného hudobného diania. Pre milovníkov a ‚fajnšmekrov súčasnej hudby ponúka intenzívny týždeň siedmich koncertov a zároveň je úžasnou možnosťou a garanciou najvyššej kvality vo výbere aj pre širšie publikum – pre tých, ktorí túžia byť informovaní a orientovaní v množstve existujúcich súčasných smerov,” hovorí o programe významná slovenská klaviristka Nora Skuta, predsedníčka festivalového výboru.
Nová hudba v Košiciach
Program otváracieho koncertu festivalu Melos-Étos 7. 11. 2024, ktorý sa po prvýkrát v jeho 33-ročnej histórii dostáva aj na košickú pôdu, je symbolicky rozkročený medzi minulosťou a prítomnosťou: zo šiestich diel pochádzajú tri z pera klasikov moderny minulého storočia (Igor Stravinskij, Charles Ives, Giacinto Scelsi), tri z pera žijúcich autorov (Justė Janulytė, Pavol Malovec, Rufus Isabel Elliot). Okrem Štátnej filharmónie Košice sa pod taktovkou Mariána Lejavu predstaví ako sólista mladý gitarista Adam Svitač, ktorý v svetovej premiére uvedie Koncert pre gitaru od slovenského autor a Pavla Malovca.
Trio Catch
Koncerty v Moyzesovej sieni
Po otváracom koncerte bude festival pokračovať v Moyzesovej sieni v Bratislave (8. – 13. 11. 2024), kde sa predstavia zahraničné súbory – české sláčikové kvarteto fama Q, maďarský UMZE Ensemble, francúzsky súbor Forum Voix Etouffées – Orchestre Les Métamorphoses a medzinárodné zoskupenie Trio Catch, ktorého členom je slovenský klarinetista pôsobiaci vo Francúzsku Martin Adámek. Väčšina kompozícií uvedených na týchto koncertoch zaznie na Slovensku po prvý raz. V programe nájdu zastúpenie skladatelia avantgardy 20. storočia ako Steve Reich, György Ligeti, ale aj súčasní skladatelia ako Helmut Lachenmann, Jana Kmiťová, Georg Friedrich Haas, až po najmladšiu skladateľskú generáciu Vito Žuraj, Helena Cánova Parés, Ármin Cservenák a i. V svetových premiérach budú prevedené aj dve skladby od slovenských skladateľov – UMZE Ensemble uvedie skladbu sans Marteau et sans Maître Petra Javorku a 5. sláčikové kvarteto Antona Steineckera uvedie fama Q.
fama Q
Aimard exluzívne s klavírnym recitálom
Highlightom festivalu bude nepochybne vystúpenie francúzskeho klaviristu Pierra-Laurena Aimarda. Tento brilantný hudobník a mimoriadny vizionár vystúpi 11. 11. 2024 v Moyzesovej sieni. V jeho tohtoročnej nabitej koncertnej sezóne, s koncertnými sólovými zastávkami v Carnegie Hall v New Yorku, rakúskom Wiener Musikverein, Auditorium National de Lyon, či v Centro Nacional de Difusión Musical v Madride, vystúpi s recitálom aj v Bratislave.
Na medzinárodnej klavírnej scéne patrí Pierre-Laurent Aimard medzi elitu, je schopný výborne zahrať hudbu barokových majstrov, rovnako ako najmodernejšie kompozície súčasnej avantgardy. Každoročne spolupracuje s poprednými orchestrami sveta, spolupracuje so špičkovými dirigentmi ako Esa-Pekka Salonen, Ricardo Chailly, Gustavo Dudamel, Simon Rattle, a i. Okrem toho pedagogicky pôsobí ako profesor na Parížskom konzervatóriu, vedie majstrovské kurzy a rôzne workshopy po celom svete. Od roku 2009 je umeleckým riaditeľom známeho festivalu v Aldeburghu v grófstve Suffolk vo východnom Anglicku.
Po celý svoj profesijný život Aimard úzko spolupracoval s poprednými skladateľskými osobnosťami, ku ktorým okrem Messiaena a Bouleza patrili György Kurtág, Karlheinz Stockhausen, Elliott Carter, George Benjamin či György Ligeti. Kompozície spomenutých skladateľov budú zahrnuté aj v programe, s ktorým sa predstaví bratislavskému publiku. V jeho interpretácii si vypočujeme výber z klavírnych etud G. Ligetiho, skladbu To An Utterance – Study od Rebekky Saunders, Klavírne miniatúry Marca Stroppu, Shadowlines – six canonic preludes od Georgea Benjamina, výber z Kurtágových klavírnych miniatúr. Aimard si v aktuálnej koncertnej sezóne pripomína sté výročie narodenia svojho učiteľa a blízkeho priateľa Pierra Bouleza, pri tejto príležitosti zaznie aj jeho Sonáta pre klavír č. 1.
Záver festivalu pod Pyramídou
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu bude dejiskom záverečného koncertu festivalu Melos-Étos. Symfonický orchester Slovenského rozhlasu 14. 11. 2024 pod dirigentským vedením Konstantina Ilievského uvedie šesť kompozícií, kde sa predstavia ako sólisti traja špičkoví domáci interpreti.
Veľmi plodný japonský skladateľ žijúci vo Veľkej Británii Dai Fujikura v Koncerte pre violu a orchester „Wayfinder“ naplno zúročil podmanivý zvuk sólového nástroja, ako sólista sa v ňom predstaví Martin Ruman. Na koncerte zaznie aj skladba Safra pre klavír a sláčikový orchester od estónskeho skladateľa Tõnu Kõrvitsa. „Safra“ podľa skladateľa znamená „oheň“, najdynamickejší a zároveň najtajuplnejší z prírodných živlov. Odkazuje naň „iskrenie“ diskantového registra na začiatku dlhého vstupu sólového nástroja. Ako sólistka sa v skladbe predstaví klaviristka Katarína Paľová.
K ľudovej piesni celoživotne inklinoval taliansky skladateľ Luciano Berio, čo z neho robilo značne neortodoxného predstaviteľa európskej povojnovej avantgardy. Jeho zbierka Folk Songs zbiera „nájdený“ hudobný materiál, pretvára a usporadúva ho cez filter vlastnej, v mnohých ohľadoch obdivuhodnej hudobnej imaginácie. Beriove piesne si vypočujeme v interpretácii Helgy Vargy Bach.
V dramaturgii koncertu je zahrnutá aj symfonická báseň pre veľký orchester Zemský ráj to napohled českého skladateľa, divadelníka a herca – Jana Klusáka a dychberúci Marche fatale od nemeckého skladateľa Helmuta Lachenmanna.
Vstupenky na koncerty, rovnako ako aj výhodné permanentky sú dostupné v predpredaji v sieti Ticketportal. https://www.ticketportal.sk/nevent/Melos-Etos-2024
Viac informácií a kompletný festivalový program nájdete na www.melosetos.sk
FB stránka Melos-Étos
FB event Melos-Étos 2024
Hlavným organizátorom festivalu je Hudobné centrum – štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.
Partnermi podujatia sú Štátna filharmónia Košice, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Inštitút Liszta Bratislava, České centrum Bratislava, Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Forum Voix Étoufées, Francúzsky inštitút na Slovensku, Švajčiarska ambasáda na Slovensku. Ďakujeme aj ďalším partnerom a mediálnym partnerom.