V Slovenskom technickom múzeu v Košiciach otvoria 2. mája výstavu k 130. výročiu najstaršej prevádzkovanej parnej lokomotívy na Slovensku.
Autor TASR
Košice 1. mája (TASR) - V Slovenskom technickom múzeu (STM) v Košiciach otvoria 2. mája výstavu k 130. výročiu najstaršej prevádzkovanej parnej lokomotívy na Slovensku – U 36 003. Katku, ako ju všetci familiárne volajú, vyrobili v Nemecku a odvtedy slúžila na mnohých tratiach. Svoj dôchodok si užíva na jedinej slovenskej detskej železnici v Košiciach. Výstavu otvorí Hans Christian Hagans, vnuk konštruktéra a majiteľa nemeckej továrne Hagans Erfurt, kde unikátny parný stroj vyrobili.
Výstava prináša na 12 paneloch prvý ucelený pohľad na vznik, históriu a súčasnosť lokomotívy U 36 003. „Panely s unikátnymi historickými fotografiami chronologicky približujú okolnosti vzniku a peripetie parného stroja. Výstava hovorí aj o troch ďalších rovnakých rušňoch a návštevníkom približuje ich neľahké osudy na pozadí historických faktov,“ uviedol autor výstavy Tomáš Haviar. Zdôraznil pritom, že okrem panelov si návštevník môže ohmatať predmety súvisiace s každodennou prevádzkou parnej lokomotívy, obsluhou a údržbou trate. Raritou výstavy bude aj funkčný parný model parnej lokomotívy U 35, predchodkyne Katky. „Ide o prvú parnú lokomotívu, ktorá mala tú česť po prvý raz prejsť novopostavenou traťou pionierskej železnice v Čermeli v roku 1955 a volala sa Katka,“ dodal Haviar.
Pozvanie na otvorenie výstavy prijal aj jediný žijúci potomok majiteľa továrne, v ktorej bola Katka pred 130 rokmi vyrobená. „Naša rodina je dnes veľmi hrdá, že táto lokomotíva je dodnes v pravidelnej prevádzke. Už v 90. rokoch sme ju prvýkrát navštívili v Čermeli a sme radi, že prichádzame opäť,“ povedal Hans Christian Hagans, priamy potomok zakladateľa spoločnosti Hagans v nemeckom Erfurte.
Výstava mapuje obdobie od roku 1884 a končí v súčasnosti, teda v Košiciach, kde Katka verne slúži od roku 1991 na jedinej slovenskej detskej úzkorozchodnej železnici v Čermeli.
Výstava prináša na 12 paneloch prvý ucelený pohľad na vznik, históriu a súčasnosť lokomotívy U 36 003. „Panely s unikátnymi historickými fotografiami chronologicky približujú okolnosti vzniku a peripetie parného stroja. Výstava hovorí aj o troch ďalších rovnakých rušňoch a návštevníkom približuje ich neľahké osudy na pozadí historických faktov,“ uviedol autor výstavy Tomáš Haviar. Zdôraznil pritom, že okrem panelov si návštevník môže ohmatať predmety súvisiace s každodennou prevádzkou parnej lokomotívy, obsluhou a údržbou trate. Raritou výstavy bude aj funkčný parný model parnej lokomotívy U 35, predchodkyne Katky. „Ide o prvú parnú lokomotívu, ktorá mala tú česť po prvý raz prejsť novopostavenou traťou pionierskej železnice v Čermeli v roku 1955 a volala sa Katka,“ dodal Haviar.
Pozvanie na otvorenie výstavy prijal aj jediný žijúci potomok majiteľa továrne, v ktorej bola Katka pred 130 rokmi vyrobená. „Naša rodina je dnes veľmi hrdá, že táto lokomotíva je dodnes v pravidelnej prevádzke. Už v 90. rokoch sme ju prvýkrát navštívili v Čermeli a sme radi, že prichádzame opäť,“ povedal Hans Christian Hagans, priamy potomok zakladateľa spoločnosti Hagans v nemeckom Erfurte.
Výstava mapuje obdobie od roku 1884 a končí v súčasnosti, teda v Košiciach, kde Katka verne slúži od roku 1991 na jedinej slovenskej detskej úzkorozchodnej železnici v Čermeli.