Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Košický kraj

Zimnú údržbu na cestách Michaloviec zabezpečuje spolu 70 pracovníkov

Ilustračná snímka Foto: TASR/Erika Ďurčová

Prvé výjazdy v stredu (14.12.) evidovali už po 13.00 h, kedy začalo snežiť v Sobranciach a Michalovciach.

Michalovce 15. decembra (TASR) – Michalovskí cestári, ktorí sa v rámci Košického kraja starajú o najdlhšiu cestnú sieť, intenzívne pracovali aj počas uplynulej noci. Prvé výjazdy v stredu (14.12.) evidovali už po 13.00 h, kedy začalo snežiť v Sobranciach a Michalovciach. "Do večera sme realizovali posyp na všetkých cestách. Nočná zmena znovu presypala niektoré cesty a tie, kde bola väčšia vrstva snehu, aj prepluhovala," informoval TASR vedúci strediska michalovskej Správy ciest Michal Kráľ.

Na cestách boli podľa jeho slov všetky vozidlá, z výpomoci domácej pohotovosti ďalšie nepovolávali. "Cesty sú presolené, takže dúfam, že dnes sa nič vážne na cestách neudeje," dodal s tým, že v prípade potreby vyrazia zrealizovať ich údržbu.

Michalovské stredisko udržiava počas zimy cesty prvej až tretej triedy v dĺžke 578 kilometrov. Pracovníci majú k dispozícii posýpacie vozidlá, frézy, nakladače a iné. "V prípade potreby, teda mimoriadnych udalostí je pripravené nasadenie ďalšej zmluvnej techniky," vysvetlil Kráľ s tým, že v skladoch majú takmer 2500 ton posypového materiálu. "Ten budeme dopĺňať podľa potreby. Máme zazmluvnených dodávateľov pre inertný, ale aj chemický materiál,“ dodal.

Zimnú údržbu ciest zabezpečuje 70 pracovníkov, ďalší sú pripravení na výpomoc. Sú vysielaní z troch výkonných pracovísk v Michalovciach, Sobranciach a Veľkých Kapušanoch. Tie sú riadené oblastným dispečingom. "Meteorologickú situáciu sledujeme na základe informácií z rôznych zdrojov, medzi inými máme v Michalovskom okrese osadených päť meteostaníc," priblížil vedúci strediska. Rozmiestnené sú na exponovaných a problémovejších úsekoch, poskytujú údaje o teplote vzduchu a vozovky. Prostredníctvom kamier disponujú pracovníci tiež vizuálnou informáciou o zrážkach, čo skracuje reakčné časy.

Verejnosť podľa slov Kráľa často poukazuje na to, že cestári "zaspali", včas nesypú, nevidno ich na ceste a pod. Organizácia zimnej údržby ciest je však zabezpečovaná v zmysle operačného plánu Košického samosprávneho kraja, ktorý schvaľuje Ministerstvo dopravy SR. Rieši nasadenie dopravných prostriedkov a mechanizmov a stanovuje poradie dôležitosti ciest podľa priorít, s ohľadom na dopravný význam komunikácie. Každý sypač, ako tvrdí vedúci strediska, tiež prejde iba obmedzený počet kilometrov, musí sa vrátiť na stredisko, naložiť materiál a následne pokračovať v posype. "Každý úkon si vyžaduje určitý čas, preto nie je v našich silách aj pri nasadení dostupnej techniky zabezpečiť okamžité posypanie všetkých 578 kilometrov ciest. Zimná údržba má za úlohu zmierniť účinky zimy, nevie ju odstrániť," skonštatoval s tým, že aj na upravených vozovkách je potrebná zvýšená opatrnosť účastníkov cestnej premávky.

Zimný režim údržby ciest sa začína v novembri a končí 31. marca nasledujúceho roka. V prípade potreby, ako Kráľ uviedol, zabezpečuje stredisko výkon zimnej údržby aj mimo tohto obdobia.