Najhorší vzduch v Košiciach zaznamenali na Štefánikovej ulici (22.350 č/cm3), v staršom zelenom autobuse MHD (Solaris, EURO III) a v podzemnej garáži nákupného centra (42.900 č/cm3).
Autor TASR
Košice 2. júna (TASR) - Meranie znečistenia ovzdušia veľmi jemnými prachovými časticami realizovali v piatok (29.5.) v Košiciach experti z európskeho projektu Clean Air. Zistili pritom vysoké tzv. pozaďové hodnoty "čistého" vzduchu, ktoré dosahovali priemerné hodnoty takmer 7000 častíc na cm3. Informovalo o tom občianske združenie CEPTA – Centrum pre trvalo-udržateľné alternatívy.
"Jedným nádychom vdýchneme približne 0,5 l vzduchu a za minútu sa v pokoji nadýchneme asi 15-krát, čo znamená, že pri jednom nádychu 'čistého' vzduchu v Košiciach vdýchneme 3,5 milióna častíc, za minútu to je 52 miliónov častíc," uvádza CEPTA.
Najhorší vzduch v Košiciach zaznamenali na Štefánikovej ulici (22.350 č/cm3), v staršom zelenom autobuse MHD (Solaris, EURO III) s dieselovým motorom (33.550 č/cm3), v taxíku pri jazde okolo centra (40.200 č/cm3) a v podzemnej garáži nákupného centra (42.900 č/cm3).
"Najviac ma prekvapili výsledky z merania v taxíku, ktorým sme sa previezli ráno v pracovný deň okolo centra Košíc, tieto hodnoty sú podobné vo všetkých autách, v ktorých cestujeme cez naše mestá, pretože ventilácia jemné prachové častice nezachytí, a potom samozrejme hodnoty v podzemnej garáži, to sme nečakali," uviedol predseda OZ CEPTA Daniel Lešinský.
Za čistý vzduch v obci na Slovensku možno podľa expertov občianskeho združenia aktuálne považovať vzduch s priemernou hodnotou pod 3000 č/cm3, ktorý namerali napríklad vo Zvolene, ale aj na Kolibe v Bratislave. Veľmi čistý vzduch namerali vo Vysokých Tatrách s priemermi pod 1500 č/cm3 a doposiaľ najnižšiu hodnotu v EÚ na Lomnickom štíte (2634 m.n.m) – 955 č/cm3. To znamená, že čistý vzduch v Košiciach bol päťkrát horší ako čistý vzduch na horách.
"Takto znečistený vzduch v Košiciach spôsobuje vážne zdravotné problémy, ako napríklad kardiovaskulárne ochorenia, ochorenia dýchacích ciest, rakovinu, a tým spôsobuje predčasné úmrtia," uviedol dánsky mimovládny expert Kaare Press-Kristensen k výsledkom merania kvality ovzdušia.
Hlavnými zdrojmi lokálneho znečistenia ovzdušia v obciach je doprava, predovšetkým vozidlá s dieselovým pohonom a lokálne kúreniská, regionálne znečistenie má na svedomí hlavne priemysel a energetika. Riešenia pre zníženie znečistenia ovzdušia v mestách na Slovensku predstaví CEPTA so zahraničnými expertmi na tlačovej konferencii v stredu (3.6.) v Bratislave a následne na svojej webstránke.
Medzi opatrenia pre Košice možno zaradiť pohyb po meste MHD, pešo alebo bicyklom, pri jazde autom využívanie tzv. ekošoférovania, zavedenie nízkoemisnej zóny v centre a v husto obývaných častiach mesta, či maximálna podpora a rozvoj cyklodopravy. Odporúčaním je aj výmena všetkých dieselových autobusov starších ako EURO 5 za CNG – plynový, ekologický a ekonomický pohon, alebo za trolejbusy. Pomohla by aj osveta v oblasti používania lokálnych kúrenísk. Pri rekonštrukciách v husto obývaných častiach mesta je opatrením zavedenie prísnych výberových kritérií vo verejnom obstarávaní pre stavebné firmy s podmienkou filtrov na pevné častice pre všetky mechanizmy a vozidlá na stavbe.
Merania kvality ovzdušia v rámci projektu v týchto dňoch zahŕňajú aj mestá Žilina, Trenčín a Bratislava.
"Jedným nádychom vdýchneme približne 0,5 l vzduchu a za minútu sa v pokoji nadýchneme asi 15-krát, čo znamená, že pri jednom nádychu 'čistého' vzduchu v Košiciach vdýchneme 3,5 milióna častíc, za minútu to je 52 miliónov častíc," uvádza CEPTA.
Najhorší vzduch v Košiciach zaznamenali na Štefánikovej ulici (22.350 č/cm3), v staršom zelenom autobuse MHD (Solaris, EURO III) s dieselovým motorom (33.550 č/cm3), v taxíku pri jazde okolo centra (40.200 č/cm3) a v podzemnej garáži nákupného centra (42.900 č/cm3).
"Najviac ma prekvapili výsledky z merania v taxíku, ktorým sme sa previezli ráno v pracovný deň okolo centra Košíc, tieto hodnoty sú podobné vo všetkých autách, v ktorých cestujeme cez naše mestá, pretože ventilácia jemné prachové častice nezachytí, a potom samozrejme hodnoty v podzemnej garáži, to sme nečakali," uviedol predseda OZ CEPTA Daniel Lešinský.
Za čistý vzduch v obci na Slovensku možno podľa expertov občianskeho združenia aktuálne považovať vzduch s priemernou hodnotou pod 3000 č/cm3, ktorý namerali napríklad vo Zvolene, ale aj na Kolibe v Bratislave. Veľmi čistý vzduch namerali vo Vysokých Tatrách s priemermi pod 1500 č/cm3 a doposiaľ najnižšiu hodnotu v EÚ na Lomnickom štíte (2634 m.n.m) – 955 č/cm3. To znamená, že čistý vzduch v Košiciach bol päťkrát horší ako čistý vzduch na horách.
"Takto znečistený vzduch v Košiciach spôsobuje vážne zdravotné problémy, ako napríklad kardiovaskulárne ochorenia, ochorenia dýchacích ciest, rakovinu, a tým spôsobuje predčasné úmrtia," uviedol dánsky mimovládny expert Kaare Press-Kristensen k výsledkom merania kvality ovzdušia.
Hlavnými zdrojmi lokálneho znečistenia ovzdušia v obciach je doprava, predovšetkým vozidlá s dieselovým pohonom a lokálne kúreniská, regionálne znečistenie má na svedomí hlavne priemysel a energetika. Riešenia pre zníženie znečistenia ovzdušia v mestách na Slovensku predstaví CEPTA so zahraničnými expertmi na tlačovej konferencii v stredu (3.6.) v Bratislave a následne na svojej webstránke.
Medzi opatrenia pre Košice možno zaradiť pohyb po meste MHD, pešo alebo bicyklom, pri jazde autom využívanie tzv. ekošoférovania, zavedenie nízkoemisnej zóny v centre a v husto obývaných častiach mesta, či maximálna podpora a rozvoj cyklodopravy. Odporúčaním je aj výmena všetkých dieselových autobusov starších ako EURO 5 za CNG – plynový, ekologický a ekonomický pohon, alebo za trolejbusy. Pomohla by aj osveta v oblasti používania lokálnych kúrenísk. Pri rekonštrukciách v husto obývaných častiach mesta je opatrením zavedenie prísnych výberových kritérií vo verejnom obstarávaní pre stavebné firmy s podmienkou filtrov na pevné častice pre všetky mechanizmy a vozidlá na stavbe.
Merania kvality ovzdušia v rámci projektu v týchto dňoch zahŕňajú aj mestá Žilina, Trenčín a Bratislava.