Čiernobiele zábery znázorňujú prototyp anonymného, ale napriek tomu tak dôverne známeho jedinca.
Autor TASR
Bratislava 5. novembra (TASR) – Nedávnu komunistickú dobu pripomína výstava Tak mnoho, tak málo. Jej autorom vo Výstavnej sále Univerzitnej knižnice v Bratislave (UKB) je český fotograf Vladimír Birgus.
Podľa kurátora expozície Jiřího Siostrzoneka Birgusove fotografie sú synonymom neslobody v podobe prázdnych spoločenských rituálov rôznych komunistických manifestácií a prehliadok. Je zrejmé, že rituál napĺňa svoj zmysel, len ak motivuje účastníkov k vnútornej spoluúčasti. Na fotografiách sú však rezignované tváre ľudí bez emócií na oslavách sviatku práce, víťazného februára a iných povinných masových podujatí.
Čiernobiele zábery znázorňujú prototyp anonymného, ale napriek tomu tak dôverne známeho jedinca. Dôležitú úlohu v nich nehrajú len ľudia, ale aj prázdne výklady, špinavý verejný priestor, celá vizuálna kultúra. Autor zachytil ponurú atmosféru doby, rezignáciu človeka na pozitívnu zmenu. Fotografie majú trvalú historickú platnosť ako subjektívny dokument doby, zároveň nesú univerzálne posolstvo pre jednotlivcov aj spoločnosť, sú tiež varovným posolstvom ďalším generáciám.
"Mnohé z týchto fotografií zo 70. a 80. rokov minulého storočia Birgus ani sám nevidel, pretože ich nevystavoval, ani nevydal knižne. Zároveň nimi znovu otvára tému neslobody. Preto sa volá Tak mnoho sme museli, tak málo sme smeli. Je to predstavenie oficiálnej ideológie a politiky vtedajšej doby, tej stránky, čo sa muselo. Prezentuje to po prvý raz z odstupom rokov, v tom je veľká dokumentačná hodnota," zdôvodnil kurátor pre TASR.
Výstava sa koná v rámci medzinárodného festivalu Mesiac fotografie a potrvá do 30. novembra.
Podľa kurátora expozície Jiřího Siostrzoneka Birgusove fotografie sú synonymom neslobody v podobe prázdnych spoločenských rituálov rôznych komunistických manifestácií a prehliadok. Je zrejmé, že rituál napĺňa svoj zmysel, len ak motivuje účastníkov k vnútornej spoluúčasti. Na fotografiách sú však rezignované tváre ľudí bez emócií na oslavách sviatku práce, víťazného februára a iných povinných masových podujatí.
Čiernobiele zábery znázorňujú prototyp anonymného, ale napriek tomu tak dôverne známeho jedinca. Dôležitú úlohu v nich nehrajú len ľudia, ale aj prázdne výklady, špinavý verejný priestor, celá vizuálna kultúra. Autor zachytil ponurú atmosféru doby, rezignáciu človeka na pozitívnu zmenu. Fotografie majú trvalú historickú platnosť ako subjektívny dokument doby, zároveň nesú univerzálne posolstvo pre jednotlivcov aj spoločnosť, sú tiež varovným posolstvom ďalším generáciám.
"Mnohé z týchto fotografií zo 70. a 80. rokov minulého storočia Birgus ani sám nevidel, pretože ich nevystavoval, ani nevydal knižne. Zároveň nimi znovu otvára tému neslobody. Preto sa volá Tak mnoho sme museli, tak málo sme smeli. Je to predstavenie oficiálnej ideológie a politiky vtedajšej doby, tej stránky, čo sa muselo. Prezentuje to po prvý raz z odstupom rokov, v tom je veľká dokumentačná hodnota," zdôvodnil kurátor pre TASR.
Výstava sa koná v rámci medzinárodného festivalu Mesiac fotografie a potrvá do 30. novembra.