Čínsky strojárenský gigant CRRC intenzívne rokuje o kúpe 100 percent podielu v českej spoločnosti Škoda Transportation, ktorá vyrába vlaky, električky aj vozne metra.
Autor TASR
Praha 4. novembra (TASR) - V Česku sa schyľuje ku skutočne mimoriadnemu obchodu. Čínsky strojárenský gigant CRRC intenzívne rokuje o kúpe 100-% podielu v českej spoločnosti Škoda Transportation, ktorá vyrába vlaky, električky aj vozne metra. Podľa informácií servera Lidovky.cz je dohoda blízko.
Najväčší svetový výrobca koľajovej techniky sa o Škodu zaujíma predovšetkým pre jej "papierové" a technologické zázemie. CRRC, čínsky kolos s približne 187.000 zamestnancami, má kapitál a vo svojej krajine rozsiahle výrobné kapacity. Pre vstup na európsky trh však potrebuje najrôznejšie povolenia, technické údaje a v neposlednom rade aj ľudí s potrebnými znalosťami.
"Záujem čínskych investorov je vážny. Podľa môjho názoru sú šance na úspech obchodu zhruba 60 ku 40," povedal pre Lidovky.cz dôveryhodný zdroj, ktorý je dobre oboznámený so situáciou v plzenskej firme. Informácie o rokovaní potvrdilo serveru aj niekoľko ďalších vysoko postavených ľudí z odboru.
Záujem CRRC o kúpu 100-% podielu v škodovke nesúvisí s pročínskou investičnou aktivitou Pražského hradu, ale vychádza skôr z dlhodobej spolupráce, ktorú obe firmy už niekoľko rokov udržujú v rámci rôznych projektov. Inžinieri zo Škody napríklad pre čínske koľaje vyvinuli električku 27T, ktorá vychádza z modelu ForCity a od tohtoročného marca jazdí v meste Čching-tao.
V súčasnosti si zástupcovia China Railway Rolling Stock Corporation, ako znie plný názov firmy, preverujú ekonomickú kondíciu Škody Transportation. V priebehu dní, prípadne týždňov, by sa potom malo rozhodnúť o memorande. Po jeho podpise by sa obchod stal pre obe strany záväznejší.
"V memorande by bola zakotvená zmluvná pokuta vo výške niekoľkých percent z celkovej hodnoty akvizície v prípade odstúpenia od obchodu," dodal jeden zo zdrojov. Hovorca Škody Transportation Michal Tobrman sa k veci pre Lidovky.cz odmietol vyjadriť. Čínska strana na zaslané otázky do uzávierky tohto textu nereagovala.
Obchod môže byt zaujímavý pre obe strany. Pre CRRC by bola akvizícia Škodovky vstupenkou na európsky trh. Spoločnosť disponuje veľkým kapitálom, ale chýbajú jej "európske" povolenia či prístup k technologickým detailom - napríklad údajom, ktoré sa týkajú vývoja lokomotív.
Pre Škodu Transportation by vstup čínskeho kapitálu zase znamenal okrem iného možnosť dať oveľa viac peňazí na vývoj. To by jej mohlo pomôcť dobehnúť v niektorých ohľadoch veľkých konkurentov na európskom trhu, ako sú Siemens alebo Alstom. Väčšia časť príjmov firmy pritom pochádza zo zahraničných trhov, kam vlani vyviezla 54 % svojej produkcie. Škoda Transportation dodala v minulosti napríklad súpravy metra Petrohradu, električky pre Bratislavu a tureckú Konyu alebo trolejbusy bulharskej metropole Sofia. Asi najdôležitejšou zákazkou za ostatné roky bolo jej víťazstvo na dodávku vlaku pre Deutsche Bahn.
Najväčší svetový výrobca koľajovej techniky sa o Škodu zaujíma predovšetkým pre jej "papierové" a technologické zázemie. CRRC, čínsky kolos s približne 187.000 zamestnancami, má kapitál a vo svojej krajine rozsiahle výrobné kapacity. Pre vstup na európsky trh však potrebuje najrôznejšie povolenia, technické údaje a v neposlednom rade aj ľudí s potrebnými znalosťami.
"Záujem čínskych investorov je vážny. Podľa môjho názoru sú šance na úspech obchodu zhruba 60 ku 40," povedal pre Lidovky.cz dôveryhodný zdroj, ktorý je dobre oboznámený so situáciou v plzenskej firme. Informácie o rokovaní potvrdilo serveru aj niekoľko ďalších vysoko postavených ľudí z odboru.
Záujem CRRC o kúpu 100-% podielu v škodovke nesúvisí s pročínskou investičnou aktivitou Pražského hradu, ale vychádza skôr z dlhodobej spolupráce, ktorú obe firmy už niekoľko rokov udržujú v rámci rôznych projektov. Inžinieri zo Škody napríklad pre čínske koľaje vyvinuli električku 27T, ktorá vychádza z modelu ForCity a od tohtoročného marca jazdí v meste Čching-tao.
V súčasnosti si zástupcovia China Railway Rolling Stock Corporation, ako znie plný názov firmy, preverujú ekonomickú kondíciu Škody Transportation. V priebehu dní, prípadne týždňov, by sa potom malo rozhodnúť o memorande. Po jeho podpise by sa obchod stal pre obe strany záväznejší.
"V memorande by bola zakotvená zmluvná pokuta vo výške niekoľkých percent z celkovej hodnoty akvizície v prípade odstúpenia od obchodu," dodal jeden zo zdrojov. Hovorca Škody Transportation Michal Tobrman sa k veci pre Lidovky.cz odmietol vyjadriť. Čínska strana na zaslané otázky do uzávierky tohto textu nereagovala.
Obchod môže byt zaujímavý pre obe strany. Pre CRRC by bola akvizícia Škodovky vstupenkou na európsky trh. Spoločnosť disponuje veľkým kapitálom, ale chýbajú jej "európske" povolenia či prístup k technologickým detailom - napríklad údajom, ktoré sa týkajú vývoja lokomotív.
Pre Škodu Transportation by vstup čínskeho kapitálu zase znamenal okrem iného možnosť dať oveľa viac peňazí na vývoj. To by jej mohlo pomôcť dobehnúť v niektorých ohľadoch veľkých konkurentov na európskom trhu, ako sú Siemens alebo Alstom. Väčšia časť príjmov firmy pritom pochádza zo zahraničných trhov, kam vlani vyviezla 54 % svojej produkcie. Škoda Transportation dodala v minulosti napríklad súpravy metra Petrohradu, električky pre Bratislavu a tureckú Konyu alebo trolejbusy bulharskej metropole Sofia. Asi najdôležitejšou zákazkou za ostatné roky bolo jej víťazstvo na dodávku vlaku pre Deutsche Bahn.