Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Košický kraj

SIEŤ: Termín konca projektu IKD v Košiciach bol od začiatku nereálny

Na snímke dokončovacie práce na rekonštrukcii električkovej trate pri železničnej stanici v Košiciach 25. septembra 2015. Foto: TASR/František Iván

Termín ukončenia projektu za 40 miliónov eur z eurofondov prvýkrát predĺžili do 28. septembra.

Košice 29. septembra (TASR) – Dvojnásobné predĺženie termínu rekonštrukcie električkových tratí v rámci projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) v Košiciach podľa strany Sieť potvrdilo, že pôvodný zmluvný termín 31. júla 2015 bol od začiatku nereálny. Predstavitelia opozičnej strany pritom obviňujú vedenie mesta z klamstva i manažérskeho zlyhania. "Do médií i verejne boli prezentované termíny, o ktorých sa už dopredu vedelo, že nebudú dodržané," uviedol dnes pred novinármi poslanec Mestského zastupiteľstva Miroslav Špak (Sieť).

Termín ukončenia projektu za 40 miliónov eur z eurofondov prvýkrát predĺžili do 28. septembra. Minulý týždeň na opätovnú žiadosť zhotoviteľa (združenie firiem Dúha-ZUE) a po súhlase ministerstva dopravy došlo k posunu na 25. októbra. "Neustále výhovorky na ministerstvo, zhotoviteľa, opozíciu, prezentácia nereálnych termínov, svedčia o tom, že primátor Richard Raši (Smer-SD) nemal rekonštrukciu pod kontrolou od samého začiatku," povedal Špak.

Strana Sieť zároveň vyzvala magistrát na zverejnenie rozsahu zmien projektovej dokumentácie voči pôvodnému projektu a cenu, ktorú za tieto zmeny zaplatí. "Projekt IKD, ktorý dodal magistrát, podľa našich informácií ani zďaleka nebol spracovaný tak dôkladne, ako by projekt takého rozsahu mal byť, čoho dôkazom sú aj neustále zmeny," povedal Rastislav Trnka, vicestarosta mestskej časti Košice - Staré Mesto. Spýtal sa tiež, kto uhradí tzv. práce naviac, ktoré boli vyvolané prístupom dodávateľa stavby. Otázkou je podľa neho aj to, či bude rekonštruovaná trať skolaudovaná ako električková alebo duálna, keďže má byť prispôsobená na prevádzku tramtrainov (vlakoelektričiek).

Petícia za odstúpenie primátora Rašiho dosiahla podľa predsedu petičného výboru Ladislava Lorinca 10.000 podpisov. Organizátori sa v auguste rozhodli dočasne prerušiť zber podpisov a pridať sa k celoštátnej petícii za hmotnú zodpovednosť politikov a za vylúčenie schránkových firiem z verejného priestoru. "Sme toho názoru, že priebeh projektov, ako bola rekonštrukcia električkových tratí, treba riešiť systematicky – to jest predovšetkým zákazom účasti schránkových firiem na verejných zákazkách a hmotnou zodpovednosťou funkcionárov samosprávy," povedal Lorinc.

Primátor Raši už v minulosti vyhlásil, že strana Sieť zneužíva projekt rekonštrukcie tratí na svoje politické ciele. Magistrát v dnešnej reakcii uviedol, že mesto Košice ako objednávateľ manažuje projekt IKD, ako aj projekt Modernizácia električkových uzlov (MEU), pričom k nim pristupuje rovnako zodpovedne. "Stavba Modernizácia električkových uzlov nemešká ani jediný deň, chyba teda nie je v meste Košice. Čo sa týka projektovej dokumentácie rekonštrukcie električkových tratí v rámci projektu IKD, túto nepripravovalo mesto Košice, ale Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), lebo práve ŽSR mali byť pôvodne prijímateľom peňazí z fondov Európskej únie určených na realizáciu projektu," tlmočil pre TASR stanovisko magistrátu referát styku s verejnosťou a médiami.