Od 1. júla sa zóna plateného parkovania v centre Košíc na základe vlani prijatého všeobecne záväzného nariadenia (VZN) rozšírila o desať lokalít.
Autor TASR
Košice 8. júla (TASR) – Rozšírenie zóny spoplatneného parkovania v Košiciach s rezidenčným systémom od 1. júla podľa primátora Richarda Rašiho vyplynulo z nutnosti riešenia dlhodobého problému s parkovaním, čo potvrdili aj prieskumy verejnej mienky. „Poslanci Mestského zastupiteľstva v Košiciach zareagovali zodpovedne na požiadavky Košičanov a schválili nový systém regulovaného parkovania, aby sa začal jeden z dominantných problémov rezidentov riešiť,“ uviedol Raši.
Magistrát mesta deklaroval, že v porovnaní s petíciami, ktoré požadujú riešenie problémov určitej skupiny ľudí, napríklad z jednej alebo viacerých ulíc, prieskumy verejnej mienky majú väčšiu vypovedaciu schopnosť, keďže reprezentujú verejný záujem a identifikujú problémy, ktorých riešenie požadujú obyvatelia celého mesta. Podľa nich dlhodobo existuje vážna spoločenská objednávka na riešenie problému parkovania.
Mesto uvádza, že v rokoch 2010 a 2014 boli v Košiciach realizované dva reprezentatívne prieskumy Centra sociálnych výskumov pri Infostate. Pred šiestimi rokmi až 39 percent Košičanov označilo nedostatok parkovacích miest za problém, ktorý im najviac znepríjemňuje život. Tento problém vnímali Košičania ako najvážnejší a dali ho na prvé miesto. O štyri roky neskôr problém parkovania vnímalo až 28 percent Košičanov ako ten, čo im najviac znepríjemňuje život, celkovo ho dali na druhé miesto.
Ďalšie tri prieskumy verejnej mienky boli podľa informácie z magistrátu založené na osobných rozhovoroch s občanmi s cieľom identifikovať problémy života v meste. Prvý sa uskutočnil v mestskej časti Košice – Staré mesto v auguste 2014, na otázky anketárov odpovedalo 2008 ľudí, z nich až 60 percent vyjadrilo nespokojnosť s parkovaním. Druhý sa konal v lete 2014 v celých Košiciach a z 8150 oslovených označilo parkovanie za najvážnejší problém 1752. V treťom prieskume zo septembra a októbra 2014, v ktorom sa vyjadrilo 11.000 Košičanov, považovalo za prioritné riešenie parkovania 3802 občanov.
"Som presvedčený o tom, že ak Košičania takýmto jasným a zrozumiteľným spôsobom vyjadrili svoj názor, každý zodpovedný volený zástupca občanov musí zareagovať a hľadať riešenie," konštatoval Raši.
Od 1. júla sa zóna plateného parkovania v centre Košíc na základe vlani prijatého všeobecne záväzného nariadenia (VZN) rozšírila o desať lokalít. Systém prevádzkovaný firmou EEI vyvolal aj protesty. Občianska iniciatíva Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť žiada od mesta odstúpenie od zmluvy so súkromnou spoločnosťou. Prebiehajúca petícia za zmenu koncepcie parkovania v Košiciach okrem zriadenia mestského podniku na spravovanie parkovania mimo súčasnej spoplatnenej zóny žiada aj zníženie ceny za prvú rezidentskú kartu z 35 na päť eur.
Magistrát mesta deklaroval, že v porovnaní s petíciami, ktoré požadujú riešenie problémov určitej skupiny ľudí, napríklad z jednej alebo viacerých ulíc, prieskumy verejnej mienky majú väčšiu vypovedaciu schopnosť, keďže reprezentujú verejný záujem a identifikujú problémy, ktorých riešenie požadujú obyvatelia celého mesta. Podľa nich dlhodobo existuje vážna spoločenská objednávka na riešenie problému parkovania.
Mesto uvádza, že v rokoch 2010 a 2014 boli v Košiciach realizované dva reprezentatívne prieskumy Centra sociálnych výskumov pri Infostate. Pred šiestimi rokmi až 39 percent Košičanov označilo nedostatok parkovacích miest za problém, ktorý im najviac znepríjemňuje život. Tento problém vnímali Košičania ako najvážnejší a dali ho na prvé miesto. O štyri roky neskôr problém parkovania vnímalo až 28 percent Košičanov ako ten, čo im najviac znepríjemňuje život, celkovo ho dali na druhé miesto.
Ďalšie tri prieskumy verejnej mienky boli podľa informácie z magistrátu založené na osobných rozhovoroch s občanmi s cieľom identifikovať problémy života v meste. Prvý sa uskutočnil v mestskej časti Košice – Staré mesto v auguste 2014, na otázky anketárov odpovedalo 2008 ľudí, z nich až 60 percent vyjadrilo nespokojnosť s parkovaním. Druhý sa konal v lete 2014 v celých Košiciach a z 8150 oslovených označilo parkovanie za najvážnejší problém 1752. V treťom prieskume zo septembra a októbra 2014, v ktorom sa vyjadrilo 11.000 Košičanov, považovalo za prioritné riešenie parkovania 3802 občanov.
"Som presvedčený o tom, že ak Košičania takýmto jasným a zrozumiteľným spôsobom vyjadrili svoj názor, každý zodpovedný volený zástupca občanov musí zareagovať a hľadať riešenie," konštatoval Raši.
Od 1. júla sa zóna plateného parkovania v centre Košíc na základe vlani prijatého všeobecne záväzného nariadenia (VZN) rozšírila o desať lokalít. Systém prevádzkovaný firmou EEI vyvolal aj protesty. Občianska iniciatíva Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť žiada od mesta odstúpenie od zmluvy so súkromnou spoločnosťou. Prebiehajúca petícia za zmenu koncepcie parkovania v Košiciach okrem zriadenia mestského podniku na spravovanie parkovania mimo súčasnej spoplatnenej zóny žiada aj zníženie ceny za prvú rezidentskú kartu z 35 na päť eur.