Európska komisia v smernici napríklad navrhla, aby sa pri prístupe k online účtom a prevodom cez internetbanking vyžadovali dva nezávislé bezpečnostné kroky.
Autor TASR
Bratislava 21. decembra (TASR) - Bankový trh v EÚ čaká od januára významná zmena. Od 13. januára 2018 vstúpi do platnosti smernica PSD2, ktorá okrem iného zruší lukratívny monopol bánk na prístup k údajom o účtoch. K účtom Slovákov sa budú môcť dostať aj technologické firmy ako Google či Facebook. V diskusnej relácii na Tablet.TV to povedal Peter Polák zo spoločnosti Softec.
„Najdôležitejšou zmenou smernice je otvorenie bankových účtov voči tretím stranám. Po autorizácii majiteľom účtu si ho môžu prezrieť aj tretie subjekty. Trh platobných služieb sa otvorí a nebudú na ňom len banky, ale aj iné najmä telekomunikačné či technologické spoločnosti, ako sú Google alebo Facebook,“ vysvetlil Polák, ktorý však neočakáva žiadnu revolúciu na trhu.
„Smernica nezačne platiť hneď naplno. Subjekty trhu budú mať ešte prechodné obdobie 18 mesiacov na prípravu. To, čo malo byť povinné pre banky, bude nateraz dobrovoľné. Môžu uplatňovať vlastné technické špecifikácie, vlastné rozhrania. Banky ešte nie sú úplne pripravené na plnú platnosť technickej normy, keď budú musieť mať rovnaké rozhrania,“ konštatoval Polák.
Európska komisia v smernici napríklad navrhla, aby sa pri prístupe k online účtom a prevodom cez internetbanking vyžadovali dva nezávislé bezpečnostné kroky. Mohlo by ísť, napríklad, o kombináciu karty alebo mobilného telefónu s heslom či PIN kódom. Ďalšou možnosťou sú biometrické dáta ako odtlačok prsta.
Podľa Poláka bežný spotrebiteľ na Slovensku nepocíti v tomto smere žiadnu veľkú zmenu. „Banky na Slovensku ponúkajú bezkontaktné platby aj kombináciu bezpečnostných prvkov pri internetbankingu. V tomto smere sme ďalej ako mnohé iné krajiny EÚ,“ upozornil Polák s tým, že Slováci nateraz nevyužijú ani ďalšiu novinku, vyplývajúcu zo smernice, keď banky alebo tretie subjekty budú musieť ponúknuť rozhrania, ktoré im naraz ukážu všetky účty.
„V SR má väčšina ľudí len jeden účet. V západnej Európe je počet účtov na osobu vyšší a dáva aj väčší zmysel sledovať naraz viac účtov. Význam to však môže mať pre malých a stredných podnikateľov, predávajú tovar cez e-shop do zahraničia a majú viac účtov. Pre nich má zmysel ponúknuť dátovú analýzu, aby si vedeli lepšie sledovať tok peňazí a na základe toho sa rozhodovať,“ dodal Polák.
„Najdôležitejšou zmenou smernice je otvorenie bankových účtov voči tretím stranám. Po autorizácii majiteľom účtu si ho môžu prezrieť aj tretie subjekty. Trh platobných služieb sa otvorí a nebudú na ňom len banky, ale aj iné najmä telekomunikačné či technologické spoločnosti, ako sú Google alebo Facebook,“ vysvetlil Polák, ktorý však neočakáva žiadnu revolúciu na trhu.
„Smernica nezačne platiť hneď naplno. Subjekty trhu budú mať ešte prechodné obdobie 18 mesiacov na prípravu. To, čo malo byť povinné pre banky, bude nateraz dobrovoľné. Môžu uplatňovať vlastné technické špecifikácie, vlastné rozhrania. Banky ešte nie sú úplne pripravené na plnú platnosť technickej normy, keď budú musieť mať rovnaké rozhrania,“ konštatoval Polák.
Európska komisia v smernici napríklad navrhla, aby sa pri prístupe k online účtom a prevodom cez internetbanking vyžadovali dva nezávislé bezpečnostné kroky. Mohlo by ísť, napríklad, o kombináciu karty alebo mobilného telefónu s heslom či PIN kódom. Ďalšou možnosťou sú biometrické dáta ako odtlačok prsta.
Podľa Poláka bežný spotrebiteľ na Slovensku nepocíti v tomto smere žiadnu veľkú zmenu. „Banky na Slovensku ponúkajú bezkontaktné platby aj kombináciu bezpečnostných prvkov pri internetbankingu. V tomto smere sme ďalej ako mnohé iné krajiny EÚ,“ upozornil Polák s tým, že Slováci nateraz nevyužijú ani ďalšiu novinku, vyplývajúcu zo smernice, keď banky alebo tretie subjekty budú musieť ponúknuť rozhrania, ktoré im naraz ukážu všetky účty.
„V SR má väčšina ľudí len jeden účet. V západnej Európe je počet účtov na osobu vyšší a dáva aj väčší zmysel sledovať naraz viac účtov. Význam to však môže mať pre malých a stredných podnikateľov, predávajú tovar cez e-shop do zahraničia a majú viac účtov. Pre nich má zmysel ponúknuť dátovú analýzu, aby si vedeli lepšie sledovať tok peňazí a na základe toho sa rozhodovať,“ dodal Polák.