Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 24. december 2024Meniny má Adam a Eva
< sekcia Import

Nemeckým spotrebiteľom sa má na začiatku budúceho roka zlepšiť nálada

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Ale ich dôvera zostane na nízkej úrovni, keďže vysoké ceny potravín a energií a neistota zamestnania vyvolávajú obavy.

Norimberg 19. decembra (TASR) - Nemeckým spotrebiteľom by sa mala na začiatku budúceho roka mierne zlepšiť nálada. Ale ich dôvera zostane na nízkej úrovni, keďže vysoké ceny potravín a energií a neistota zamestnania vyvolávajú obavy. Vyplýva to z najnovšej prognózy spotrebiteľskej dôvery na január 2025, ktorú vo štvrtok zverejnil inštitút pre prieskum trhu GfK. TASR o tom informuje na základe správ Reuters.

Podľa predbežného odhadu indikátor spotrebiteľskej dôvery GfK, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu domácností v najväčšej ekonomike eurozóny, sa pre január 2025 zvýšil na -21,3 bodu z mierne revidovaných -23,1 bodu pre december, čo bola jeho najnižšia hodnota od mája. Analytici pritom odhadovali, že hodnota januárového indexu stúpne menej, na -22,5 bodu.

GfK pripomenul, že najnovšie zvýšenie indexu len čiastočne vykompenzovalo jeho predchádzajúce poklesy a spotrebiteľský sentiment zostal na veľmi nízkej úrovni.

"Trvalé oživenie spotrebiteľského sentimentu ešte nie je na dohľad, keďže neistota spotrebiteľov je stále príliš vysoká. Hlavným dôvodom sú vysoké ceny potravín a energií," povedal analytik GfK Rolf Bürkl, odborník na spotrebiteľské prieskumy. "Okrem toho v mnohých odvetviach narastajú obavy o istotu zamestnania," dodal.

Niekoľko veľkých spoločností, ako napríklad Volkswagen, znižuje výrobu a náklady, čo vyvoláva obavy zo straty pracovných miest. A predčasné voľby vo februári zvyšujú neistotu pre najväčšiu európsku ekonomiku, ktorá je na ceste k poklesu v roku 2024, už druhý rok po sebe a zaostáva za svojimi partnermi v eurozóne.

Z údajov GfK ďalej vyplýva, že čiastkový index očakávaných príjmov sa v januári zvýšil na 1,4 z -3,5 bodu v decembri a mierne vzrástla aj ochota nakupovať (na -5,4 z -6 bodov). Ekonomické vyhliadky sa stabilizovali na nízkej úrovni (0,3 oproti -3,6 bodu), zatiaľ čo sklon domácností k úsporám prudko klesol (na 5,9 z 11,9 bodu).

Indikátor spotrebiteľskej klímy predpovedá vývoj súkromnej spotreby v nasledujúcom mesiaci. Jeho hodnota nad nulou signalizuje medziročný rast súkromnej spotreby. Hodnota pod nulou znamená pokles v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.