Farby lahodiace oku, pútavé zábery a skryté nezodpovedané otázky. To všetko je pre oneskorených záujemcov k nahliadnutiu ešte do 26. novembra.
Autor Školský servis
Bratislava 15. novembra (TASR) - Mesiac fotografie sa začal v niektorých bratislavských galériách už skôr. Dôkazom je výstava Dreams and Shadows od autorov René a Radky, ktorá je pre návštevníkov pripravená v Mirbachovom paláci už od konca septembra.
Výstava Dreams and Shadows je druhou v poradí, ktorá sa dostala do Bratislavy na základe spolupráce Galérie mesta Bratislava, českej agentúry Pavleye Art and Culture a J&T Banky. Tou prvou bola kontroverzná výstava Davida LaChapella, ktorá sa s tešila vysokej návštevnosti. René a Radka alebo René Hallen a Radka Leitmeritz. To sú mená autorov zaujímavej výstavy, ktorých síce nespája krajina pôvodu, ale zato rovnaké umelecké cítenie. Rovnica Nemec plus Češka sa rovná parížske duo, keďže práve Paríž je miestom ich bydliska už 10 rokov. Počas svojej plodnej umeleckej činnosti stihli vystavovať svoje diela v Paríži, New Yorku a v Berlíne, vytvoriť kampane pre Johna Lewisa, Davida Beckhama pre Adidas a ich tvorba bola tiež prezentovaná v módnych magazínoch Vanity Fair a Vogue Italia. V roku 2009 o nich natočila francúzsko-nemecká televízia Arte dokument.Parížske duo zabralo v Mirbachovom paláci dve poschodia. Na druhom poschodí sú vystavené fotografie z cyklov COME AND PLAY WITH US FOREVER AND EVER, UNDER WATER a COLOURS OF THE WIND. Začuli ste silné nárazy vetra a domnievate sa, že sa počasie za oknami galérie náhle zhoršilo? Našťastie nás neohrozujú hurikány amerických rozmerov a je to len pokračovanie výstavy na najvyššom poschodí budovy. Práve podkrovie patrí projekciám COLOURS OF THE WIND, na ktorých sú oživené fotografie premietnuté na strechu paláca a sprevádzané autentickými zvukmi.
Prvý cyklus COME AND PLAY WITH US FOREVER AND EVER (Poď a hraj sa s nami naveky a navždy) zobrazuje predmety späté s detstvom, či už je to opustené ihrisko alebo hrdzavá hojdačka. Na fotografiách dominujú dievčatká oblečené vo farebných kostýmoch s parochňami na hlave, ktoré viac symbolizujú neživé bábiky než deti užívajúce si svoj radostný vek. Autori kladú dôraz na detaily. Dievčatkám väčšinou nevidno priamo do očí, sú odvrátené alebo s nasadenými slnečnými okuliarmi. Očividné sú farebné kontrasty a rozdiely medzi pokojom úhľadnej domácnosti a rušivým vonkajším svetom zahaleným priemyselnými strojmi a stavbami za jej oknami. U človeka sú tak vyvolané protichodné pocity. Na jednej strane detstvo ako jedno z najšťastnejších období v živote. Na strane druhej opotrebovanosť hračiek, neurčitý výraz detských protagonistov a až hlučné ticho. Je detstvo len prvotným pozlátkom vidiny skutočného, nie vždy pozitívneho sveta a zvečnené dievčatká predstavujú poslednú bodku za týmto obdobím? Predstavuje narušená harmónia boj medzi stretom týchto dvoch životných etáp? Je labyrint symbolom hľadania svojho dospelého JA? Posúďte sami...
UNDER WATER (Pod vodou) ako cyklus druhý je markantne iný, síce ambivalentných pocitov sa nezbavíme počas celého prezerania výstavy. Tak ako z názvu vyplýva, ústredným živlom je voda. Fotografické duo si za svoj objekt zvolilo zase dievčatká a akoby len iným pohľadom nadviazali na prvý cyklus. Podľa slov samotných autorov sú práve deti ich stálym zdrojom inšpirácie. Okrem toho, že každý by chcel byť na chvíľu opäť dieťaťom, obdivujú ich snové svety a melancholickosť, ktorá je častejšie potlačovaná ich radostnými úsmevmi, ale aj tak stále prítomná. Dievčatká na fotografiách sú oblečené v rozprávkových šatách vznášajúce sa vo vode. Voda má symbolizovať zhmotnený živel, sen alebo počiatky zrodenia v bruchu matky. V zadnej časti miestnosti je k nahliadnutiu videonahrávka zachytávajúca tvorbu týchto zaujímavých fotografií. Vytvoriť fotografický skvost je ťažké už len v normálnych podmienkach, nie to ešte pod vodou. Na záberoch ale dominujú úsmevné zábery zobrazujúce ich spoluprácu a výroba tešila ako autorov, tak aj samotné deti. Je až k neuvereniu, že fotografie nie sú výtvorom počítačového programu, ale reálnymi zábermi fotenými v mestskom bazéne. Akákoľvek obyčajnosť sa tak v rukách majstrov stáva klenotom.
Posledný cyklus nesie názov COLOURS OF THE WIND (Farby vetra). Autori pokračovali vo využívaní živlov a v tejto sérii fotografií sa rozhodli pre ten veterný. V predchádzajúcom cykle vzduch nahradila voda. V tomto sú objektmi vodné živočíchy - ryby, medúzy či chobotnice, ktoré sa namiesto vody vznášajú zase vo vzduchu. Ich jasnosť a pestrofarebnosť je opäť spätá s detstvom a tieto nafukovacie objekty možno považovať za detské hračky. Diela vznikli na severných plážach Francúzska a podľa slov autorov, predmety sa vznášajú a smerujú do neurčita. Presne tak ako deti, ktoré ešte nevedia, ktorou životnou dráhou sa nakoniec vydajú, ale svoje kroky aj tak nezastavujú.
Farby lahodiace oku, pútavé zábery a skryté nezodpovedané otázky. To všetko je pre oneskorených záujemcov k nahliadnutiu ešte do 26. novembra.
Lucia Rusnáková, Univerzita Komenského, Bratislava
Výstava Dreams and Shadows je druhou v poradí, ktorá sa dostala do Bratislavy na základe spolupráce Galérie mesta Bratislava, českej agentúry Pavleye Art and Culture a J&T Banky. Tou prvou bola kontroverzná výstava Davida LaChapella, ktorá sa s tešila vysokej návštevnosti. René a Radka alebo René Hallen a Radka Leitmeritz. To sú mená autorov zaujímavej výstavy, ktorých síce nespája krajina pôvodu, ale zato rovnaké umelecké cítenie. Rovnica Nemec plus Češka sa rovná parížske duo, keďže práve Paríž je miestom ich bydliska už 10 rokov. Počas svojej plodnej umeleckej činnosti stihli vystavovať svoje diela v Paríži, New Yorku a v Berlíne, vytvoriť kampane pre Johna Lewisa, Davida Beckhama pre Adidas a ich tvorba bola tiež prezentovaná v módnych magazínoch Vanity Fair a Vogue Italia. V roku 2009 o nich natočila francúzsko-nemecká televízia Arte dokument.Parížske duo zabralo v Mirbachovom paláci dve poschodia. Na druhom poschodí sú vystavené fotografie z cyklov COME AND PLAY WITH US FOREVER AND EVER, UNDER WATER a COLOURS OF THE WIND. Začuli ste silné nárazy vetra a domnievate sa, že sa počasie za oknami galérie náhle zhoršilo? Našťastie nás neohrozujú hurikány amerických rozmerov a je to len pokračovanie výstavy na najvyššom poschodí budovy. Práve podkrovie patrí projekciám COLOURS OF THE WIND, na ktorých sú oživené fotografie premietnuté na strechu paláca a sprevádzané autentickými zvukmi.
Prvý cyklus COME AND PLAY WITH US FOREVER AND EVER (Poď a hraj sa s nami naveky a navždy) zobrazuje predmety späté s detstvom, či už je to opustené ihrisko alebo hrdzavá hojdačka. Na fotografiách dominujú dievčatká oblečené vo farebných kostýmoch s parochňami na hlave, ktoré viac symbolizujú neživé bábiky než deti užívajúce si svoj radostný vek. Autori kladú dôraz na detaily. Dievčatkám väčšinou nevidno priamo do očí, sú odvrátené alebo s nasadenými slnečnými okuliarmi. Očividné sú farebné kontrasty a rozdiely medzi pokojom úhľadnej domácnosti a rušivým vonkajším svetom zahaleným priemyselnými strojmi a stavbami za jej oknami. U človeka sú tak vyvolané protichodné pocity. Na jednej strane detstvo ako jedno z najšťastnejších období v živote. Na strane druhej opotrebovanosť hračiek, neurčitý výraz detských protagonistov a až hlučné ticho. Je detstvo len prvotným pozlátkom vidiny skutočného, nie vždy pozitívneho sveta a zvečnené dievčatká predstavujú poslednú bodku za týmto obdobím? Predstavuje narušená harmónia boj medzi stretom týchto dvoch životných etáp? Je labyrint symbolom hľadania svojho dospelého JA? Posúďte sami...
UNDER WATER (Pod vodou) ako cyklus druhý je markantne iný, síce ambivalentných pocitov sa nezbavíme počas celého prezerania výstavy. Tak ako z názvu vyplýva, ústredným živlom je voda. Fotografické duo si za svoj objekt zvolilo zase dievčatká a akoby len iným pohľadom nadviazali na prvý cyklus. Podľa slov samotných autorov sú práve deti ich stálym zdrojom inšpirácie. Okrem toho, že každý by chcel byť na chvíľu opäť dieťaťom, obdivujú ich snové svety a melancholickosť, ktorá je častejšie potlačovaná ich radostnými úsmevmi, ale aj tak stále prítomná. Dievčatká na fotografiách sú oblečené v rozprávkových šatách vznášajúce sa vo vode. Voda má symbolizovať zhmotnený živel, sen alebo počiatky zrodenia v bruchu matky. V zadnej časti miestnosti je k nahliadnutiu videonahrávka zachytávajúca tvorbu týchto zaujímavých fotografií. Vytvoriť fotografický skvost je ťažké už len v normálnych podmienkach, nie to ešte pod vodou. Na záberoch ale dominujú úsmevné zábery zobrazujúce ich spoluprácu a výroba tešila ako autorov, tak aj samotné deti. Je až k neuvereniu, že fotografie nie sú výtvorom počítačového programu, ale reálnymi zábermi fotenými v mestskom bazéne. Akákoľvek obyčajnosť sa tak v rukách majstrov stáva klenotom.
Posledný cyklus nesie názov COLOURS OF THE WIND (Farby vetra). Autori pokračovali vo využívaní živlov a v tejto sérii fotografií sa rozhodli pre ten veterný. V predchádzajúcom cykle vzduch nahradila voda. V tomto sú objektmi vodné živočíchy - ryby, medúzy či chobotnice, ktoré sa namiesto vody vznášajú zase vo vzduchu. Ich jasnosť a pestrofarebnosť je opäť spätá s detstvom a tieto nafukovacie objekty možno považovať za detské hračky. Diela vznikli na severných plážach Francúzska a podľa slov autorov, predmety sa vznášajú a smerujú do neurčita. Presne tak ako deti, ktoré ešte nevedia, ktorou životnou dráhou sa nakoniec vydajú, ale svoje kroky aj tak nezastavujú.
Farby lahodiace oku, pútavé zábery a skryté nezodpovedané otázky. To všetko je pre oneskorených záujemcov k nahliadnutiu ešte do 26. novembra.
Lucia Rusnáková, Univerzita Komenského, Bratislava