Alebo sme odsúdení na to, aby sa história opakovala?
Autor OTS
Bratislava 28. novembra (OTS) - Román o tom, že ak sa nepoučíme z histórie, budeme odsúdení na jej opakovanie.
Keď bol Viktor Baumann malý, neustále si niečo kreslil „namiesto toho, aby naháňal loptu alebo robil niečo poriadne.“ Jeho otca Jakuba Baumanna to štvalo, obával sa, že mu zo syna vyrastie maliar – zároveň si však uvedomoval, že v dobe, v ktorej žijú, je to vlastne jedno. Socializmus prekvapenia neprinášal, takže nech už jeho syn bude robiť čokoľvek, ak nespraví nejakú hlúposť, prežije rovnako fádny hoci zdanlivo spokojný život ako on a jeho žena.
Z Viktora sa nakoniec maliar nestane – vyštuduje architektúru, no namiesto toho, aby tvoril, obchoduje s kachličkami. Hoci má vlastnú firmu, práca v nej ho ubíja, navyše čelí postupujúcej demencii svojho otca a manželskej a životnej kríze.
V románe 2 500 týždňov spisovateľa a dramatika Pavla Weissa sa prelínajú dve dejové a časové línie, synova a otcova. Životy poznačené búrlivými dejinami Slovenska druhej polovice 20. storočia sú svedectvom, že zlo ostáva nepotrestané a každý dobrý skutok sa obráti proti hrdinom.
Máme ešte šancu? Dokážeme sa poučiť? Alebo sme odsúdení na to, aby sa história opakovala?
Keď bol Viktor Baumann malý, neustále si niečo kreslil „namiesto toho, aby naháňal loptu alebo robil niečo poriadne.“ Jeho otca Jakuba Baumanna to štvalo, obával sa, že mu zo syna vyrastie maliar – zároveň si však uvedomoval, že v dobe, v ktorej žijú, je to vlastne jedno. Socializmus prekvapenia neprinášal, takže nech už jeho syn bude robiť čokoľvek, ak nespraví nejakú hlúposť, prežije rovnako fádny hoci zdanlivo spokojný život ako on a jeho žena.
Z Viktora sa nakoniec maliar nestane – vyštuduje architektúru, no namiesto toho, aby tvoril, obchoduje s kachličkami. Hoci má vlastnú firmu, práca v nej ho ubíja, navyše čelí postupujúcej demencii svojho otca a manželskej a životnej kríze.
V románe 2 500 týždňov spisovateľa a dramatika Pavla Weissa sa prelínajú dve dejové a časové línie, synova a otcova. Životy poznačené búrlivými dejinami Slovenska druhej polovice 20. storočia sú svedectvom, že zlo ostáva nepotrestané a každý dobrý skutok sa obráti proti hrdinom.
Máme ešte šancu? Dokážeme sa poučiť? Alebo sme odsúdení na to, aby sa história opakovala?
O autorovi
Pavol Weiss (1962) absolvoval štúdium scenáristiky a dramaturgie na FAMU v Prahe. V roku 2003 debutoval románom Žime, potom uvidíme (2003), nasledovala novela Pomsta (2004), generačný román Traja priatelia (2006) a kniha poviedok Treba na chvíľu odísť (2011). Pre deti napísal dobrodružné knihy Tajomný mlyn v Karpatoch (2016) a Tajomný mlyn v Karpatoch – Turecký poklad (2017). V divadle debutoval v roku 2006 v Divadle Astorka trpkou komédiou Priateľky a Astorka uviedla aj sociálnu drámu Bajmann Brothers, s ktorou rok predtým uspel v anonymnej súťaži DRÁMA. SND uviedlo v roku 2016 hru Zo života ľudstva. Inicioval a vydal reprezentatívnu publikáciu o súčasnej slovenskej maľbe MAĽBA SK, v ktorej 15 teoretikov a kurátorov predstavuje 42 maliarov a maliarok. S manželkou vedie galériu súčasného umenia White & Weiss.
Pavol Weiss (1962) absolvoval štúdium scenáristiky a dramaturgie na FAMU v Prahe. V roku 2003 debutoval románom Žime, potom uvidíme (2003), nasledovala novela Pomsta (2004), generačný román Traja priatelia (2006) a kniha poviedok Treba na chvíľu odísť (2011). Pre deti napísal dobrodružné knihy Tajomný mlyn v Karpatoch (2016) a Tajomný mlyn v Karpatoch – Turecký poklad (2017). V divadle debutoval v roku 2006 v Divadle Astorka trpkou komédiou Priateľky a Astorka uviedla aj sociálnu drámu Bajmann Brothers, s ktorou rok predtým uspel v anonymnej súťaži DRÁMA. SND uviedlo v roku 2016 hru Zo života ľudstva. Inicioval a vydal reprezentatívnu publikáciu o súčasnej slovenskej maľbe MAĽBA SK, v ktorej 15 teoretikov a kurátorov predstavuje 42 maliarov a maliarok. S manželkou vedie galériu súčasného umenia White & Weiss.