Novela má zjednodušiť proces vydávania preukazu na vedenie dráhového vozidla s cieľom znížiť administratívnu záťaž dopravcov.
Autor TASR
Bratislava 23. októbra (TASR) - Požadovaný vek pre osoby žiadajúce o vydanie preukazu rušňovodiča platného na území Slovenska sa zníži na 19 rokov. Zároveň sa zjednodušia podmienky na prevádzkovanie špeciálnych dráh. Vyplýva to z novely zákona o dráhach, ktorú v stredu definitívne schválila Národná rada (NR) SR.
Rezort dopravy zmeny navrhol na základe poznatkov z praxe. "Návrh zákona zavádza nový inštitút licencie na zachádzanie na železničnú infraštruktúru, keďže ako ukázala aplikačná prax, doterajšie požiadavky pre prevádzkovateľov vlečiek, ktorí zachádzajú na železničnú sieť, sú neprimerane prísne," uviedol v predkladacej správe.
Zároveň dôjde k prerozdeleniu špeciálnych dráh na tri kategórie. Prvou je metro, čo vytvára legislatívny základ pre jeho prípadnú výstavbu v budúcnosti. Druhou kategóriou sú lokálne dráhy, ktoré zahŕňajú koľajové dráhy slúžiace na regionálnu verejnú osobnú dopravu. Posledným typom sú turisticko-hospodárske dráhy. Sem patria všetky historické lesné, poľné a detské železničky, ktorých hlavným účelom nie je každodenná preprava cestujúcich.
Novela má zjednodušiť proces vydávania preukazu na vedenie dráhového vozidla s cieľom znížiť administratívnu záťaž dopravcov. Zmena zákona by mala zároveň sprehľadniť proces činností v oblasti železničných dráh.
Novela bude účinná od 1. januára 2025.
Rezort dopravy zmeny navrhol na základe poznatkov z praxe. "Návrh zákona zavádza nový inštitút licencie na zachádzanie na železničnú infraštruktúru, keďže ako ukázala aplikačná prax, doterajšie požiadavky pre prevádzkovateľov vlečiek, ktorí zachádzajú na železničnú sieť, sú neprimerane prísne," uviedol v predkladacej správe.
Zároveň dôjde k prerozdeleniu špeciálnych dráh na tri kategórie. Prvou je metro, čo vytvára legislatívny základ pre jeho prípadnú výstavbu v budúcnosti. Druhou kategóriou sú lokálne dráhy, ktoré zahŕňajú koľajové dráhy slúžiace na regionálnu verejnú osobnú dopravu. Posledným typom sú turisticko-hospodárske dráhy. Sem patria všetky historické lesné, poľné a detské železničky, ktorých hlavným účelom nie je každodenná preprava cestujúcich.
Novela má zjednodušiť proces vydávania preukazu na vedenie dráhového vozidla s cieľom znížiť administratívnu záťaž dopravcov. Zmena zákona by mala zároveň sprehľadniť proces činností v oblasti železničných dráh.
Novela bude účinná od 1. januára 2025.