Odborové organizácie v reakcii na postup zamestnávateľov pri kolektívnom vyjednávaní vo väčšine podnikov v autobusovej doprave v pôsobnosti OZ KOVO vyhlásili v uplynulom období štrajkovú pohotovosť.
Autor TASR
,aktualizované Prešov 24. marca (TASR) - Zástupcovia zamestnancov autobusovej dopravy v Košickom a Prešovskom kraji žiadajú zamestnávateľov, aby urýchlene pristúpili ku kompromisnej dohode, ukončili kolektívne vyjednávanie v súvislosti so zvýšením miezd a nezvyšovali sociálne napätie v spoločnosti. Na štvrtkovej tlačovej konferencii v Prešove to povedal člen predsedníctva Rady Odborového zväzu (OZ) KOVO Jozef Balica.
Odborové organizácie v reakcii na postup zamestnávateľov pri kolektívnom vyjednávaní vo väčšine podnikov v autobusovej doprave v pôsobnosti OZ KOVO vyhlásili v uplynulom období štrajkovú pohotovosť. Zároveň požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR o sprostredkovateľa. Podľa odborárov OZ KOVO sú dôvodom nízke platy a neochota zamestnávateľov dohodnúť spravodlivé mzdové podmienky pre vodičov.
"Konkrétny spor sa dotýka dvoch hlavných návrhov zo strany odborárov. Hodinová minimálna sadzba 5,38 eura na hodinu a čas čakania medzi spojmi vo výške 3,71 eura na hodinu. Paradoxne ide o minimálne zákonné nároky, ktoré zamestnávateľ nechce vyplácať v takto stanovenej výške," uviedol Balica.
Pokiaľ zamestnanec nebude mať garantované obidva nároky v podnikovej kolektívnej zmluve, stráca podľa jeho slov takáto dohoda zmysel a poslanie. "Kolektívna zmluva ma totiž upravovať nároky výhodnejšie, než sú dané zákonom," podotkol Balica.
Ak nedôjde k dohode medzi zúčastnenými stranami, hrozí, ako tvrdí, reálne štrajk na východe republiky či inštitút rozhodcu, ktorý rozhodne s konečnou platnosťou. Kolektívne vyjednávanie bolo podľa jeho slov ukončené v SAD Poprad, kde podľa jeho slov taktiež hrozí štrajk.
Priemerná mzda vodiča podľa údajov, ktoré má OZ KOVO k dispozícii, je približne takmer 900 eur v čistom s prácou nadčas a zákonnými príplatkami za prácu v noci, v nedeľu a vo sviatok.
Ako pre TASR uviedla hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) Anna Terezková, konkrétna výška miezd za hodinu výkonu alebo čakania medzi spojmi u dopravcov v Košickom kraji je výhradnou otázkou medzi zamestnávateľom a zamestnancami.
"KSK má vysúťažené nové zmluvy o službách vo verejnom záujme, ktoré začnú platiť od 1. apríla 2022. V súťaži bol stanovený minimálny náklad na priame mzdy vrátane odvodov na jeden kilometer, ktorý nesmel byť nižší ako 0,40 eura na kilometer, pričom dopravca mohol v rámci súťaže uviesť aj vyšší náklad. V rámci vysúťažených cien za jeden kilometer ide o východiskový údaj, ktorý bude každoročne valorizovaný o zmenu výšky priemernej mzdy v národnom hospodárstve," povedala Terezková.
Čo sa týka aktuálnych zmlúv s dopravcami, ktoré sú platné do 31. marca 2022, kraj podľa Terezkovej akceptuje celkovú sumu určenú na priame mzdy. Táto suma je každý rok valorizovaná a obsahuje všetky príplatky stanovené zákonmi.
Odborové organizácie v reakcii na postup zamestnávateľov pri kolektívnom vyjednávaní vo väčšine podnikov v autobusovej doprave v pôsobnosti OZ KOVO vyhlásili v uplynulom období štrajkovú pohotovosť. Zároveň požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR o sprostredkovateľa. Podľa odborárov OZ KOVO sú dôvodom nízke platy a neochota zamestnávateľov dohodnúť spravodlivé mzdové podmienky pre vodičov.
"Konkrétny spor sa dotýka dvoch hlavných návrhov zo strany odborárov. Hodinová minimálna sadzba 5,38 eura na hodinu a čas čakania medzi spojmi vo výške 3,71 eura na hodinu. Paradoxne ide o minimálne zákonné nároky, ktoré zamestnávateľ nechce vyplácať v takto stanovenej výške," uviedol Balica.
Pokiaľ zamestnanec nebude mať garantované obidva nároky v podnikovej kolektívnej zmluve, stráca podľa jeho slov takáto dohoda zmysel a poslanie. "Kolektívna zmluva ma totiž upravovať nároky výhodnejšie, než sú dané zákonom," podotkol Balica.
Ak nedôjde k dohode medzi zúčastnenými stranami, hrozí, ako tvrdí, reálne štrajk na východe republiky či inštitút rozhodcu, ktorý rozhodne s konečnou platnosťou. Kolektívne vyjednávanie bolo podľa jeho slov ukončené v SAD Poprad, kde podľa jeho slov taktiež hrozí štrajk.
Priemerná mzda vodiča podľa údajov, ktoré má OZ KOVO k dispozícii, je približne takmer 900 eur v čistom s prácou nadčas a zákonnými príplatkami za prácu v noci, v nedeľu a vo sviatok.
Ako pre TASR uviedla hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) Anna Terezková, konkrétna výška miezd za hodinu výkonu alebo čakania medzi spojmi u dopravcov v Košickom kraji je výhradnou otázkou medzi zamestnávateľom a zamestnancami.
"KSK má vysúťažené nové zmluvy o službách vo verejnom záujme, ktoré začnú platiť od 1. apríla 2022. V súťaži bol stanovený minimálny náklad na priame mzdy vrátane odvodov na jeden kilometer, ktorý nesmel byť nižší ako 0,40 eura na kilometer, pričom dopravca mohol v rámci súťaže uviesť aj vyšší náklad. V rámci vysúťažených cien za jeden kilometer ide o východiskový údaj, ktorý bude každoročne valorizovaný o zmenu výšky priemernej mzdy v národnom hospodárstve," povedala Terezková.
Čo sa týka aktuálnych zmlúv s dopravcami, ktoré sú platné do 31. marca 2022, kraj podľa Terezkovej akceptuje celkovú sumu určenú na priame mzdy. Táto suma je každý rok valorizovaná a obsahuje všetky príplatky stanovené zákonmi.