Priamy predaj zostáva vo svete aj na Slovensku stabilným odvetvím predaja, čo dokazujú aj výsledky za rok 2023, ktoré zverejnila Svetová asociácia priameho predaja (WFDSA).
Autor OTS
Bratislava 30. októbra (OTS) - Ukázalo sa, že nákup cez osobný kontakt preferuje vo svete stále veľké množstvo zákazníkov, ktorí sa vlani spoločne podieľali na celosvetových tržbách vo výške 167 miliárd dolárov.
Priamy predaj, ktorého hlavnou výhodou je osobný kontakt, zostáva na Slovensku aj naďalej medzi kupujúcimi populárnou voľbou. Výsledky priameho predaja za rok 2023 ukázali, že tržby z priameho predaja sa vlani na Slovensku zastabilizovali na 163 miliónoch eur. Aj keď medziročne klesli o 0,8 percent, Združenie priameho predaja (ZPP) považuje výsledok za viac než pozitívny.
„Výsledok je výborný. Napriek všetkým negatívnym vplyvom posledných rokov, ako je veľmi vysoká inflácia či zlá ekonomika, sme si opäť potvrdili, že osobný kontakt s klientom má skutočne nezastupiteľnú úlohu,“ vysvetľuje Lenka Mrázová, generálna sekretárka Združenia priameho predaja (ZPP). „Aj keď celkové tržby medziročne mierne klesli, výsledky sú v porovnaní s obdobím pred pandémiou skutočne skvelé. Za rok 2023 dosiahli výšku 163 miliónov eur,“ dodáva.
Čo sa svetových čísiel a výsledkov týka, globálne tržby presiahli 167 miliárd dolárov, pričom v Európskej únii presiahli 32 miliárd, čo predstavuje medziročný nárast takmer o 4 %. Najväčším svetovým trhom zostávajú v priamom predaji aj naďalej Spojené štáty americké s 22-percentným podielom. Druhým najväčším trhom je Nemecko s podielom 12 % a trojicu uzatvára Kórea s 10-percentným podielom.
Odvetviu stále dominujú ženy
Priamy predaj nie je len o tržbách a predajoch, no najmä o priamych predajcoch, ktorých je vo svete čoraz viac. Zatiaľ čo globálne sa týmto odvetvím živí, alebo si ním privyrába, takmer 103 miliónov ľudí, v Európe je to 12,7 milióna, z toho v Európskej únii takmer 5,3 milióna ľudí, no a na Slovensku je to viac ako 174-tisíc osôb.
Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že priamy predaj ovládajú ženy. V EÚ stúpol podiel priamych predajkýň zo 74 % v roku 2022 na 78 % v roku 2023, na Slovensku je toto číslo ešte vyššie – až 88 % priamych predajcov tvoria u nás práve ženy. Podľa ZPP to nie je prekvapivé, keďže priamy predaj je pre nežné pohlavie ideálnou formou podnikania.
„Silným benefitom pre ženy je možnosť zosúladiť rolu podnikateľky a matky. Kľúčová je pritom flexibilita,“ vysvetľuje Lenka Mrázová. Podľa pani Mrázovej zo ZPP je priamy predaj ideálny najmä pre ženy, ktoré sa boja podnikania či majú strach z neúspechu. „Výhodou priameho predaja je, že na začiatku nemá prakticky žiadne vstupné bariéry ani vysoké náklady, nezávislí predajcovia navyše získavajú vo svojich spoločnostiach silné zázemie, vrátane podpory v dlhodobom vzdelávaní a rozvoji.“ Priamy predaj sa aktuálne stáva atraktívnou formou uplatnenia či privyrobenia si, okrem mamičiek, aj pre podnikavé študentky.
Kozmetika a wellness
V kategóriách, ktoré dominujú priamemu predaju na Slovensku, sa veľa nezmenilo. Slováci aj naďalej preferujú priamy kontakt pri nákupe kozmetiky a produktov osobnej starostlivosti (44 %), za nimi nasledujú produkty z kategórie wellness (33 %) a prvú trojku uzatvárajú produkty zamerané na domácnosť a tovary dlhodobej spotreby (16 %).
Podiel kategórií výrobkov na celkovom priamom predaji v SR za rok 2023
V globálnom ponímaní sa cez priamy predaj predáva najviac produktov z kategórie wellness (32 %), pričom kozmetika zaostáva o 8 percent a dosahuje 24 %-ný podiel. Tretie miesto uzatvára kategória produktov pre domácnosti so 17 %-ným podielom.
Priamy predaj, ktorého hlavnou výhodou je osobný kontakt, zostáva na Slovensku aj naďalej medzi kupujúcimi populárnou voľbou. Výsledky priameho predaja za rok 2023 ukázali, že tržby z priameho predaja sa vlani na Slovensku zastabilizovali na 163 miliónoch eur. Aj keď medziročne klesli o 0,8 percent, Združenie priameho predaja (ZPP) považuje výsledok za viac než pozitívny.
„Výsledok je výborný. Napriek všetkým negatívnym vplyvom posledných rokov, ako je veľmi vysoká inflácia či zlá ekonomika, sme si opäť potvrdili, že osobný kontakt s klientom má skutočne nezastupiteľnú úlohu,“ vysvetľuje Lenka Mrázová, generálna sekretárka Združenia priameho predaja (ZPP). „Aj keď celkové tržby medziročne mierne klesli, výsledky sú v porovnaní s obdobím pred pandémiou skutočne skvelé. Za rok 2023 dosiahli výšku 163 miliónov eur,“ dodáva.
Čo sa svetových čísiel a výsledkov týka, globálne tržby presiahli 167 miliárd dolárov, pričom v Európskej únii presiahli 32 miliárd, čo predstavuje medziročný nárast takmer o 4 %. Najväčším svetovým trhom zostávajú v priamom predaji aj naďalej Spojené štáty americké s 22-percentným podielom. Druhým najväčším trhom je Nemecko s podielom 12 % a trojicu uzatvára Kórea s 10-percentným podielom.
Odvetviu stále dominujú ženy
Priamy predaj nie je len o tržbách a predajoch, no najmä o priamych predajcoch, ktorých je vo svete čoraz viac. Zatiaľ čo globálne sa týmto odvetvím živí, alebo si ním privyrába, takmer 103 miliónov ľudí, v Európe je to 12,7 milióna, z toho v Európskej únii takmer 5,3 milióna ľudí, no a na Slovensku je to viac ako 174-tisíc osôb.
Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že priamy predaj ovládajú ženy. V EÚ stúpol podiel priamych predajkýň zo 74 % v roku 2022 na 78 % v roku 2023, na Slovensku je toto číslo ešte vyššie – až 88 % priamych predajcov tvoria u nás práve ženy. Podľa ZPP to nie je prekvapivé, keďže priamy predaj je pre nežné pohlavie ideálnou formou podnikania.
„Silným benefitom pre ženy je možnosť zosúladiť rolu podnikateľky a matky. Kľúčová je pritom flexibilita,“ vysvetľuje Lenka Mrázová. Podľa pani Mrázovej zo ZPP je priamy predaj ideálny najmä pre ženy, ktoré sa boja podnikania či majú strach z neúspechu. „Výhodou priameho predaja je, že na začiatku nemá prakticky žiadne vstupné bariéry ani vysoké náklady, nezávislí predajcovia navyše získavajú vo svojich spoločnostiach silné zázemie, vrátane podpory v dlhodobom vzdelávaní a rozvoji.“ Priamy predaj sa aktuálne stáva atraktívnou formou uplatnenia či privyrobenia si, okrem mamičiek, aj pre podnikavé študentky.
Kozmetika a wellness
V kategóriách, ktoré dominujú priamemu predaju na Slovensku, sa veľa nezmenilo. Slováci aj naďalej preferujú priamy kontakt pri nákupe kozmetiky a produktov osobnej starostlivosti (44 %), za nimi nasledujú produkty z kategórie wellness (33 %) a prvú trojku uzatvárajú produkty zamerané na domácnosť a tovary dlhodobej spotreby (16 %).
Podiel kategórií výrobkov na celkovom priamom predaji v SR za rok 2023
V globálnom ponímaní sa cez priamy predaj predáva najviac produktov z kategórie wellness (32 %), pričom kozmetika zaostáva o 8 percent a dosahuje 24 %-ný podiel. Tretie miesto uzatvára kategória produktov pre domácnosti so 17 %-ným podielom.
O Združení priameho predaja
Združenie priameho predaja (ZPP) bolo založené v roku 1995 a je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku, členom európskej asociácie priameho predaja SELDIA a svetovej federácie WFDSA. Jeho úlohou je obhajovať záujmy svojich členských firiem, predajcov a zároveň spotrebiteľov. Na Slovensku ZPP združuje celkom 7 členov – Amway, Herbalife, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame a PartyLite.
Združenie priameho predaja (ZPP) bolo založené v roku 1995 a je hlavným predstaviteľom priameho predaja na Slovensku, členom európskej asociácie priameho predaja SELDIA a svetovej federácie WFDSA. Jeho úlohou je obhajovať záujmy svojich členských firiem, predajcov a zároveň spotrebiteľov. Na Slovensku ZPP združuje celkom 7 členov – Amway, Herbalife, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame a PartyLite.