Cenu primátora mesta Gbely získala domáca skupina Endy s choreografiou "Útek z väzenia" a cenu prednostky vyhrali Taxis zo Skalice s kompozíciou "Strihoruký Edward".
Autor Školský servis
Gbely 19. novembra (TASR) - V tanečnej súťaži maestra Dušana Nebylu - BeatFORUM 2012 sa v sobotu 17. novembra predstavili žiaci Základných umeleckých škôl, Centier voľného času a Tanečných štúdií z Nitrianskeho, Bratislavského a Trnavského kraja. Celkom vystúpilo 685 tanečníkov s 89 choreografiami v štýle scénického tanca a malých choreografií. Okrem klasických žánrov, nechýbal ani hip-hop, disco, tance iných národov, open dance a show dance v kategóriách deti, juniori a mládež. Cenu primátora mesta Gbely získala domáca skupina Endy s choreografiou "Útek z väzenia" a cenu prednostky vyhrali Taxis zo Skalice s kompozíciou "Strihoruký Edward". Výnimočné ocenenie porota udelila mládeži zo súboru XOANA súkromnej ZUŠ Prievidza so scénickou zostavou "Dievčatko so zápalkami" a juniorom My style crew z CVČ Senica s hip-hop choreografiou So try it!
Členmi odbornej poroty boli lektor tanečného štúdia Roman Machata, vedúca tanečnej skupiny Scream učiteľka ZUŠ Anna Antálková, Boris Turčan, pedagogička na Bratislavskom konzervatóriu aktívna tanečníčka Mgr. Art. Magdaléna Čaprdová a producent, režisér, skladateľ Pavel Šindler.
Najlepším učiteľom je spätná väzba - Rozhovor s tanečníčkou Magdalénou Čaprdovou
Tanec má veľa podôb, čomu sa v súčasnosti venujete?
Momentálne sa venujem secesnému tancu, prešla som scénickým, moderným až k tomu súčasnému štýlu. Od džezu, k moderne až secesnému umeniu. V porote účinkujem už štvrtý rok, dnes bolo menej detí, ale lepšia úroveň. Každý zo súťažiacich sa snaží ako vie, keďže sama
tancujem a ešte aj učím, učitelia tanca majú s deťmi veľa práce a niektorí to v kvalite zvládajú veľmi dobre.
Ktorí z dnešných súťažiacich Vás ako porotkyňu oslovili?
Našlo sa tu číslo, ktoré by sme si ako porotcovia pozreli radi ešte raz, čo sa mne osobne stalo prvý krát na tejto súťaži. Immortal, scénický tanec juniori Excellent dance studio Bratislava, boli pre mňa top. Predstavili sa nám prvýkrát s jedným vystúpením. Mali výborné kostýmy, prevedenie, boli tichučkí, neboli skoro ani počuť - mali veľmi dobre zvládnuté dopady.
Čím vynikli spomedzi ostatných?
Oceňujem, že deti vedia, v akom priestore sa nachádzajú a že choreografiu vnútorne prežívajú. Niektorí tanečníci boli ako keby bez výrazu, čo znamená, že nás to nezaujalo. Dôležité je umenie, hlavne prevedenie a teda i výraz, tie tu miestami absentujú. Chýba čistota prevedenia. Je to v podstate ťažké, lebo deti v ZUŠ majú vyučovanie dvakrát do týždňa. Pre talentované je to málo, v porovnaní s konzervatóriom, kde sa dennodenne na sále dôrazne pracuje na technike.
Ktorým oblastiam pri nácviku by sa mali pedagógovia viac venovať?
Nevyhnutný je vhodný výber hudby, keď veľakrát tanečníci stoja na parkete a čakajú na správnu frázu. Hudba beží a my z hľadiska vidíme deti stáť, až na správnu dobu urobia nejaký pohyb. Tieto medzery je treba vyplniť, aby deti nevyzerali ako spartakiádne súbory alebo vojaci v poli, čo ale záleží od choreografie, lebo tá si to niekedy vyžaduje. Ak mám zájsť až do detailov, tak aj napríklad
strih kostýmov musí korešpondovať s tónom predstavenia. Porotu veľmi obohacujú priestorové zmeny oproti anfasovým tancom, čiže idú stále iba rovno a nevyužívajú diagonálne úrovne. Tiež ísť do "čupu i do ľahu", využívať podlahu – teda venovať sa priestorovým zmenám spolu s umeleckým stvárnením.
Radovan Butaš, Katolícka univerzita Ružomberok