Komentár uverejňujeme so súhlasom Českého rozhlasu Plus.
Autor Thomas Kulidakis
Keď príde na hodnotenie výsledkov ruských prezidentských volieb, z európskych metropol znie zatiaľ prevažne ticho. Takýto druh ticha, ba až flegmatizmu, bije do uší a dobre vystihuje rébus, aký predstavujú vzťahy Európy, alebo ak chcete Európskej únie a Ruska.
Pritom ešte pred necelými desiatimi rokmi vyzerala situácia celkom inak. Európska únia a jej členské štáty rokovali s Ruskom o novej zmluve o strategickom partnerstve.
Posledná zmluva o strategickom partnerstve totiž bola podpísaná v roku 1994, platnosť nadobudla o tri roky neskôr a skončila sa v roku 2007. O novej zmluve sa rokovalo ešte v roku 2009, pričom mala pokrývať oblasti počnúc energetikou, cez obchod a končiac kultúrnou výmenou.
Pamätám si, ako vtedy bruselské rokovacie miestnosti aj kuloáre žili horúčkovitou snahou diplomatov vytvoriť tie najlepšie podmienky. Také, ktoré by vďaka stálym dodávkam pre úniu pomerne lacných a pre Rusko dostatočne výnosných nerastných surovín, európskym štátom uľahčilo existenciu v medzinárodnom systéme vzniknutom po druhej svetovej vojne.
Tí najväčší optimisti vtedy uvažovali, že s ekonomickou silou Európy, vôli na zjednotenie a ruskými zdrojmi, budú Európania sa schopní vyrovnať s akýmikoľvek rivalmi kdekoľvek na svete. Lenže prišla energetická kríza v roku 2009, kedy Rusko zastavilo dodávky plynu na Ukrajinu, ktorý potom aj Európe chýbal.
Situáciu sa podarilo počas českého predsedníctva v Rade Európskej únie zažehnať, ale ďalšia kríza nenechala na seba dlho čakať. Konflikt v Gruzínsku, vzniknutý sčasti tiež chybou vtedajšieho prezidenta Saakašvilliho, ktorý si naivne myslel, že mu štáty únie významne pomôžu, bol prvým náznakom budúcich konfliktných vzťahov.
Neskorší summit Európskej únie a Ruska v máji 2009 na zaistenie energetickej bezpečnosti nebol úspešný a nový podpis zmluvy Start medzi Moskvou a Washingtonom bol iba slabou náplasťou.
Potom prišiel konflikt na Ukrajine, anexia Krymu alebo popretie zmluvy o garantovaní územnej celistvosti Ukrajiny z roku 1994, sankcie únie voči Moskve, zastavenie projektu plynovodu South Stream alebo spory únie o plynovod Nord Stream, čo bolo iba pokračovaním eskalujúcich vzťahov.
Vzťahy Európskej únie a Ruska sú viac ako konfliktné a napäté a s poslednou aférou doposiaľ nevyriešenej otravy bývalého ruského agenta Skripala vo Veľkej Británii, sa napínajú k prasknutiu.
Niet sa teda čo čudovať, že ako prvý z významných politikov sa vyjadril nemecký minister zahraničia Heiko Maas. Podľa neho Rusko „zostane zložitý partner“ a o regulárnosti hlasovania existujú pochybnosti. Švédska šéfka diplomacie označila ruské voľby rovno za „ukážku, ako prezident Putin manipuluje“. Jasajú však európski populisti na čele s Marine Le Penovou, čo hovorí samé za seba.
Po necelých desiatich rokoch sme sa ocitli vo fáze prešľapovania a uvažovania, ako a čo ďalej. Rusko nie je možné ignorovať, na to je veľmi veľké, silné a tiež je príliš blízko. Jeho úloha v udržovaní alebo naopak, prípadnej destabilizácie situácie vo svete, sa ukázala nielen v Sýrii. Rusko ale zároveň požaduje istú formu uznania statusu veľmoci, ktorou v očiach Moskvy je.
Situácia je ale tak patová, v najlepšom prípade sa Vladimír Putin rozhodne pre stabilizáciu a nenápadne ponúkne ústupky, pričom na Európanoch bude ležať tiaž, ako náznaky rozpoznať. Vzájomná spolupráca by bola predsa len pre obe strany výhodnejšia ako vzájomné číhanie.
Pritom ešte pred necelými desiatimi rokmi vyzerala situácia celkom inak. Európska únia a jej členské štáty rokovali s Ruskom o novej zmluve o strategickom partnerstve.
Posledná zmluva o strategickom partnerstve totiž bola podpísaná v roku 1994, platnosť nadobudla o tri roky neskôr a skončila sa v roku 2007. O novej zmluve sa rokovalo ešte v roku 2009, pričom mala pokrývať oblasti počnúc energetikou, cez obchod a končiac kultúrnou výmenou.
Pamätám si, ako vtedy bruselské rokovacie miestnosti aj kuloáre žili horúčkovitou snahou diplomatov vytvoriť tie najlepšie podmienky. Také, ktoré by vďaka stálym dodávkam pre úniu pomerne lacných a pre Rusko dostatočne výnosných nerastných surovín, európskym štátom uľahčilo existenciu v medzinárodnom systéme vzniknutom po druhej svetovej vojne.
Tí najväčší optimisti vtedy uvažovali, že s ekonomickou silou Európy, vôli na zjednotenie a ruskými zdrojmi, budú Európania sa schopní vyrovnať s akýmikoľvek rivalmi kdekoľvek na svete. Lenže prišla energetická kríza v roku 2009, kedy Rusko zastavilo dodávky plynu na Ukrajinu, ktorý potom aj Európe chýbal.
Situáciu sa podarilo počas českého predsedníctva v Rade Európskej únie zažehnať, ale ďalšia kríza nenechala na seba dlho čakať. Konflikt v Gruzínsku, vzniknutý sčasti tiež chybou vtedajšieho prezidenta Saakašvilliho, ktorý si naivne myslel, že mu štáty únie významne pomôžu, bol prvým náznakom budúcich konfliktných vzťahov.
Spolupráca je výhodnejšia
Neskorší summit Európskej únie a Ruska v máji 2009 na zaistenie energetickej bezpečnosti nebol úspešný a nový podpis zmluvy Start medzi Moskvou a Washingtonom bol iba slabou náplasťou.
Potom prišiel konflikt na Ukrajine, anexia Krymu alebo popretie zmluvy o garantovaní územnej celistvosti Ukrajiny z roku 1994, sankcie únie voči Moskve, zastavenie projektu plynovodu South Stream alebo spory únie o plynovod Nord Stream, čo bolo iba pokračovaním eskalujúcich vzťahov.
Vzťahy Európskej únie a Ruska sú viac ako konfliktné a napäté a s poslednou aférou doposiaľ nevyriešenej otravy bývalého ruského agenta Skripala vo Veľkej Británii, sa napínajú k prasknutiu.
Niet sa teda čo čudovať, že ako prvý z významných politikov sa vyjadril nemecký minister zahraničia Heiko Maas. Podľa neho Rusko „zostane zložitý partner“ a o regulárnosti hlasovania existujú pochybnosti. Švédska šéfka diplomacie označila ruské voľby rovno za „ukážku, ako prezident Putin manipuluje“. Jasajú však európski populisti na čele s Marine Le Penovou, čo hovorí samé za seba.
Po necelých desiatich rokoch sme sa ocitli vo fáze prešľapovania a uvažovania, ako a čo ďalej. Rusko nie je možné ignorovať, na to je veľmi veľké, silné a tiež je príliš blízko. Jeho úloha v udržovaní alebo naopak, prípadnej destabilizácie situácie vo svete, sa ukázala nielen v Sýrii. Rusko ale zároveň požaduje istú formu uznania statusu veľmoci, ktorou v očiach Moskvy je.
Situácia je ale tak patová, v najlepšom prípade sa Vladimír Putin rozhodne pre stabilizáciu a nenápadne ponúkne ústupky, pričom na Európanoch bude ležať tiaž, ako náznaky rozpoznať. Vzájomná spolupráca by bola predsa len pre obe strany výhodnejšia ako vzájomné číhanie.