Sobota 11. augusta bola výnimočná nielen pre vrcholiaci meteorický dážď Perzeidy, ale bola aj významným míľnikom v dejinách turistického ruchu mestečka Gbely
Autor Školský servis
Gbely 14. augusta (TASR) - Sobota 11. augusta bola výnimočná nielen pre vrcholiaci meteorický dážď Perzeidy, ale bola aj významným míľnikom v dejinách turistického ruchu mestečka Gbely. Na otvorení Gbelsko – Tvrdonického prístavu sa zúčastnili gbelský primátor Jozef Hazlinger a tvrdonický starosta Zdeněk Tesařík, ktorí svojou prítomnosťou stvrdili myšlienku „Rieka Morava nás nerozdeľuje, ale spája.“ O realizáciu celého projektu sa výrazne zaslúžil práve Ing. Hazlinger, za ktorého pôsobenia sa výrazne rozvíja cestovný ruch v tejto oblasti. Príhraničná rieka Morava je na Západnom Slovensku dominantným tokom západného Záhoria. Na slovenskej strane Morava rozdeľuje Slovensko a Českú republiku, v päte prítoku sa nachádza známy Baťov kanál. V súčasnosti Morava nie je splavná počas celého prietoku. Otvorením prístavu Gbely smerom na sever sa tak stáva prvým riečnym prístavom priamo na toku Moravy.
Poludňajšie prehánky narušili prvé pokusy o plavbu, ale po vyjasnení počasia sa prvým pasažierom dvoch pramíc Čajky a Bielej Labute odhalila nepoznaná perspektíva z hladiny rieky Morava. Do soboty bol dostupný iba úzky riečny kanál v Skalici. Morava pri Gbeloch má oproti Skalickému kanálu výraznú šírku a hĺbku vhodnú pre krátke plavby až po obec Kopčany, pri ktorých splav ďalšiu priamu plavbu neumožňuje. Nebyť nízkej hladiny rieky, plavby by boli možné až po blízke mesto Hodonín. Plaviť sa budeme každú sobotu, až do prvého septembrového víkendu, no nie je vylúčené, že v prípade priaznivého počasia sa sezóna predĺži, povedal školený lodivod Štefan Macánek. Lode Čajka s výkonom 25 koní a Biela Labuť s výkonom 15 koní majú dĺžku 6,5 metra a na svojej palube prevezú až 12 pasažierov, sú uspôsobené tak, aby sa na ne dal naložiť aj bicykel, kočík alebo invalidný vozík. Plavba je tak prístupná naozaj pre každého.
Pri príležitosti otvorenia prístavu mesto Gbely spustilo prevádzku požičovne bicyklov. Po nalodení kapitán prvých pasažierov previezol na druhú stranu. Za prvou ľavotočivou zákrutou, asi po piatich minútach boli v blízkom tvrdonickom prístave a odtiaľ na bicykloch pokračovali ďalej do Tvrdoníc vzdialených asi 2,5 kilometra. Zaujala nás charakteristická kultúra moravských vínnych sklepov, prezradil jeden z cykloturistov.Turistický ruch ponúka kultúru moravských vínnych sklepov, povodie Moravy je bohaté na panenskú prírodu, lužný les, lúky a rybníky. V Morave žijú dokonca aj ryby, o ktorých prítomnosti svedčia mnohé rybárske stanovištia.
Radovan Butaš, Katolícka univerzita Ružomberok