Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Import

Školská inšpekcia: Inkluzívne vzdelávanie preniká do škôl pomaly

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Priblížila, že napríklad chýbali zmienky o inklúzii v školských vzdelávacích programoch, nepripravenosť na inkluzívne vzdelávanie tiež priznali učitelia z väčšiny sledovaných škôl.

Bratislava 8. októbra (TASR) - Inkluzívne vzdelávanie sa dostáva do škôl pomaly, problémy sú najmä v budovaní inkluzívnej kultúry. Zistila to Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) v priebehu posudzovania podmienok pre inkluzívne vzdelávanie v 11 vybraných základných školách.

"Index inklúzie v kontrolovaných školách dosiahol 60,7 percenta. I keď niektoré školy prejavili záujem o inkluzívne vzdelávanie, vo väčšine z nich sa vyskytovali problémy a nedostatky, a to celkovo v budovaní inkluzívnej kultúry," informovala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

Priblížila, že napríklad chýbali zmienky o inklúzii v školských vzdelávacích programoch, nepripravenosť na inkluzívne vzdelávanie tiež priznali učitelia z väčšiny sledovaných škôl. "Vytváranie inkluzívnej kultúry v dvoch tretinách škôl oslabovali i vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi, ktoré neposkytovali v dostatočnej miere pocit istoty a bezpečia. Súčasne postoje väčšiny žiakov voči žiakom so špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou boli odmietavé a málo ústretové," sumarizovala hlavná školská inšpektorka.

Výrazným problémom hodnotených škôl bolo aj to, že viac ako 70 percent z nich nemalo vybudované bezbariérové prostredie v interiéri ani v exteriéri. "Školám tiež chýbala kompletná dokumentácia žiakov so špeciálnymi potrebami, nemali aktualizované ani skompletizované individuálne vzdelávacie programy. Vo väčšine škôl chýbala pedagogická a orientačná diagnostika," dodala Štofková Dianovská.

Za problém považuje i nedostatočné a neefektívne využívanie pedagogických asistentov. "Veľkou pomocou je zriadenie podporného školského tímu, avšak v kontrolovaných školách mali značné rezervy. Chýbali odborní zamestnanci a nedostatky boli identifikované aj v práci špeciálneho pedagóga," skonštatovala.

ŠŠI okrem vypracovania koncepčnej stratégie inkluzívneho vzdelávania odporúča školám aj zaistiť právo na kvalitné vzdelávanie a poskytovanie podporných opatrení pre všetkých žiakov, ktorých potreby si to vyžadujú. Tie vychádzajú z pravidelnej a orientačnej diagnostiky. Hlavná školská inšpektorka v tejto súvislosti pripomenula, že Slovenská republika sa zaviazala plniť medzinárodné dohovory, podľa ktorých nie je možné pokračovať v segregačnom systéme školstva. "Inkluzívne vzdelávanie je jedinou reálnou alternatívou," zdôraznila Štofková Dianovská.