Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 24. december 2024Meniny má Adam a Eva
< sekcia Import

RYBAN: Mesto Žilina potrebuje úplne presný generel dopravy

Igor Ryban Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Rozhovor s I. Rybanom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.

Žilina 7. novembra (TASR) - O post primátora Žiliny sa v nadchádzajúcich komunálnych voľbách uchádza desať kandidátov. Nezávislý kandidát 49-ročný manažér Igor Ryban chce okrem iného pripraviť projekt parkovacích domov na uzlových bodoch mestskej hromadnej dopravy s možnosťou celodenne parkovať osobné autá.

Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?

Najdôležitejšie kroky po mojom zvolení za primátora mesta budú smerovať k ekonomickej stabilizácii mesta tak, aby mohlo opäť investovať do svojho rozvoja vo všetkých oblastiach.

Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?

Mesto má dobré finančné možnosti, len je potrebné vysporiadať minulé finančné záväzky, ktoré boli nezmyselne prevzaté mestom. Po tomto kroku bude finančná situácia veľmi dobrá.

Aké sú základné body vášho programu na najbližšie štvorročné volebné obdobie?

V mojom volebnom programe budem uprednostňovať témy Financie a ekonomika mesta, Doprava mesta z komplexného pohľadu, Sociálna oblasť, Kultúra a šport v meste.

Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie, alebo by malo postaviť novú halu?

V prvom rade je potrebné poznamenať, že vlastníkom športovej haly je dnes privátny subjekt, ktorý sa pri jej kúpe zaviazal prevádzkovať šport. Druhá otázka, čo sa bude so športovou halou diať ďalej, je otázka na majiteľa a nie na mesto. Žilina by sa mala rozumne postarať o rozširovanie športových aktivít v meste a v jeho prímestských častiach. Mojím zámerom bude budovať radšej menšie športoviská ako jednu veľkú športovú halu, ktorú bude momentálne problémom naplniť.

Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?

V programe mám samostatnú kapitolu, venovanú doprave v meste a parkovanie je jej súčasťou. Je potrebné spracovať úplne presný generel dopravy, v ktorom sa určí, ako a kde vpustíme autá, kde budeme koncentrovať parkovanie v meste a na sídlisku. Generel dopravy nezabudne ani na prímestské časti, kde tiež existujú problémy s parkovaním a je potrebné pamätať aj na ne. Jednoduché vyhlásenia o vybudovaní 2000 parkovacích miest sú nezodpovedným zavádzaním občanov. Každé jedno miesto si vyžaduje odlišný prístup k parkovaniu.

Mestskú autobusovú dopravu (MHD) je potrebné prepracovať a skombinovať s novými možnosťami prepravy občanov v centre. Mesto Žilina má na to, vzhľadom na svoju cestnú sieť, ideálne možnosti. Na linky v centre je potrebné napojiť ostatné linky MHD do jednotlivých častí mesta a do prímestských častí. Na týchto uzlových bodoch pripravíme projekt parkovacích domov, kde bude možné celodenne parkovať osobné autá.