Rozhovor s P. Ondákom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Autor TASR
Žilina 7. novembra (TASR) – O post primátora Žiliny sa v nadchádzajúcich komunálnych voľbách uchádza desať kandidátov. Nezávislý kandidát, 37-ročný príslušník Policajného zboru Peter Ondák, je zásadne proti bezplatnej mestskej hromadnej doprave a chcel by zrušiť platené parkovanie na mestských komunikáciách.
Rozhovor s P. Ondákom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?
Problémov je určite veľa, ale predovšetkým ide o nevýhodné zmluvy, ktoré sa nedajú vypovedať ani zrušiť a na ne nadväzujúce ďalšie problémy. Spoločne s odborníkmi treba skúsiť nájsť riešenia. Toto je asi to najťažšie a najhoršie, čo mesto trápi. Sú to pozostatky z minulosti a určite je potrebné, aby sme sa s tým vyrovnali raz a navždy. Treba vytvoriť parkovacie miesta na sídliskách tak, aby sme čo najmenej ubrali zo zelene. Chcel by som zrušiť platené parkovanie na mestských komunikáciách. Týmto by odpadol aj pohľad na mestskú políciu iba ako na "papučiarov" a mohli by sa venovať najmä bezpečnosti a poriadku v našom meste. Treba odstrániť zbytočnú byrokraciu, rôzne nezmyselné potvrdenia a doklady. Iba jeden príklad za všetky je tzv. rozkopové povolenie. Obyvateľ si musí dať aj na vedľajšej komunikácii so slabou premávkou vypracovať a zaplatiť projekt k dopravnému značeniu počas prác. Ďalej by som chcel zabezpečiť rôzne služby pre dôchodcov, centrá voľného času a podporovať dobrovoľníctvo.
Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?
Teraz pred voľbami došlo k podstatnému zníženiu dlhu až o 17,5 miliónov eur, takže si myslím, že finančných zdrojov má mesto dosť. Rovnako zastávam názor, že netreba investovať do rekonštrukcie Hlinkovho námestia v roku 2015 až 2,5 milióna eur. Určite treba vykonať poriadnu finančnú kontrolu, zistiť skutočný stav a podľa toho urobiť opatrenia. Jednoducho, nemám rád dlhy a hoci nie som expert na financie a nebudem si niečo vymýšľať, musíme nájsť spoločne s mestským zastupiteľstvom a odborníkmi na financie nejakú správnu cestu, aby to postihlo čo najmenej obyvateľov nášho mesta. Určite som proti zvyšovaniu daní a ďalšiemu zadlžovaniu mesta. Podstatným krokom k zníženiu dlhu je šetrenie. Nemám problém podporiť a realizovať aj niektoré dobré nápady a riešenia mojich protikandidátov na primátora alebo poslancov, pretože ako úplne nezávislý človek. Som otvorený k spolupráci s hocikým, kto príde s dobrou myšlienkou.
Aké sú základné body vášho programu na najbližšie štvorročné volebné obdobie?
Od narodenia bývam v mestskej časti Trnové a 17 rokov pracujem ako policajt, predovšetkým v uliciach Žiliny. No a práve preto poznám problémy obyčajných ľudí a viem, čo ich trápi. Žiline a jej obyvateľom ponúkam hlavne svoju nezávislosť. Nezávislý primátor znamená nezávislé mesto a tak nezávislé rozhodnutia. Budúcnosť Žiliny vidím hlavne v spolupráci primátora s poslancami mestského zastupiteľstva. Chcem vytvoriť profesionálny tím na mestskom úrade, ktorý bude riadiť naše mesto výlučne pre blaho občanov. Pri výbere ľudí musí byť dôležitým prvkom odbornosť. Všetci sme Žilinčania a práve preto nám musí ísť predovšetkým o dobro a prospech Žilinčanov. Mojimi hlavnými piliermi sú úplná nezávislosť, poriadok na uliciach aj pri rozhodovaní a riadení mesta, odbornosť, ktorej základom je dôsledný výber odborníkov na konkrétne funkcie. Medzi moje priority patrí rozvoj a podpora základných škôl. V prípade vzdelávania sa nemôžeme pozerať iba na ekonomické ukazovatele, najlepším sú predsa múdre, vzdelané a šikovné deti. Tiež by som chcel zvýšiť kapacitu mestského zariadenia pre seniorov, pretože občania veľakrát využívajú služby zariadení v okolitých mestách a obciach.
Ďalším a dosť podstatným cieľom je zabezpečiť rozvoj mestských častí, pretože tiež tvoria mesto, hoci to tak v skutočnosti veľakrát nevyzerá. Mestské časti majú taký istý nárok na rozvoj ako centrum. Pre mňa sú rovnako dôležití všetci obyvatelia. Podstatná je aj bezpečnosť, či už na cestách, alebo na verejných priestranstvách. Zabezpečím väčšiu spoluprácu mestskej a štátnej polície. Voličom neponúkam žiadne pekné, avšak nereálne sľuby. Chcem iba nezávisle, poriadne, zodpovedne a čestne riadiť naše mesto. Mojím menom na volebnom lístku som chcel dať možnosť obyčajným ľuďom zvoliť si niekoho, kto je naozaj nezávislý. Je dôležité, aby ľudia išli voliť, aj keď nebudú voliť mňa. Preto všetkých pekne prosím a vyzývam, voľte! Ak by som bol zvolený za primátora, určite budem s ľuďmi komunikovať a riešiť ich problémy. Ak zvolený nebudem? Nič to nezmení na mojom doterajšom živote, pretože aj naďalej chcem a budem slúžiť občanom Slovenskej republiky.
Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie alebo by malo postaviť novú halu?
Veľký problém je, že mesto sa vzdalo tejto žilinskej pýchy, ale s tým už teraz neurobíme nič. V tomto štádiu by som športovú halu nechal jej terajšiemu majiteľovi, nech si ju užíva ďalej. Myslím si, že mesto by malo vybudovať novú halu. Treba vyriešiť aj situáciu okolo rozostavanej budovy na Karpatskej ulici, samozrejme, v prospech obyvateľov mesta.
Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?
V centre mesta je to podľa mňa vyriešené, avšak problémy nastávajú s parkovaním na sídliskách. Tento dlhodobý stav sa dokáže vyriešiť iba vybudovaním nových parkovacích miest tak, aby sme čo najmenej ubrali zo zelene. Som proti plateniu za parkovanie na mestských komunikáciách. Mestská hromadná doprava je v Žiline na dobrej úrovni. Samozrejme, treba reagovať na požiadavky a podnety obyvateľov a prispôsobiť im aj cestovný poriadok. Dosť závažný problém, ktorý by som chcel riešiť, je cestovanie mestskou dopravou z mestských častí, pretože odtiaľ premáva do centra málo spojov. Trávim veľa času v uliciach Žiliny a keď vidím jazdiť autobusy a trolejbusy s piatimi ľuďmi, pýtam sa ako obyčajný človek, či sa toto vôbec oplatí. Musíme sa zaoberať zefektívnením hromadnej dopravy. Určite treba osloviť odborníkov, ktorí vypracujú analýzu. Na jej základe sa príjmu vhodné opatrenia, ktoré povedú k úsporám. Som zásadne proti bezplatnej mestskej hromadnej doprave.
Rozhovor s P. Ondákom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?
Problémov je určite veľa, ale predovšetkým ide o nevýhodné zmluvy, ktoré sa nedajú vypovedať ani zrušiť a na ne nadväzujúce ďalšie problémy. Spoločne s odborníkmi treba skúsiť nájsť riešenia. Toto je asi to najťažšie a najhoršie, čo mesto trápi. Sú to pozostatky z minulosti a určite je potrebné, aby sme sa s tým vyrovnali raz a navždy. Treba vytvoriť parkovacie miesta na sídliskách tak, aby sme čo najmenej ubrali zo zelene. Chcel by som zrušiť platené parkovanie na mestských komunikáciách. Týmto by odpadol aj pohľad na mestskú políciu iba ako na "papučiarov" a mohli by sa venovať najmä bezpečnosti a poriadku v našom meste. Treba odstrániť zbytočnú byrokraciu, rôzne nezmyselné potvrdenia a doklady. Iba jeden príklad za všetky je tzv. rozkopové povolenie. Obyvateľ si musí dať aj na vedľajšej komunikácii so slabou premávkou vypracovať a zaplatiť projekt k dopravnému značeniu počas prác. Ďalej by som chcel zabezpečiť rôzne služby pre dôchodcov, centrá voľného času a podporovať dobrovoľníctvo.
Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?
Teraz pred voľbami došlo k podstatnému zníženiu dlhu až o 17,5 miliónov eur, takže si myslím, že finančných zdrojov má mesto dosť. Rovnako zastávam názor, že netreba investovať do rekonštrukcie Hlinkovho námestia v roku 2015 až 2,5 milióna eur. Určite treba vykonať poriadnu finančnú kontrolu, zistiť skutočný stav a podľa toho urobiť opatrenia. Jednoducho, nemám rád dlhy a hoci nie som expert na financie a nebudem si niečo vymýšľať, musíme nájsť spoločne s mestským zastupiteľstvom a odborníkmi na financie nejakú správnu cestu, aby to postihlo čo najmenej obyvateľov nášho mesta. Určite som proti zvyšovaniu daní a ďalšiemu zadlžovaniu mesta. Podstatným krokom k zníženiu dlhu je šetrenie. Nemám problém podporiť a realizovať aj niektoré dobré nápady a riešenia mojich protikandidátov na primátora alebo poslancov, pretože ako úplne nezávislý človek. Som otvorený k spolupráci s hocikým, kto príde s dobrou myšlienkou.
Aké sú základné body vášho programu na najbližšie štvorročné volebné obdobie?
Od narodenia bývam v mestskej časti Trnové a 17 rokov pracujem ako policajt, predovšetkým v uliciach Žiliny. No a práve preto poznám problémy obyčajných ľudí a viem, čo ich trápi. Žiline a jej obyvateľom ponúkam hlavne svoju nezávislosť. Nezávislý primátor znamená nezávislé mesto a tak nezávislé rozhodnutia. Budúcnosť Žiliny vidím hlavne v spolupráci primátora s poslancami mestského zastupiteľstva. Chcem vytvoriť profesionálny tím na mestskom úrade, ktorý bude riadiť naše mesto výlučne pre blaho občanov. Pri výbere ľudí musí byť dôležitým prvkom odbornosť. Všetci sme Žilinčania a práve preto nám musí ísť predovšetkým o dobro a prospech Žilinčanov. Mojimi hlavnými piliermi sú úplná nezávislosť, poriadok na uliciach aj pri rozhodovaní a riadení mesta, odbornosť, ktorej základom je dôsledný výber odborníkov na konkrétne funkcie. Medzi moje priority patrí rozvoj a podpora základných škôl. V prípade vzdelávania sa nemôžeme pozerať iba na ekonomické ukazovatele, najlepším sú predsa múdre, vzdelané a šikovné deti. Tiež by som chcel zvýšiť kapacitu mestského zariadenia pre seniorov, pretože občania veľakrát využívajú služby zariadení v okolitých mestách a obciach.
Ďalším a dosť podstatným cieľom je zabezpečiť rozvoj mestských častí, pretože tiež tvoria mesto, hoci to tak v skutočnosti veľakrát nevyzerá. Mestské časti majú taký istý nárok na rozvoj ako centrum. Pre mňa sú rovnako dôležití všetci obyvatelia. Podstatná je aj bezpečnosť, či už na cestách, alebo na verejných priestranstvách. Zabezpečím väčšiu spoluprácu mestskej a štátnej polície. Voličom neponúkam žiadne pekné, avšak nereálne sľuby. Chcem iba nezávisle, poriadne, zodpovedne a čestne riadiť naše mesto. Mojím menom na volebnom lístku som chcel dať možnosť obyčajným ľuďom zvoliť si niekoho, kto je naozaj nezávislý. Je dôležité, aby ľudia išli voliť, aj keď nebudú voliť mňa. Preto všetkých pekne prosím a vyzývam, voľte! Ak by som bol zvolený za primátora, určite budem s ľuďmi komunikovať a riešiť ich problémy. Ak zvolený nebudem? Nič to nezmení na mojom doterajšom živote, pretože aj naďalej chcem a budem slúžiť občanom Slovenskej republiky.
Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie alebo by malo postaviť novú halu?
Veľký problém je, že mesto sa vzdalo tejto žilinskej pýchy, ale s tým už teraz neurobíme nič. V tomto štádiu by som športovú halu nechal jej terajšiemu majiteľovi, nech si ju užíva ďalej. Myslím si, že mesto by malo vybudovať novú halu. Treba vyriešiť aj situáciu okolo rozostavanej budovy na Karpatskej ulici, samozrejme, v prospech obyvateľov mesta.
Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?
V centre mesta je to podľa mňa vyriešené, avšak problémy nastávajú s parkovaním na sídliskách. Tento dlhodobý stav sa dokáže vyriešiť iba vybudovaním nových parkovacích miest tak, aby sme čo najmenej ubrali zo zelene. Som proti plateniu za parkovanie na mestských komunikáciách. Mestská hromadná doprava je v Žiline na dobrej úrovni. Samozrejme, treba reagovať na požiadavky a podnety obyvateľov a prispôsobiť im aj cestovný poriadok. Dosť závažný problém, ktorý by som chcel riešiť, je cestovanie mestskou dopravou z mestských častí, pretože odtiaľ premáva do centra málo spojov. Trávim veľa času v uliciach Žiliny a keď vidím jazdiť autobusy a trolejbusy s piatimi ľuďmi, pýtam sa ako obyčajný človek, či sa toto vôbec oplatí. Musíme sa zaoberať zefektívnením hromadnej dopravy. Určite treba osloviť odborníkov, ktorí vypracujú analýzu. Na jej základe sa príjmu vhodné opatrenia, ktoré povedú k úsporám. Som zásadne proti bezplatnej mestskej hromadnej doprave.