Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Import

Predaju slovenských potravín má pomôcť nový marketingový fond

BILLA stavila na slovenské potraviny - v kampani vyzýva k ich kúpe Foto: Billa

Z fondu by sa mali hradiť rôzne kampane zamerané na spotrebiteľské správanie Slovákov.

Nitra 20. augusta (TASR) – Zvýšiť podiel slovenských potravín na pultoch obchodov môže iba spotrebiteľ, ktorý bude namiesto zahraničných výrobkov žiadať domáce produkty. Zhodli sa na tom zástupcovia potravinárov i Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) na dnešnej verejnej nahrávke RTVS počas výstavy Agrokomplex v Nitre.

Ako pri diskusii na tému Regionálne jem, Slovensko podporujem skonštatoval podpredseda Slovenskej potravinárskej a priemyselnej komory (SPPK) a zároveň predseda Únie potravinárov Slovenska Dušan Janíček, domáce výrobky tvoria na trhu potravín 40 až 41 percent. „To je veľmi málo, zvlášť, keď si uvedomíme, že v okolitých krajinách je tento podiel na úrovni 80 až 85 percent. A to je veľký rozdiel. Domácich producentov schopných vyrábať kvalitné a bezpečné potraviny máme pri tom na Slovensku dosť,“ skonštatoval.

Nouzovská: Trh je nevyvážený

Podľa slov generálnej riaditeľky Sekcie potravinárstva a obchodu na MPRV SR Zuzany Nouzovskej je za týmito číslami nevyvážený trh, v rámci ktorého síce funguje výkonné poľnohospodárstvo a potravinárstvo s kvalitnými produktmi, ale zároveň aj veľmi silné obchodné reťazce. „A tie často nútia producentov dodávať na trh potraviny za ceny, ktoré nepokrývajú ani ich výrobné náklady. Problémy, ktoré z toho vznikajú sa potom často prenášajú až na poľnohospodárov, ktorí majú následne problém dostať sa k platbám za svoje suroviny,“ povedala Nouzovská.

Jej slová potvrdil aj predseda Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár, podľa ktorého je slovenský zákazník orientovaný stále predovšetkým na cenu výrobkov, ktorú sa potom obchodníci snažia tlačiť čo najviac smerom nadol. „Aj to môže byť dôvodom stavu, keď iba každé tretie maslo, ktoré si zákazníci vložia do nákupného košíka, je vyrobené na Slovensku. Podobná je situácia aj pri syroch, z ktorých je v obchodoch iba 33 percent slovenských. Takže je treba pracovať so spotrebiteľom, pretože sme toho názoru, že jedine spotrebiteľ má tú silu zmeniť celkovú obchodnú politiku maloobchodu a obchodných reťazcov. Tým, že si bude pýtať kvalitné slovenské výrobky,“ myslí si Voskár.

Na Slovensku absentuje agrárny marketing

Aby sa postoj zákazníkov na Slovensku zmenil a popri cene výrobkov sa začali viac orientovať aj na ich kvalitu a krajinu pôvodu, plánujú potravinári a poľnohospodári zriadiť marketingový fond, z ktorého sa budú hradiť rôzne kampane zamerané na spotrebiteľské správanie Slovákov. „Bude to fond, ktorý by mal združovať finančné prostriedky na propagáciu slovenských potravín, na komunikáciu so spotrebiteľom, na jeho presviedčanie, aby sa vrátil k slovenským potravinám, na vysvetľovanie toho, čo znamená potravinárstvo pre krajinotvorbu, pre zdravú a bezpečnú výživu. Toto je našou ambíciou. Treba povedať, že Slovensko je krajinou kde absentuje agrárny marketing. Myslíme, že prostriedky v tomto fonde, ktoré budú aj od výrobcov aj od štátu, by mohli tejto myšlienke veľmi prospieť,“ skonštatovala Nouzovská.

Zameranie sa na presviedčanie a výchovu zákazníkov je vhodnou cestou aj podľa Janíčeka. „Kľúč v rukách má spotrebiteľ. On sa musí dožadovať toho, aby dostal kvalitný výrobok s jasne definovanou krajinou pôvodu. Toto je rozhodujúce, pretože na našom trhu sa objavujú výrobky, ktoré prichádzajú z rôznych kútov, častokrát sú to aj výrobky, ktoré možno boli dovezené do EÚ a prebalené, takže spotrebiteľ nemá celkom istotu čo konzumuje. A tým môže neraz ohroziť aj svoje vlastné zdravie,“ myslí si.