Generálny riaditeľ DPMK Richard Majza vyčíslil dnes pred poslancami odhadovanú stratu zo zavedenia kompenzácií na zhruba 24.000 eur mesačne.
Autor TASR
,aktualizované Košice 22. júna (TASR) – Kompenzácie pre cestujúcich mestskou hromadnou dopravou (MHD) dnes schválilo Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Košiciach. Úľavy vzhľadom na pokračujúcu modernizáciu električkových tratí a s ňou spojené dopravné obmedzenia navrhol Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) a magistrát.
Úprava tarify pre MHD bude účinná v prechodnom období od 1. júla do 31. októbra 2015, kedy by mali byť ukončené posledné práce na električkových tratiach. Znamená jednak predĺženie doby platnosti cestovných lístkov, ako aj bezplatnú dopravu pre motoristov, ktorí sa preukážu vodičským preukazom a technickým preukazom motorového vozidla.
Jednorazový neprestupný lístok do štyroch zastávok sa bude považovať za prestupný lístok na 30 minút. Prestupný lístok na 30 minút bude platný hodinu. Tzv. mesačník sa predĺži o sedem dní, štvrťročník o 21 dní a časový lístok na pol roka o 30 dní. Táto dodatočná doba platnosti má platiť v plnom rozsahu, len ak pôvodná platnosť časového lístka zasahuje do celého prechodného obdobia. Ak doň zasahuje v menšom rozsahu, platnosť sa predĺži o alikvotnú časť. Tá sa vypočíta podľa vzorca AČ = D x (P/M). D je pritom dodatočná doba platnosti príslušného časového lístka (t. j. 7, 21 alebo 30 dní), P je počet dní pôvodnej doby platnosti príslušného časového lístka v prechodnom období (od 1.7. do 31.10.2015) a M je maximálny počet dní, ktorým mohla pôvodná doba platnosti príslušného časového lístka zasiahnuť do prechodného obdobia (t. j. 30 v prípade časového lístka na 30 dní, 90 v prípade lístka na 90 dní a 123 v prípade lístka na 180 dní). Takto vypočítaná alikvotná časť dodatočnej doby platnosti "sa zaokrúhľuje na celé dni podľa platných matematických pravidiel zaokrúhľovania". DPMK na svojej webovej stránke zverejní kalkulátor na výpočet tejto predĺženej doby platnosti.
V prípade bezplatnej prepravy vodičov v pondelky a piatky, technický preukaz motorového vozidla nemusí obsahovať meno držiteľa vodičského preukazu. Podľa magistrátu má takáto forma úľav pomôcť odľahčeniu náročnej dopravnej situácie a urýchliť cestovanie.
"Vzhľadom na prebiehajúcu modernizáciu električkových tratí sú obyvatelia a návštevníci mesta obmedzení pri využívaní MHD a cestovanie je pre nich komplikovanejšie a časovo náročnejšie ako pred jej začatím," zdôvodnilo úľavy vedenie mesta a DPMK.
Generálny riaditeľ DPMK Richard Majza vyčíslil dnes pred poslancami odhadovanú stratu zo zavedenia kompenzácií na zhruba 24.000 eur mesačne. Viacerí opoziční poslanci dnes kritizovali, že na predchádzajúcom rokovaní dopravnej komisie hovoril o odhadovaných nákladoch až 100.000 eur. Primátor Richard Raši to vysvetlil tým, že v tom čase do tejto sumy neboli zarátané úspory vyplývajúce z takmer výlučnej prevádzky autobusov v rámci MHD v prechodnom období na miesto električkovej a trolejbusovej dopravy.
Pre novinárov primátor povedal, že sú dve možnosti finančného vykrytia. "Buď bude sankcionovaný zhotoviteľ, pokiaľ by nedodržal termín dokončenia celej stavby. O tom, aký ten termín bude, rozhodne ministerstvo dopravy na základe žiadosti zhotoviteľa, v ktorej argumentoval z jeho pohľadu objektívnymi dôvodmi na predĺženie stavby. Pokiaľ ministerstvo dopravy odsúhlasí jeho žiadosť o zmenu termínu (z 31. júla na 28. septembra, pozn. TASR) a v tomto termíne sa stavba ukončí, vtedy musia ísť finančné prostriedky z rozpočtu mesta, pretože nie je právny dôvod ich od niekoho vymáhať," konštatoval Raši.
Primátor pritom odmietol, že by zmluva v rámci projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) v cene 40 miliónov eur so skupinou zhotoviteľov DÚHA – ZUE (Dúha, a. s., Prešov, ZUE, a. s., Krakov) bola pre mesto v otázke sankcií nevýhodná. "Zmluva je absolútne štandardná, v ničom nevychádza v ústrety zhotoviteľovi," povedal.
Predseda Pravého poslaneckého klubu Miroslav Špak (Sieť) kritizoval prijatie návrhu kompenzácií s tým, že poslanci nevedeli, kto a koľko za ne zaplatí. "Ak to má byť zaplatené z nášho vrecka, z vrecka Košičanov, tak sa v skutočnosti my skladáme na neschopnosť mesta riadiť stavbu IKD," uviedol. Pravý klub chcel podľa neho navrhnúť uznesenie po odpovedi, z akých zdrojov budú kompenzácie financované, k tomu sa však nedostal. "Chceli sme navrhnúť aj komisiu, ktorá by tieto veci riešila a ktorá by zistila, koľko peňazí a komu ich čo najrozumnejšie rozdeliť," povedal pre novinárov. Schválené kompenzácie sú podľa neho nedostatočné.
Úprava tarify pre MHD bude účinná v prechodnom období od 1. júla do 31. októbra 2015, kedy by mali byť ukončené posledné práce na električkových tratiach. Znamená jednak predĺženie doby platnosti cestovných lístkov, ako aj bezplatnú dopravu pre motoristov, ktorí sa preukážu vodičským preukazom a technickým preukazom motorového vozidla.
Jednorazový neprestupný lístok do štyroch zastávok sa bude považovať za prestupný lístok na 30 minút. Prestupný lístok na 30 minút bude platný hodinu. Tzv. mesačník sa predĺži o sedem dní, štvrťročník o 21 dní a časový lístok na pol roka o 30 dní. Táto dodatočná doba platnosti má platiť v plnom rozsahu, len ak pôvodná platnosť časového lístka zasahuje do celého prechodného obdobia. Ak doň zasahuje v menšom rozsahu, platnosť sa predĺži o alikvotnú časť. Tá sa vypočíta podľa vzorca AČ = D x (P/M). D je pritom dodatočná doba platnosti príslušného časového lístka (t. j. 7, 21 alebo 30 dní), P je počet dní pôvodnej doby platnosti príslušného časového lístka v prechodnom období (od 1.7. do 31.10.2015) a M je maximálny počet dní, ktorým mohla pôvodná doba platnosti príslušného časového lístka zasiahnuť do prechodného obdobia (t. j. 30 v prípade časového lístka na 30 dní, 90 v prípade lístka na 90 dní a 123 v prípade lístka na 180 dní). Takto vypočítaná alikvotná časť dodatočnej doby platnosti "sa zaokrúhľuje na celé dni podľa platných matematických pravidiel zaokrúhľovania". DPMK na svojej webovej stránke zverejní kalkulátor na výpočet tejto predĺženej doby platnosti.
V prípade bezplatnej prepravy vodičov v pondelky a piatky, technický preukaz motorového vozidla nemusí obsahovať meno držiteľa vodičského preukazu. Podľa magistrátu má takáto forma úľav pomôcť odľahčeniu náročnej dopravnej situácie a urýchliť cestovanie.
"Vzhľadom na prebiehajúcu modernizáciu električkových tratí sú obyvatelia a návštevníci mesta obmedzení pri využívaní MHD a cestovanie je pre nich komplikovanejšie a časovo náročnejšie ako pred jej začatím," zdôvodnilo úľavy vedenie mesta a DPMK.
Generálny riaditeľ DPMK Richard Majza vyčíslil dnes pred poslancami odhadovanú stratu zo zavedenia kompenzácií na zhruba 24.000 eur mesačne. Viacerí opoziční poslanci dnes kritizovali, že na predchádzajúcom rokovaní dopravnej komisie hovoril o odhadovaných nákladoch až 100.000 eur. Primátor Richard Raši to vysvetlil tým, že v tom čase do tejto sumy neboli zarátané úspory vyplývajúce z takmer výlučnej prevádzky autobusov v rámci MHD v prechodnom období na miesto električkovej a trolejbusovej dopravy.
Pre novinárov primátor povedal, že sú dve možnosti finančného vykrytia. "Buď bude sankcionovaný zhotoviteľ, pokiaľ by nedodržal termín dokončenia celej stavby. O tom, aký ten termín bude, rozhodne ministerstvo dopravy na základe žiadosti zhotoviteľa, v ktorej argumentoval z jeho pohľadu objektívnymi dôvodmi na predĺženie stavby. Pokiaľ ministerstvo dopravy odsúhlasí jeho žiadosť o zmenu termínu (z 31. júla na 28. septembra, pozn. TASR) a v tomto termíne sa stavba ukončí, vtedy musia ísť finančné prostriedky z rozpočtu mesta, pretože nie je právny dôvod ich od niekoho vymáhať," konštatoval Raši.
Primátor pritom odmietol, že by zmluva v rámci projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) v cene 40 miliónov eur so skupinou zhotoviteľov DÚHA – ZUE (Dúha, a. s., Prešov, ZUE, a. s., Krakov) bola pre mesto v otázke sankcií nevýhodná. "Zmluva je absolútne štandardná, v ničom nevychádza v ústrety zhotoviteľovi," povedal.
Predseda Pravého poslaneckého klubu Miroslav Špak (Sieť) kritizoval prijatie návrhu kompenzácií s tým, že poslanci nevedeli, kto a koľko za ne zaplatí. "Ak to má byť zaplatené z nášho vrecka, z vrecka Košičanov, tak sa v skutočnosti my skladáme na neschopnosť mesta riadiť stavbu IKD," uviedol. Pravý klub chcel podľa neho navrhnúť uznesenie po odpovedi, z akých zdrojov budú kompenzácie financované, k tomu sa však nedostal. "Chceli sme navrhnúť aj komisiu, ktorá by tieto veci riešila a ktorá by zistila, koľko peňazí a komu ich čo najrozumnejšie rozdeliť," povedal pre novinárov. Schválené kompenzácie sú podľa neho nedostatočné.