Pobočka Slovenského technického múzea ho po niekoľkomesačnom rokovaní dostala od súkromného zberateľa.
Autor TASR
Košice 6. septembra (TASR) - Múzeum letectva v Košiciach získalo ešte v roku 2012 do svojich zbierok jedno z najznámejších lietadiel 2. svetovej vojny – legendárnu nemeckú stíhačku Messerschmitt Bf 109G-10. Pobočka Slovenského technického múzea (STM) ho po niekoľkomesačnom rokovaní dostala od súkromného zberateľa, Jürgena Dilgera z Nemecka, zámenou za letecký motor DB-605.
Podľa dokumentov stíhačku zostrelili 1. januára 1945 pri operácii Bodenplatte v blízkosti nemeckej obce Felsberg, neďaleko hraníc s Francúzskom. Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel, keď ho zasiahla strela z protilietadlového dela. Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili. Vrak stroja tam ležal ešte niekoľko mesiacov a pomaly bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a zasypal.
Až v roku 1988 ich Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov, najmä v oblasti pilotnej kabíny - mostík krídlového nosníka, podvozky a podobne. V roku 2004 Wagner projekt renovácie lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa okrem iného tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me-109 v Európe. Lietadlo od nadácie získal Jürgen Dilger, ktorý ho aj osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.
Riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek už pred časom pre TASR uviedol, že výmena bola pre múzeum mimoriadne výhodná. "Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť (trup) je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 percent lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109, je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30. rokov minulého storočia," uviedol.
STM má s týmto výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány. "Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu tak, aby sme ho v čo možno v najkratšom možnom čase mohli odprezentovať našim návštevníkom," dodáva Hájek.
Podľa námestníka generálneho riaditeľa STM pre marketing a služby Jána Melicha ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva.
"Jeden z cieľov tohto projektu je zachrániť lietadlo, ktoré sa stalo jedným zo symbolov druhej svetovej vojny. Zároveň chceme poctivo zdokumentovať prácu a úsilie vojenských historikov, leteckých inžinierov a reštaurátorov pri jeho realizácii. Zapojíme do projektu mladých ľudí, ktorí majú blízko k vojenskej histórii. Maximálne sprístupníme projekt širokej verejnosti, najmä však generáciám tých, ktorí aj vďaka miliónom obetí z čias pred siedmimi desiatkami rokov, mali to šťastie žiť v mieri, aj keď možno o tom ani nevedia," dodal Melich.
Zdôraznil, že za vzácnym exponátom stojí konkrétny príbeh konkrétnej bojovej situácie. "Je podobný ako stovky a tisíce iných z tohto obdobia, podobný ako tie, ktoré nenávratne upadli do zabudnutia dejín, na ktoré si už len málokto, alebo nikto nespomenie," uzavrel.
Podľa dokumentov stíhačku zostrelili 1. januára 1945 pri operácii Bodenplatte v blízkosti nemeckej obce Felsberg, neďaleko hraníc s Francúzskom. Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel, keď ho zasiahla strela z protilietadlového dela. Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili. Vrak stroja tam ležal ešte niekoľko mesiacov a pomaly bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a zasypal.
Až v roku 1988 ich Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov, najmä v oblasti pilotnej kabíny - mostík krídlového nosníka, podvozky a podobne. V roku 2004 Wagner projekt renovácie lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa okrem iného tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me-109 v Európe. Lietadlo od nadácie získal Jürgen Dilger, ktorý ho aj osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.
Riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek už pred časom pre TASR uviedol, že výmena bola pre múzeum mimoriadne výhodná. "Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť (trup) je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 percent lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109, je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30. rokov minulého storočia," uviedol.
STM má s týmto výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány. "Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu tak, aby sme ho v čo možno v najkratšom možnom čase mohli odprezentovať našim návštevníkom," dodáva Hájek.
Podľa námestníka generálneho riaditeľa STM pre marketing a služby Jána Melicha ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva.
"Jeden z cieľov tohto projektu je zachrániť lietadlo, ktoré sa stalo jedným zo symbolov druhej svetovej vojny. Zároveň chceme poctivo zdokumentovať prácu a úsilie vojenských historikov, leteckých inžinierov a reštaurátorov pri jeho realizácii. Zapojíme do projektu mladých ľudí, ktorí majú blízko k vojenskej histórii. Maximálne sprístupníme projekt širokej verejnosti, najmä však generáciám tých, ktorí aj vďaka miliónom obetí z čias pred siedmimi desiatkami rokov, mali to šťastie žiť v mieri, aj keď možno o tom ani nevedia," dodal Melich.
Zdôraznil, že za vzácnym exponátom stojí konkrétny príbeh konkrétnej bojovej situácie. "Je podobný ako stovky a tisíce iných z tohto obdobia, podobný ako tie, ktoré nenávratne upadli do zabudnutia dejín, na ktoré si už len málokto, alebo nikto nespomenie," uzavrel.