Deti sa podľa nej najviac učia napodobňovaním.
Autor TASR
Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Bratislava 29. decembra (TASR) - Autorka detskej literatúry Natália Dujničová pre TASR uviedla niekoľko tipov, ako deti motivovať k čítaniu. Reaguje tak na výsledky medzinárodného výskumu, ktorý potvrdil, že v čitateľskej gramotnosti zostal výkon slovenských žiakov pod priemerom. Ich percentuálny podiel v oblasti čitateľskej gramotnosti sa od roku 2018 znížil zo 4,6 percenta na 3,4 percenta (rok 2022).
Deti sa podľa nej najviac učia napodobňovaním. "Buďte im príkladom. Ak vidia rodičov, ktorí radi čítajú, je väčšia šanca, že čítanie bude pre ne prirodzenou súčasťou života. Ukážte im, že kniha je pre vás zdrojom oddychu a radosti," priblížila.
Ďalším spôsobom je podľa nej výber knihy, ktorá ich skutočne zaujíma. "Každé dieťa má iné záujmy. Niektoré milujú dobrodružstvá, iné zvieratá alebo vesmír. Zoberte ich do kníhkupectva alebo knižnice a nechajte ich vybrať si vlastnú knihu," povedala Dujničová.
Zaujímavé môže byť podľa jej slov aj vytvorenie rituálu z čítania. "Stanovte si pravidelný čas na čítanie, napríklad pred spaním. Tieto chvíle strávené pri knihe sa môžu stať obľúbenou časťou dňa," doplnila.
V neposlednom rade je dôležitým faktorom aj interaktivita. "Nechajte deti, aby vám pomáhali čítať jednoduché slová alebo opisovať obrázky. Po prečítaní knihy sa ich spýtajte, čo sa im na príbehu páčilo, alebo vytvorte krátku hru na motívy príbehu," uviedla.
Klinická psychologička Alica Farkašová pre TASR uviedla, že deti sa stávajú čitateľsky negramotnými. Pravidelné čítanie má vplyv aj na rozvoj kreativity a predstavivosti, zároveň rozvíja aj časť mozgu zodpovednú za rozhodovanie. "Pravidelné čítanie už od detského veku pomáha udržiavať dlhšie kognitívne funkcie na dobrej úrovni," vysvetlila.
Deti sa podľa nej najviac učia napodobňovaním. "Buďte im príkladom. Ak vidia rodičov, ktorí radi čítajú, je väčšia šanca, že čítanie bude pre ne prirodzenou súčasťou života. Ukážte im, že kniha je pre vás zdrojom oddychu a radosti," priblížila.
Ďalším spôsobom je podľa nej výber knihy, ktorá ich skutočne zaujíma. "Každé dieťa má iné záujmy. Niektoré milujú dobrodružstvá, iné zvieratá alebo vesmír. Zoberte ich do kníhkupectva alebo knižnice a nechajte ich vybrať si vlastnú knihu," povedala Dujničová.
Zaujímavé môže byť podľa jej slov aj vytvorenie rituálu z čítania. "Stanovte si pravidelný čas na čítanie, napríklad pred spaním. Tieto chvíle strávené pri knihe sa môžu stať obľúbenou časťou dňa," doplnila.
V neposlednom rade je dôležitým faktorom aj interaktivita. "Nechajte deti, aby vám pomáhali čítať jednoduché slová alebo opisovať obrázky. Po prečítaní knihy sa ich spýtajte, čo sa im na príbehu páčilo, alebo vytvorte krátku hru na motívy príbehu," uviedla.
Klinická psychologička Alica Farkašová pre TASR uviedla, že deti sa stávajú čitateľsky negramotnými. Pravidelné čítanie má vplyv aj na rozvoj kreativity a predstavivosti, zároveň rozvíja aj časť mozgu zodpovednú za rozhodovanie. "Pravidelné čítanie už od detského veku pomáha udržiavať dlhšie kognitívne funkcie na dobrej úrovni," vysvetlila.