Odpoveď Číny podľa neho môže zasiahnuť napríklad SUV modely vyrábané v automobilkách Volkswagen Bratislava a JLR Nitre, čo by vážne zasiahlo slovenský priemysel a pracovné miesta
Autor TASR
Bratislava 4. októbra (TASR) - Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) oceňuje stanovisko slovenskej vlády, ktorá v Bruseli hlasovala proti zavádzaniu ciel na elektromobily dovážané z Číny. Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export. SEVA o tom informovala v piatok.
"Clá považujeme za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý automobilový priemysel. Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy eur," uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Odpoveď Číny podľa neho môže zasiahnuť napríklad SUV modely vyrábané v automobilkách Volkswagen Bratislava a JLR Nitre, čo by vážne zasiahlo slovenský priemysel a pracovné miesta. Nepriaznivý vplyv by podľa neho mohla mať aj na subdodávateľov komponentov, ktorí dodávajú pre nemecké automobilky ako Mercedes a BMW. Tie viac ako 30 % svojej produkcie exportujú do Číny.
"Zavedenie ciel síce môže krátkodobo poskytnúť určitý priestor európskym výrobcom na to, aby chytili "druhý dych," avšak nesmie sa to považovať za riešenie konkurencieschopnosti voči Číne. Náš automobilový priemysel potrebuje investície do technologických inovácií a zrýchlenia prechodu na elektromobilitu," dodal Križanský.
Európsky priemysel bude mať vďaka clám príležitosť najbližších pár rokov dobiehať náskok Číny. Dôležité však podľa riaditeľa SEVA je zamerať sa na pokračovanie rozširovania palety nových elektrických modelov v strednej a nižšej kategórii tak, aby sa európske automobilky priblížili bežnému spotrebiteľovi rovnako ako Čína.
"Z dlhodobého hľadiska by sme nemali clá vnímať ako dôvod pre spomalenie v transformácii," dodal s tým, že aj súčasná situácia vznikla z dôvodu, že čínske automobilky sú v transformácii z pohľadu ponuky modelov, technológií a cien pred Európou.
"Obchodná vojna s Čínou môže mať veľmi negatívny vplyv aj na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto zdôrazňujeme potrebu pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a Čínou s cieľom predísť ďalším obchodným konfliktom," uzavrel Križanský.
"Clá považujeme za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý automobilový priemysel. Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy eur," uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Odpoveď Číny podľa neho môže zasiahnuť napríklad SUV modely vyrábané v automobilkách Volkswagen Bratislava a JLR Nitre, čo by vážne zasiahlo slovenský priemysel a pracovné miesta. Nepriaznivý vplyv by podľa neho mohla mať aj na subdodávateľov komponentov, ktorí dodávajú pre nemecké automobilky ako Mercedes a BMW. Tie viac ako 30 % svojej produkcie exportujú do Číny.
"Zavedenie ciel síce môže krátkodobo poskytnúť určitý priestor európskym výrobcom na to, aby chytili "druhý dych," avšak nesmie sa to považovať za riešenie konkurencieschopnosti voči Číne. Náš automobilový priemysel potrebuje investície do technologických inovácií a zrýchlenia prechodu na elektromobilitu," dodal Križanský.
Európsky priemysel bude mať vďaka clám príležitosť najbližších pár rokov dobiehať náskok Číny. Dôležité však podľa riaditeľa SEVA je zamerať sa na pokračovanie rozširovania palety nových elektrických modelov v strednej a nižšej kategórii tak, aby sa európske automobilky priblížili bežnému spotrebiteľovi rovnako ako Čína.
"Z dlhodobého hľadiska by sme nemali clá vnímať ako dôvod pre spomalenie v transformácii," dodal s tým, že aj súčasná situácia vznikla z dôvodu, že čínske automobilky sú v transformácii z pohľadu ponuky modelov, technológií a cien pred Európou.
"Obchodná vojna s Čínou môže mať veľmi negatívny vplyv aj na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto zdôrazňujeme potrebu pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a Čínou s cieľom predísť ďalším obchodným konfliktom," uzavrel Križanský.