Rozhovor s B. Urbančíkom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Autor TASR
Košice 5. novembra (TASR) - O post košického primátora sa uchádza 42-ročný bývalý novinár Boris Urbančík s podporou strany TIP. V minulosti pracoval v televíznom a rozhlasovom spravodajstve, v súčasnosti je manažér v súkromnej firme. V programe kladie dôraz na transparentné Košice, efektívnu dopravu či podporu rozvíjania sektoru informačných technológií.
Na čo sú zamerané Vaše programové priority? Čo by ste hlavne chceli zmeniť?
Transparentné a otvorené mesto, v ktorom občania vedia, kam idú ich obecné peniaze. Viac spolupráce so združením IT Valley, ktoré združuje zahraničné, ale i slovenské firmy z oblasti počítačových technológií a odborné školy a univerzity. V súčasnosti mi predstavitelia tohto združenia hovoria o prakticky nulovej pomoci zo strany mesta. Pýtam sa, ako je to možné, keď v IT oblasti už pracuje viac ako 6500 ľudí na území Košíc? Pomoc nie je to, keď primátor ide strihať pásku pri príchode nového investora. Chcem bezbariérové a bezpečné Košice. Prejdite sa na invalidnom vozíku, či sa na ňom po tých schodoch dostanete na Hlavnú poštu? Mestských policajtov nie je vidieť večer v uliciach, ale iba cez deň, keď vyberajú pokuty pre súkromnú parkovaciu spoločnosť. Rokujme so zahraničnými nízkonákladovými spoločnosťami, aby leteli aj do Košíc. Súkromný vlakový prepravca nemá kde predávať lístky, lebo mu to štátny nedovolí a náš magistrát mlčí. Prečo? Zmeňme grafikon MHD. Celú hodinu čakáte na autobus a potom vám za päť minút príde naraz päť autobusov. O nočných spojoch ani nehovorím.
Aká je vaša vízia pre Košice v roku 2018, ako by mali vyzerať?
Mám sen a verím, že sa raz stane skutočnosťou, o tom, že Košice sa stanú otvoreným európskym mestom. Mestom, ktoré sa bude pýtať svojich obyvateľov, kam chcú investovať obecné peniaze. Verím, že už čoskoro nebudeme svedkami, že magistrát nakúpi električky za 40 miliónov eur bez klimatizácie. Doby, keď budeme vedieť, koľko sa míňa na volebnú kampaň primátora a podobne. Mnoho vecí, ktoré sú dnes samozrejmé, boli pred desiatimi či 20 rokmi neuveriteľné. Tak aj v roku 2018 budú Košičania dostávať od radnice SMS správy či maily s otázkami, čo chcú vo svojom meste zmeniť a koľko to bude stáť. Všetko však záleží od toho, či také mesto Košičania chcú, a od toho, koho si zvolia za primátora.
Ako by ste chceli prilákať do Košíc ďalšie investície a pracovné príležitosti? Ako by sa malo mesto profilovať v tomto smere, aký druh priemyslu či služieb rozvíjať?
Košice majú nabehnuté na obrovskú šancu stať sa centrom IT technológií. V roku 2020 by malo v tomto priemysle pracovať vyše 10.000 ľudí, veď to je skoro toľko ako pracovníkov v U. S. Steel Košice. Magistrát musí v podpore tohto segmentu pridať. Ako? Jednoducho musí podporovať výuku matematiky a odborných predmetov už na základných školách, ktorých je zriaďovateľom. Už teraz investori pociťujú nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Mesto musí vytvárať podmienky pre príchod zahraničných pracovníkov. S tým je spojená infraštruktúra, doprava, bývanie, kultúra a služby. Ak sa Ukrajina stane členom EÚ, tak je to pre naše mesto ďalšia obrovská príležitosť. Logistické a výrobné centrá pre 50 miliónový trh. Dáme si tieto investície pre našu byrokraciu, korupciu a pomalosť vyfúknuť Maďarom, či Poliakom? Ďalšou oblasťou je rozvoj turizmu a s tým spojená podpora marketingu, dopravy a podobne.
Ako vidíte ďalší vývoj v oblasti dopravy v meste, ako by ste riešili napríklad problém parkovacích miest a parkovného, alebo otázku zachovania trolejbusov v MHD?
Všetky slovenské mestá zápasia s nedostatkom parkovacích miest. Nedostatok parkovacích miest je aj v západnej Európe. Samozrejme, aj tam sa stavajú nové parkovacie domy a parkoviská, ale robia aj jednu vec, ktorú u nás takmer žiadne mesto nerobí. Tou vecou je podpora ekologickej dopravy. Prečo sa v estónskom Talline pokúsili zaviesť bezplatnú MHD? Prečo je v Rakúsku, Nemecku či Holandsku toľko bicyklov v mestách? Jeden týždeň mobility u nás nič nerieši. Nestavajme viac a viac parkovísk, aby bolo viac a viac áut v meste. Vytvárajme podmienky pre ľudí, aby používali menej áut v centre. Zvýšenie počtov detí s astmou ma uisťuje v tom, aby sme omnoho viac podporovali trolejbusy, alebo elektrické autobusy MHD.
Košice majú až 22 mestských častí. Ako vnímate tento stav, usilovali by ste sa o zmenu? Koľko by bol optimálny počet mestských častí podľa vás?
Nepodliehajme v tejto téme populizmu. Všetci tvrdíme, že je tých častí veľa, ale ani jedna z nich sa nechce vzdať svojho statusu. Myslím si, že je potrebné znížiť ich počet, ale opäť, znížme ich až na základe analýzy potrieb a nie ako za socializmu, príkazom z radnice. Myslím si, že model podľa počtu volebných obvodov pre voľby poslancov do mestského zastupiteľstva by bol optimálny.
Problémom je situácia na Luniku IX, devastácia bytoviek a vznik nelegálnych osád. Ako tento problém riešiť?
Búraním nevyhovujúcich a životu nebezpečných bytoviek. Postavením nových bytov nižšieho štandardu za pomoci samotných obyvateľov a nie nastrčenej firmy bez výberového konania. Pridelením trvalého pobytu na území mesta iba tým, ktorí majú vyrovnané dlhy a dôslednou kontrolou platieb do budúcnosti. Evidenciou obyvateľov, ktorí majú trvalé pobyty v iných mestách, pretože súčasná situácia na Luniku IX je iba dôsledkom nedbanlivosti radnice v minulosti. Všetci obyvatelia v meste majú rovnaké práva, ale i povinnosti, bez ohľadu na etnickú či náboženskú príslušnosť.
Aký je Váš postoj k možnosti ťažby uránu na Jahodnej?
Referendum nestačí, treba presadiť zákaz v územnom pláne.
Dosiaľ ste nepôsobili v komunálnej ani inej politike, čo ponúkate voličom z hľadiska svojich skúseností alebo predností na primátorský post?
Myslím, že mám omnoho väčšie skúsenosti z komunálnej politiky, ako ich mal pán Richard Raši, keď sa ujal funkcie primátora v roku 2010. Neviem o tom, že by na lekárskej fakulte vyučovali politiku, ale možno sa mýlim... Pätnásť rokov som ako redaktor spravodajstva chodil na mestské zastupiteľstvá v Košiciach, Michalovciach, Vranove nad Topľou, Trebišove, Sobranciach, Veľkých Kapušanoch, Medzeve či v Rožňave. Zúčastnil som sa na šiestich výjazdových zasadnutiach vlády na východnom Slovensku. Videl som a hovoril o problémoch v samosprávach. Videl som, ako poslanci a primátori problémy riešia, alebo ich vytvárajú. Spomeňme si na kauzy Strelingstav v Košiciach, kauzu parkoviská v Trebišove, či prípad predraženého zimného štadióna vo Vranove nad Topľou. Poučme sa z nich a nevytvárajme nové kauzy.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, ak sa dostanete na post primátora?
Finančný audit, pretože sa obávam, že v mestskej pokladnici bude po voľbách ešte dlho veľký prievan.
Na čo sú zamerané Vaše programové priority? Čo by ste hlavne chceli zmeniť?
Transparentné a otvorené mesto, v ktorom občania vedia, kam idú ich obecné peniaze. Viac spolupráce so združením IT Valley, ktoré združuje zahraničné, ale i slovenské firmy z oblasti počítačových technológií a odborné školy a univerzity. V súčasnosti mi predstavitelia tohto združenia hovoria o prakticky nulovej pomoci zo strany mesta. Pýtam sa, ako je to možné, keď v IT oblasti už pracuje viac ako 6500 ľudí na území Košíc? Pomoc nie je to, keď primátor ide strihať pásku pri príchode nového investora. Chcem bezbariérové a bezpečné Košice. Prejdite sa na invalidnom vozíku, či sa na ňom po tých schodoch dostanete na Hlavnú poštu? Mestských policajtov nie je vidieť večer v uliciach, ale iba cez deň, keď vyberajú pokuty pre súkromnú parkovaciu spoločnosť. Rokujme so zahraničnými nízkonákladovými spoločnosťami, aby leteli aj do Košíc. Súkromný vlakový prepravca nemá kde predávať lístky, lebo mu to štátny nedovolí a náš magistrát mlčí. Prečo? Zmeňme grafikon MHD. Celú hodinu čakáte na autobus a potom vám za päť minút príde naraz päť autobusov. O nočných spojoch ani nehovorím.
Aká je vaša vízia pre Košice v roku 2018, ako by mali vyzerať?
Mám sen a verím, že sa raz stane skutočnosťou, o tom, že Košice sa stanú otvoreným európskym mestom. Mestom, ktoré sa bude pýtať svojich obyvateľov, kam chcú investovať obecné peniaze. Verím, že už čoskoro nebudeme svedkami, že magistrát nakúpi električky za 40 miliónov eur bez klimatizácie. Doby, keď budeme vedieť, koľko sa míňa na volebnú kampaň primátora a podobne. Mnoho vecí, ktoré sú dnes samozrejmé, boli pred desiatimi či 20 rokmi neuveriteľné. Tak aj v roku 2018 budú Košičania dostávať od radnice SMS správy či maily s otázkami, čo chcú vo svojom meste zmeniť a koľko to bude stáť. Všetko však záleží od toho, či také mesto Košičania chcú, a od toho, koho si zvolia za primátora.
Ako by ste chceli prilákať do Košíc ďalšie investície a pracovné príležitosti? Ako by sa malo mesto profilovať v tomto smere, aký druh priemyslu či služieb rozvíjať?
Košice majú nabehnuté na obrovskú šancu stať sa centrom IT technológií. V roku 2020 by malo v tomto priemysle pracovať vyše 10.000 ľudí, veď to je skoro toľko ako pracovníkov v U. S. Steel Košice. Magistrát musí v podpore tohto segmentu pridať. Ako? Jednoducho musí podporovať výuku matematiky a odborných predmetov už na základných školách, ktorých je zriaďovateľom. Už teraz investori pociťujú nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Mesto musí vytvárať podmienky pre príchod zahraničných pracovníkov. S tým je spojená infraštruktúra, doprava, bývanie, kultúra a služby. Ak sa Ukrajina stane členom EÚ, tak je to pre naše mesto ďalšia obrovská príležitosť. Logistické a výrobné centrá pre 50 miliónový trh. Dáme si tieto investície pre našu byrokraciu, korupciu a pomalosť vyfúknuť Maďarom, či Poliakom? Ďalšou oblasťou je rozvoj turizmu a s tým spojená podpora marketingu, dopravy a podobne.
Ako vidíte ďalší vývoj v oblasti dopravy v meste, ako by ste riešili napríklad problém parkovacích miest a parkovného, alebo otázku zachovania trolejbusov v MHD?
Všetky slovenské mestá zápasia s nedostatkom parkovacích miest. Nedostatok parkovacích miest je aj v západnej Európe. Samozrejme, aj tam sa stavajú nové parkovacie domy a parkoviská, ale robia aj jednu vec, ktorú u nás takmer žiadne mesto nerobí. Tou vecou je podpora ekologickej dopravy. Prečo sa v estónskom Talline pokúsili zaviesť bezplatnú MHD? Prečo je v Rakúsku, Nemecku či Holandsku toľko bicyklov v mestách? Jeden týždeň mobility u nás nič nerieši. Nestavajme viac a viac parkovísk, aby bolo viac a viac áut v meste. Vytvárajme podmienky pre ľudí, aby používali menej áut v centre. Zvýšenie počtov detí s astmou ma uisťuje v tom, aby sme omnoho viac podporovali trolejbusy, alebo elektrické autobusy MHD.
Košice majú až 22 mestských častí. Ako vnímate tento stav, usilovali by ste sa o zmenu? Koľko by bol optimálny počet mestských častí podľa vás?
Nepodliehajme v tejto téme populizmu. Všetci tvrdíme, že je tých častí veľa, ale ani jedna z nich sa nechce vzdať svojho statusu. Myslím si, že je potrebné znížiť ich počet, ale opäť, znížme ich až na základe analýzy potrieb a nie ako za socializmu, príkazom z radnice. Myslím si, že model podľa počtu volebných obvodov pre voľby poslancov do mestského zastupiteľstva by bol optimálny.
Problémom je situácia na Luniku IX, devastácia bytoviek a vznik nelegálnych osád. Ako tento problém riešiť?
Búraním nevyhovujúcich a životu nebezpečných bytoviek. Postavením nových bytov nižšieho štandardu za pomoci samotných obyvateľov a nie nastrčenej firmy bez výberového konania. Pridelením trvalého pobytu na území mesta iba tým, ktorí majú vyrovnané dlhy a dôslednou kontrolou platieb do budúcnosti. Evidenciou obyvateľov, ktorí majú trvalé pobyty v iných mestách, pretože súčasná situácia na Luniku IX je iba dôsledkom nedbanlivosti radnice v minulosti. Všetci obyvatelia v meste majú rovnaké práva, ale i povinnosti, bez ohľadu na etnickú či náboženskú príslušnosť.
Aký je Váš postoj k možnosti ťažby uránu na Jahodnej?
Referendum nestačí, treba presadiť zákaz v územnom pláne.
Dosiaľ ste nepôsobili v komunálnej ani inej politike, čo ponúkate voličom z hľadiska svojich skúseností alebo predností na primátorský post?
Myslím, že mám omnoho väčšie skúsenosti z komunálnej politiky, ako ich mal pán Richard Raši, keď sa ujal funkcie primátora v roku 2010. Neviem o tom, že by na lekárskej fakulte vyučovali politiku, ale možno sa mýlim... Pätnásť rokov som ako redaktor spravodajstva chodil na mestské zastupiteľstvá v Košiciach, Michalovciach, Vranove nad Topľou, Trebišove, Sobranciach, Veľkých Kapušanoch, Medzeve či v Rožňave. Zúčastnil som sa na šiestich výjazdových zasadnutiach vlády na východnom Slovensku. Videl som a hovoril o problémoch v samosprávach. Videl som, ako poslanci a primátori problémy riešia, alebo ich vytvárajú. Spomeňme si na kauzy Strelingstav v Košiciach, kauzu parkoviská v Trebišove, či prípad predraženého zimného štadióna vo Vranove nad Topľou. Poučme sa z nich a nevytvárajme nové kauzy.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, ak sa dostanete na post primátora?
Finančný audit, pretože sa obávam, že v mestskej pokladnici bude po voľbách ešte dlho veľký prievan.