Rozhovor s Ivom Nesrovnalom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Autor TASR
Bratislava 11. novembra (TASR) - Štyri roky bol bratislavským mestským poslancom a zo svojej stoličky často kritizoval vedenie mesta. Šéfoval najväčšiemu mestskému klubu SDKÚ-DS, Most-Híd, no posledné tri mesiace už stranícku príslušnosť nenosí a do volieb ide ako nezávislý kandidát. Chce byť primátorom, lebo z tohto postu vie podľa svojich slov vyriešiť viac ako z pozície poslanca.
Ivo Nesrovnal sľubuje mestskú železnicu, bratislavský S-Bahn, chce doriešiť problém Hlavnej stanice a prichádza i s nápadom na vytvorenie cintorínu pre zvieratá. Ako veľký bojovník proti vizuálnemu smogu pripustil, že nevie, či aj jeho bilbordy nestoja po Bratislave načierno.
Svojich dvoch najsilnejších protikandidátov Nesrovnal označuje ako "páni Milanovia, ktorí svoj politický odkaz už odovzdali." Aj preto tvrdí, že odmietol ponuku od Milana Kňažka, aby sa vzdal kandidatúry a podporil ho. Podľa Kňažka však žiadna nebola.
SDKÚ vás predstavilo vo veľkom predstihu. Potom prišla ponuka zo Siete, ktorá nakoniec podporila vášho protikandidáta. Z SDKÚ ste vystúpili a posledné tri mesiace sa prezentujete ako nezávislý kandidát. Ako má volič vnímať tieto udalosti?
Od januára som sa snažil vytvoriť čo najširšiu stredopravú koalíciu voči vláde Smeru v Bratislave. Po mesiacoch stretávania sa debata stále točila okolo rozdelenia mandátov, vplyvu a neriešil sa program. Keď bolo tri mesiace pred voľbami, povedal som si, že sa týchto hier nebudem zúčastňovať. Stranícka politika dostala Bratislavu do stavu, v akej je dnes.
Hovoríte, že si kampaň platíte sám a preto nepotrebujete transparentný účet. Je to podľa vás postačujúce odôvodnenie?
Bol som spoločníkom v nemeckej advokátskej kancelárii a s tým je spojené aj určité finančné ohodnotenie. Po 13 rokoch, keď som odtiaľ odišiel, som finančne zabezpečený. Hoci nie som milionár. A transparentný účet je často iba falošná hra na transparentnosť. Príjmy a výdavky tam často nesedia.
Vám ale tiež niektorí napočítali polmiliónové náklady na kampaň, vy vravíte, že výdavky dosiahnu strop do 200.000 eur.
Je to naozaj náročná kampaň, ale môžem kedykoľvek ukázať, koľko som minul. Mám to vydokladované.
V akej výške boli vaše úspory, keď ste vstupovali do kampane?
Peniaze som rozumne investoval a žil som skromne, takže, nebojte sa, v dostatočnej.
Mesto má prijaté Protikorupčné minimum, ktoré káže aj poslancom predkladať rozšírené majetkové priznania, v ktorom sú uvedené aj úspory. Takže ste dokument ako poslanec odhlasovali, ale nedodržiavate ho?
Číslo svojich úspor proste nebudem hovoriť.
Vo svojom volebnom programe máte, že chcete doriešiť Hlavnú stanicu. Už niekoľkokrát ste ako poslanec vyhlasovali, že investorovi vypoviete zmluvu, ešte aj v čase, keď to vôbec nebolo možné. Chcete ju stále vypovedať?
Samozrejme. Je to hanba nášho mesta. Poslanci navrhli právnu analýzu, ktorá povedala, že zmluva platná do konca roka 2016 sa dá vypovedať, keď bude plnenie nereálne. Navrhli sme aj odborný posudok, ktorý povedal, že plnenie je nereálne, keď sa nezačne stavať v júni roku 2014. Na stanici sa nič nerobí, takže je jasné, že zmluva je ukončiteľná. Investor mal štyri roky na to, aby niečo ukázal, no po celej Bratislave sú pomníky jeho neschopnosti. Som za to, aby sa zmluva vypovedala.
Investor ale medzitým zmenil projekt a vraví, že podľa jedného z harmonogramov by to stihol za 2,5 roka. Čo urobíte, ak bude mesto za vypovedanie zmluvy žalovať?
Samozrejme, že každý investor sa bude brániť. No lepší je bolestivý koniec, ako bolesť bez konca. A potom treba spraviť novú súťaž, kam sa investor môže prihlásiť.
Ako právnik, nepoistili by ste sa ešte ďalšou právnou analýzou?
Poviem vám to tak, že ten problém vyriešim. Urobím to tak, aby to bolo právne podchytené. To je jasné.
Čiže bola by ďalšia právna analýza?
Uvidíte.
To je vaša odpoveď pre voličov?
Určite si dám spraviť ďalšiu právnu analýzu, samozrejme.
Ak by potom investor mesto zažaloval?
To je keby, keby, keby. To uvidíme potom.
On to už spomínal...
To sú špekulácie. Ja som viedol medzinárodnú advokátsku kanceláriu, absolvovali sme tisíce sporov o veľké finančné čiastky. Mám predstavu o tom, ako sa riešia spory a ako sa takéto veci vyriešia. Nebudem to dopredu hovoriť na verejnosť a nebudem to dopredu prezrádzať, ale viem, ako sa takéto veci robia.
V programe máte aj to, že chcete vyriešiť situáciu okolo Parku kultúry a oddychu (PKO). Čo by ste urobili ako prvé po nástupe do funkcie?
To PKO vyriešim a vyriešim ho tak, že bude súčasťou Dunajskej promenády.
Ale súd už trikrát rozhodol v neprospech mesta...
Budem rokovať s investorom tak, aby platilo to, čo som povedal.
Myslíte, že sa vám to podarí, keď mesto počas tohto volebného obdobia už rokovalo, no neúspešne?
Áno, verím tomu, že sa mi to podarí.
A bude zachované v plnom rozsahu?
Nie, zostane zachovaná kultúrna funkcia a architektonicky a urbanisticky cenná časť.
A čo bude s 28 miliónovou žalobou, ktorú Henbury Development chce za zmarenú investíciu?
Budem si to musieť naštudovať a vyriešiť to potom.
Ako primátor chcete sprehľadniť štruktúru rozpočtu a priblížiť ho ľuďom tak, aby jednoduchším jazykom vysvetľoval, na aký účel smerujú peniaze. Dosiaľ ste boli predsedom finančnej komisie, čiže z mestských poslancov ten najpovolanejší na rozpočet. Čo vám bránilo navrhnúť zmenu?
Mesto riadi primátor, ten rozhoduje o tom, akú bude mať mesto webovú stránku, výstupy. Ako poslanci sme sa sústredili najmä na zlepšovanie rozpočtu a podávanie návrhov, ako ušetriť mestu peniaze a to sme spravili, myslím, dostatočne.
Ako rozpočet chcete sprehľadniť?
Mám pripravený návrh rozklikávacieho rozpočtu podľa vzoru niektorých miest v Čechách, ale aj inde v Európe. Ľudia si budú môcť klikom rozbaľovať rozpočet a zistiť, kam idú peniaze, v dnešnom PDF-ku si musíte listovať.
Keď sme pri rozpočte, aj zmenami v Dopravnom podniku Bratislava chcete dosiahnuť úsporu nákladov a potom potenciálne znížiť cestovné. O akých zmenách hovoríte?
Prehodnotili by sa súčasné zmluvy, treba spraviť audit. Tie, ktoré okrádajú Bratislavčanov, treba zmeniť. Napríklad poistky, ktoré majú uzatvorené manažéri dopravného podniku, sú vo výške 300.000 eur. Dopravný podnik Prahy má niekoľkonásobne vyšší majetok a ich poistky sú niekoľkonásobne nižšie. To je evidentné plytvanie peňazí.
Vykonávať výberové konania v mestských podnikoch prostredníctvom personálnej agentúry – ďalší bod vášho volebného programu. Boli ste predsedom klubu SDKÚ-DS, Most-Híd, donedávna kandidátom na primátora za SDKÚ. To malo v BVS nominantov Radoslava Jakaba a Milana Trstenského. Po Jakabovom odchode váš kolega Sven Šovčík na post generálneho riaditeľa navrhol bez písomných podkladov či životopisu nového člena do predstavenstva BVS. Malo to byť počas prebiehajúceho výberového konania. Prečo chcete teraz presadzovať niečo, čo ste ako poslanec nepresadzovali?
Na toto sa musíte opýtať pána Šovčíka, prečo ho navrhol.
Ale vy ste boli šéfom klubu, v ktorom sedel...
Ale to sa musíte opýtať jeho. Je tam 45 poslancov a tí dávajú rôzne návrhy.
Veľakrát ste vyhlasovali, že ste bojovníkom proti vizuálnemu smogu. Po meste dnes vidieť pomerne veľa aj vašich bilbordov. Ste si istý, že všetky stoja len na pozemkoch, ktoré majú platnú zmluvu?
Ja som si tie bilbordy objednal riadne cez agentúru. Nepreveroval som to.
Chcete zredukovať počet stavebných úradov na päť. Čo by sa tým dosiahlo?
Stavebné konanie sa musí efektivizovať a do rozumnej miery centralizovať. Buď bude jeden stavebný úrad s pobočkami v piatich, alebo bude päť stavených úradov v bývalých okresoch.
Mesto vyzerá ako rozsypaná detská stavebnica, nemá pána. A jedným z dôvodov je, že nemá jednotný obraz, jeden výklad územného plánu, jednotné pravidlá, lebo namiesto centralizovaného stavebného úradu je 15. To nie je normálne.
Nie je toto úloha hlavnej architektky?
Súvisí to s ňou. Tá musí mať všetky tieto veci pod sebou.
Zlúčením úradov sa aj niečo ušetrí?
Samozrejme, lebo teraz musí mať napríklad každý stavebný úrad špecialistu na bezbariérové vstupy, problematiku nevidomých, požiarnu a ďalšie. Ak by sa to scentralizovalo, tak sa to aj zrýchli a bude to pod lepším dohľadom.
Ale ak budú len piati špecialisti namiesto 15, ktorí budú mať rovnaké množstvo práce, nebude to spomalenie úradu? Už dnes stavebné úrady pracujú pomaly...
Nie. Bude to zrýchlenie, uvidíte. Lebo menej špecialistov sa bude môcť viac špecializovať.
Chcete tiež zaviesť stavebnú políciu. Bude v rámci mestskej polície?
Je niekoľko modelov. Buď navrhnem posilniť štátny stavebný dohľad alebo mestskú políciu doplním o takú zložku, ktorá bude mať aj efektívne oprávnenia voči stavebníkom. Teda budú môcť zastaviť stavbu, potrestať stavebníka, zhabať veci.
Keď sme pri polícii, aj mestských policajtov chcete "preorientovať" z pokút za parkovanie na ochranu bezpečnosti ľudí v uliciach. To má ako vyzerať?
To je obrovská téma. Ľudia sú nespokojní s tým, aký je neporiadok v uliciach a pociťujú veľmi ťažko, že mestskí policajti sedia v autách a väčšinou dávajú papuče. Bratislavčania si myslia, že mestská polícia tu je na to, aby práve toto robila. Ale to tak nie je, ona má aj iné úlohy a preto ich chcem rozdeliť. Časť bude riešiť dopravné veci, ktoré musia riešiť, ale väčšia časť sa vráti k ochrane majetku a zdravia občanov.
Nezvýši sa potom počet áut parkujúcich len tak ledabolo?
Čo to spôsobí, to uvidíme až v praxi, ale určite to zvýši pocit bezpečnosti občanov v Bratislave.
Aký by bol pomer medzi tými policajtmi, ktorí hliadkujú mestom a tými, ktorí dávajú papuče?
Čísla vám teraz nepoviem, ale určite si sadnem s náčelníčkou polície a toto vyriešim.
V programe sľubujete aj cintorín pre zvieratá. Naozaj si myslíte, že toto je problém Bratislavy a ľudia o to majú záujem?
Áno. Ľudia majú veľa psíkov, mačičiek a domácich zvierat. Na konci príde otázka, čo s nimi. Buď ich nechajú spáliť alebo sami niekde zakopú. Alebo sa môže vytvoriť priestor, kde by si ľudia mohli to zvieratko citlivo uložiť.
Mesto má dnes ale problém aj s nedostatkom hrobových miest.
Na tento cintorín sú vhodné miesta na mestskom pozemku, už mi ľudia dávajú nejaké tipy.
Ktoré sú to?
To vám teraz nepoviem, lebo sa okolo toho hneď zhŕknu špekulanti.
Chcete tiež formou nájomného bývania motivovať študentov k vynikajúcim študijným výsledkom. Ale nemáte ich kde ubytovať. Dnes čaká na pridelenie nájomného bývania vyše 1000 ľudí.
Bratislava čelí odlivu mladých ľudí, treba im nájomný byt ponúknuť pri štartovaní ich kariéry a života. Vo veľkých mestských častiach chcem na mestských pozemkoch, najlepšie v spolupráci so súkromníkom, pripraviť stovky mestských nájomných bytov. A časť z nich pôjde do súťaže o najlepšie študijné výsledky. Najlepší dostanú zmluvu na rok, dva, tri, aby sa mohli stabilizovať, necítili existenčný tlak a neodišli do zahraničia. Mesto dá pozemok, investor objekt postaví a za nejakú hodnotu potom vráti mestu do mestského majetku niekoľko bytov.
To by dostávali až po štúdiu?
Zrejme áno.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?
Poriadok na magistráte, preverenie všetkých zmlúv, teda kam peniaze odchádzajú a odkiaľ prichádzajú a výberové konania na manažérov mestských podnikov.
Ivo Nesrovnal sľubuje mestskú železnicu, bratislavský S-Bahn, chce doriešiť problém Hlavnej stanice a prichádza i s nápadom na vytvorenie cintorínu pre zvieratá. Ako veľký bojovník proti vizuálnemu smogu pripustil, že nevie, či aj jeho bilbordy nestoja po Bratislave načierno.
Svojich dvoch najsilnejších protikandidátov Nesrovnal označuje ako "páni Milanovia, ktorí svoj politický odkaz už odovzdali." Aj preto tvrdí, že odmietol ponuku od Milana Kňažka, aby sa vzdal kandidatúry a podporil ho. Podľa Kňažka však žiadna nebola.
SDKÚ vás predstavilo vo veľkom predstihu. Potom prišla ponuka zo Siete, ktorá nakoniec podporila vášho protikandidáta. Z SDKÚ ste vystúpili a posledné tri mesiace sa prezentujete ako nezávislý kandidát. Ako má volič vnímať tieto udalosti?
Od januára som sa snažil vytvoriť čo najširšiu stredopravú koalíciu voči vláde Smeru v Bratislave. Po mesiacoch stretávania sa debata stále točila okolo rozdelenia mandátov, vplyvu a neriešil sa program. Keď bolo tri mesiace pred voľbami, povedal som si, že sa týchto hier nebudem zúčastňovať. Stranícka politika dostala Bratislavu do stavu, v akej je dnes.
Hovoríte, že si kampaň platíte sám a preto nepotrebujete transparentný účet. Je to podľa vás postačujúce odôvodnenie?
Bol som spoločníkom v nemeckej advokátskej kancelárii a s tým je spojené aj určité finančné ohodnotenie. Po 13 rokoch, keď som odtiaľ odišiel, som finančne zabezpečený. Hoci nie som milionár. A transparentný účet je často iba falošná hra na transparentnosť. Príjmy a výdavky tam často nesedia.
Vám ale tiež niektorí napočítali polmiliónové náklady na kampaň, vy vravíte, že výdavky dosiahnu strop do 200.000 eur.
Je to naozaj náročná kampaň, ale môžem kedykoľvek ukázať, koľko som minul. Mám to vydokladované.
V akej výške boli vaše úspory, keď ste vstupovali do kampane?
Peniaze som rozumne investoval a žil som skromne, takže, nebojte sa, v dostatočnej.
Mesto má prijaté Protikorupčné minimum, ktoré káže aj poslancom predkladať rozšírené majetkové priznania, v ktorom sú uvedené aj úspory. Takže ste dokument ako poslanec odhlasovali, ale nedodržiavate ho?
Číslo svojich úspor proste nebudem hovoriť.
Vo svojom volebnom programe máte, že chcete doriešiť Hlavnú stanicu. Už niekoľkokrát ste ako poslanec vyhlasovali, že investorovi vypoviete zmluvu, ešte aj v čase, keď to vôbec nebolo možné. Chcete ju stále vypovedať?
Samozrejme. Je to hanba nášho mesta. Poslanci navrhli právnu analýzu, ktorá povedala, že zmluva platná do konca roka 2016 sa dá vypovedať, keď bude plnenie nereálne. Navrhli sme aj odborný posudok, ktorý povedal, že plnenie je nereálne, keď sa nezačne stavať v júni roku 2014. Na stanici sa nič nerobí, takže je jasné, že zmluva je ukončiteľná. Investor mal štyri roky na to, aby niečo ukázal, no po celej Bratislave sú pomníky jeho neschopnosti. Som za to, aby sa zmluva vypovedala.
Investor ale medzitým zmenil projekt a vraví, že podľa jedného z harmonogramov by to stihol za 2,5 roka. Čo urobíte, ak bude mesto za vypovedanie zmluvy žalovať?
Samozrejme, že každý investor sa bude brániť. No lepší je bolestivý koniec, ako bolesť bez konca. A potom treba spraviť novú súťaž, kam sa investor môže prihlásiť.
Ako právnik, nepoistili by ste sa ešte ďalšou právnou analýzou?
Poviem vám to tak, že ten problém vyriešim. Urobím to tak, aby to bolo právne podchytené. To je jasné.
Čiže bola by ďalšia právna analýza?
Uvidíte.
To je vaša odpoveď pre voličov?
Určite si dám spraviť ďalšiu právnu analýzu, samozrejme.
Ak by potom investor mesto zažaloval?
To je keby, keby, keby. To uvidíme potom.
On to už spomínal...
To sú špekulácie. Ja som viedol medzinárodnú advokátsku kanceláriu, absolvovali sme tisíce sporov o veľké finančné čiastky. Mám predstavu o tom, ako sa riešia spory a ako sa takéto veci vyriešia. Nebudem to dopredu hovoriť na verejnosť a nebudem to dopredu prezrádzať, ale viem, ako sa takéto veci robia.
V programe máte aj to, že chcete vyriešiť situáciu okolo Parku kultúry a oddychu (PKO). Čo by ste urobili ako prvé po nástupe do funkcie?
To PKO vyriešim a vyriešim ho tak, že bude súčasťou Dunajskej promenády.
Ale súd už trikrát rozhodol v neprospech mesta...
Budem rokovať s investorom tak, aby platilo to, čo som povedal.
Myslíte, že sa vám to podarí, keď mesto počas tohto volebného obdobia už rokovalo, no neúspešne?
Áno, verím tomu, že sa mi to podarí.
A bude zachované v plnom rozsahu?
Nie, zostane zachovaná kultúrna funkcia a architektonicky a urbanisticky cenná časť.
A čo bude s 28 miliónovou žalobou, ktorú Henbury Development chce za zmarenú investíciu?
Budem si to musieť naštudovať a vyriešiť to potom.
Ako primátor chcete sprehľadniť štruktúru rozpočtu a priblížiť ho ľuďom tak, aby jednoduchším jazykom vysvetľoval, na aký účel smerujú peniaze. Dosiaľ ste boli predsedom finančnej komisie, čiže z mestských poslancov ten najpovolanejší na rozpočet. Čo vám bránilo navrhnúť zmenu?
Mesto riadi primátor, ten rozhoduje o tom, akú bude mať mesto webovú stránku, výstupy. Ako poslanci sme sa sústredili najmä na zlepšovanie rozpočtu a podávanie návrhov, ako ušetriť mestu peniaze a to sme spravili, myslím, dostatočne.
Ako rozpočet chcete sprehľadniť?
Mám pripravený návrh rozklikávacieho rozpočtu podľa vzoru niektorých miest v Čechách, ale aj inde v Európe. Ľudia si budú môcť klikom rozbaľovať rozpočet a zistiť, kam idú peniaze, v dnešnom PDF-ku si musíte listovať.
Keď sme pri rozpočte, aj zmenami v Dopravnom podniku Bratislava chcete dosiahnuť úsporu nákladov a potom potenciálne znížiť cestovné. O akých zmenách hovoríte?
Prehodnotili by sa súčasné zmluvy, treba spraviť audit. Tie, ktoré okrádajú Bratislavčanov, treba zmeniť. Napríklad poistky, ktoré majú uzatvorené manažéri dopravného podniku, sú vo výške 300.000 eur. Dopravný podnik Prahy má niekoľkonásobne vyšší majetok a ich poistky sú niekoľkonásobne nižšie. To je evidentné plytvanie peňazí.
Vykonávať výberové konania v mestských podnikoch prostredníctvom personálnej agentúry – ďalší bod vášho volebného programu. Boli ste predsedom klubu SDKÚ-DS, Most-Híd, donedávna kandidátom na primátora za SDKÚ. To malo v BVS nominantov Radoslava Jakaba a Milana Trstenského. Po Jakabovom odchode váš kolega Sven Šovčík na post generálneho riaditeľa navrhol bez písomných podkladov či životopisu nového člena do predstavenstva BVS. Malo to byť počas prebiehajúceho výberového konania. Prečo chcete teraz presadzovať niečo, čo ste ako poslanec nepresadzovali?
Na toto sa musíte opýtať pána Šovčíka, prečo ho navrhol.
Ale vy ste boli šéfom klubu, v ktorom sedel...
Ale to sa musíte opýtať jeho. Je tam 45 poslancov a tí dávajú rôzne návrhy.
Veľakrát ste vyhlasovali, že ste bojovníkom proti vizuálnemu smogu. Po meste dnes vidieť pomerne veľa aj vašich bilbordov. Ste si istý, že všetky stoja len na pozemkoch, ktoré majú platnú zmluvu?
Ja som si tie bilbordy objednal riadne cez agentúru. Nepreveroval som to.
Chcete zredukovať počet stavebných úradov na päť. Čo by sa tým dosiahlo?
Stavebné konanie sa musí efektivizovať a do rozumnej miery centralizovať. Buď bude jeden stavebný úrad s pobočkami v piatich, alebo bude päť stavených úradov v bývalých okresoch.
Mesto vyzerá ako rozsypaná detská stavebnica, nemá pána. A jedným z dôvodov je, že nemá jednotný obraz, jeden výklad územného plánu, jednotné pravidlá, lebo namiesto centralizovaného stavebného úradu je 15. To nie je normálne.
Nie je toto úloha hlavnej architektky?
Súvisí to s ňou. Tá musí mať všetky tieto veci pod sebou.
Zlúčením úradov sa aj niečo ušetrí?
Samozrejme, lebo teraz musí mať napríklad každý stavebný úrad špecialistu na bezbariérové vstupy, problematiku nevidomých, požiarnu a ďalšie. Ak by sa to scentralizovalo, tak sa to aj zrýchli a bude to pod lepším dohľadom.
Ale ak budú len piati špecialisti namiesto 15, ktorí budú mať rovnaké množstvo práce, nebude to spomalenie úradu? Už dnes stavebné úrady pracujú pomaly...
Nie. Bude to zrýchlenie, uvidíte. Lebo menej špecialistov sa bude môcť viac špecializovať.
Chcete tiež zaviesť stavebnú políciu. Bude v rámci mestskej polície?
Je niekoľko modelov. Buď navrhnem posilniť štátny stavebný dohľad alebo mestskú políciu doplním o takú zložku, ktorá bude mať aj efektívne oprávnenia voči stavebníkom. Teda budú môcť zastaviť stavbu, potrestať stavebníka, zhabať veci.
Keď sme pri polícii, aj mestských policajtov chcete "preorientovať" z pokút za parkovanie na ochranu bezpečnosti ľudí v uliciach. To má ako vyzerať?
To je obrovská téma. Ľudia sú nespokojní s tým, aký je neporiadok v uliciach a pociťujú veľmi ťažko, že mestskí policajti sedia v autách a väčšinou dávajú papuče. Bratislavčania si myslia, že mestská polícia tu je na to, aby práve toto robila. Ale to tak nie je, ona má aj iné úlohy a preto ich chcem rozdeliť. Časť bude riešiť dopravné veci, ktoré musia riešiť, ale väčšia časť sa vráti k ochrane majetku a zdravia občanov.
Nezvýši sa potom počet áut parkujúcich len tak ledabolo?
Čo to spôsobí, to uvidíme až v praxi, ale určite to zvýši pocit bezpečnosti občanov v Bratislave.
Aký by bol pomer medzi tými policajtmi, ktorí hliadkujú mestom a tými, ktorí dávajú papuče?
Čísla vám teraz nepoviem, ale určite si sadnem s náčelníčkou polície a toto vyriešim.
V programe sľubujete aj cintorín pre zvieratá. Naozaj si myslíte, že toto je problém Bratislavy a ľudia o to majú záujem?
Áno. Ľudia majú veľa psíkov, mačičiek a domácich zvierat. Na konci príde otázka, čo s nimi. Buď ich nechajú spáliť alebo sami niekde zakopú. Alebo sa môže vytvoriť priestor, kde by si ľudia mohli to zvieratko citlivo uložiť.
Mesto má dnes ale problém aj s nedostatkom hrobových miest.
Na tento cintorín sú vhodné miesta na mestskom pozemku, už mi ľudia dávajú nejaké tipy.
Ktoré sú to?
To vám teraz nepoviem, lebo sa okolo toho hneď zhŕknu špekulanti.
Chcete tiež formou nájomného bývania motivovať študentov k vynikajúcim študijným výsledkom. Ale nemáte ich kde ubytovať. Dnes čaká na pridelenie nájomného bývania vyše 1000 ľudí.
Bratislava čelí odlivu mladých ľudí, treba im nájomný byt ponúknuť pri štartovaní ich kariéry a života. Vo veľkých mestských častiach chcem na mestských pozemkoch, najlepšie v spolupráci so súkromníkom, pripraviť stovky mestských nájomných bytov. A časť z nich pôjde do súťaže o najlepšie študijné výsledky. Najlepší dostanú zmluvu na rok, dva, tri, aby sa mohli stabilizovať, necítili existenčný tlak a neodišli do zahraničia. Mesto dá pozemok, investor objekt postaví a za nejakú hodnotu potom vráti mestu do mestského majetku niekoľko bytov.
To by dostávali až po štúdiu?
Zrejme áno.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?
Poriadok na magistráte, preverenie všetkých zmlúv, teda kam peniaze odchádzajú a odkiaľ prichádzajú a výberové konania na manažérov mestských podnikov.