Podľa stanoviska je primárnou funkciou vodnej nádrže Ružín zabezpečenie dodávky povrchovej vody na priemyselné účely v aglomerácii Košice.
Autor TASR
Košice 2. februára (TASR) – Zníženie hladiny vodnej nádrže Ružín na možné využitie starej zaplavenej cesty v rámci riešenia dopravy po uzavretí cestného mosta cez Ružín by znemožnilo plnenie základných účelov tejto vodnej stavby. Vyplýva to zo stanoviska Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP), odštepný závod Košice, o ktoré požiadal Košický samosprávny kraj (KSK).
Alternatívne dopravné riešenia po decembrovom uzatvorení dôležitého mosta, ktorý je v havarijnom stave, navrhli začiatkom januára poslanci košického krajského a mestského zastupiteľstva Rastislav Trnka a Jaroslav Polaček (obaja nezávislí).
Jedným z nich bolo čiastočné zníženie hladiny vodnej nádrže s "pokládkou cestných panelov" na starú cestu, ktorá prechádzala cez zaplavenú obec Košické Hámre. Predpokladané zníženie malo byť 2 - 3 metre. Ďalšími ich návrhmi boli prenájom kompy, využitie ženijných mechanizmov slovenskej armády, ako aj výstavba a plná rekonštrukcia súčasnej lesnej cesty medzi obcou Opátka a Zlatníkom v najkritickejších úsekoch, ktoré sú v majetku mesta Košice.
Stanovisko k návrhu alternatívneho riešenia dopravného prepojenia medzi obcami Košická Belá a Opátka z technicko-prevádzkového hľadiska správcu vodnej nádrže podpísal riaditeľ košického odštepného závodu SVP Roman Ivančo. Informovala o tom dnes hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková. Podľa stanoviska je primárnou funkciou vodnej nádrže Ružín zabezpečenie dodávky povrchovej vody na priemyselné účely v aglomerácii Košice.
Prirodzenou súčasťou prevádzkového režimu nádrže je pritom rozkolísanosť hladiny, pričom tento režim je podriadený hydrologickej situácii v povodí rieky Hornád nad vodnou stavbou. Zníženie vodnej hladiny v nádrži je možné, ale otázne sú dosahy na zabezpečenie jej primárnych funkcií.
K alternatíve, ktorá by využila pôvodnú cestu v zatopenej obci Košické Hámre, sa v stanovisku uvádza, že zameranie dna v tejto lokalite robil v roku 2013 Výskumný ústav vodného hospodárstva (VÚVH) Bratislava lodným sonarom. Podľa podkladov je zrejmé, že pôvodný cestný násyp v súčasnej morfológii dna nie je možné jednoznačne identifikovať a možno sa iba domnievať, kde sa nachádza.
"Navrhované zníženie hladiny o 2 – 3 metre neumožňuje obnovenie pôvodného cestného telesa v celej jeho dĺžke. Alternatíva s využitím starej cesty, ktorá fungovala pred 50 rokmi, by si vyžiadala zníženie hladiny v nádrži Ružín I minimálne na úroveň 315 metrov nad morom, čo je o 11,6 metra pod úrovňou maximálnej prevádzkovej hladiny. Takéto zníženie by predstavovalo pokles akumulovaného objemu vody na 43 percent, čo by znemožnilo plnenie základných účelov vodnej stavby," informovala ďalej Bobriková.
Zníženie hladiny je možné len na hydrologicky nevyhnutný čas. V prípade 12 mesiacov by išlo o mimoriadnu manipuláciu, ktorá podlieha povoleniu príslušného vodoprávneho orgánu. Okrem iného by sa musel spracovať a schváliť dočasný manipulačný poriadok vodnej stavby, projektová dokumentácia obnovy vrátane návrhu objektov premostení vodných tokov Belá a Opátka a nutné by bolo aj odstránenie nežiaducich nánosov počas 50 rokov prevádzky na pôvodnom cestnom násype.
K zriadeniu kompy, prípadne pontónového mosta SVP uviedol, že k možnosti prevádzkovať kompu by sa v zmysle zákona musel vyjadriť Dopravný úrad (DÚ) Bratislava. Vodohospodársky podnik ďalej upozornil, že vzhľadom na zamrznutú hladinu nádrže výstavba jednotlivých objektov a ani prevádzkovanie kompy nie je možné. Zdôraznil taktiež, že nie je možné garantovať konštantnú úroveň hladiny, pretože plnenie základných funkcií nádrže - dodávka vody pre priemysel - spôsobuje pozvoľný pokles hladiny v málo vodných obdobiach. Nádrž je citlivá na zmenu hydrologického režimu v povodí nad ňou, čo znamená prudký vzostup hladiny počas povodňových prietokov.
"Na základe žiadosti krízového štábu sa k možnosti použitia pontónového mosta v stanovisku vyjadrí aj Ministerstvo obrany SR," doplnila Bobriková.
Alternatívne dopravné riešenia po decembrovom uzatvorení dôležitého mosta, ktorý je v havarijnom stave, navrhli začiatkom januára poslanci košického krajského a mestského zastupiteľstva Rastislav Trnka a Jaroslav Polaček (obaja nezávislí).
Jedným z nich bolo čiastočné zníženie hladiny vodnej nádrže s "pokládkou cestných panelov" na starú cestu, ktorá prechádzala cez zaplavenú obec Košické Hámre. Predpokladané zníženie malo byť 2 - 3 metre. Ďalšími ich návrhmi boli prenájom kompy, využitie ženijných mechanizmov slovenskej armády, ako aj výstavba a plná rekonštrukcia súčasnej lesnej cesty medzi obcou Opátka a Zlatníkom v najkritickejších úsekoch, ktoré sú v majetku mesta Košice.
Stanovisko k návrhu alternatívneho riešenia dopravného prepojenia medzi obcami Košická Belá a Opátka z technicko-prevádzkového hľadiska správcu vodnej nádrže podpísal riaditeľ košického odštepného závodu SVP Roman Ivančo. Informovala o tom dnes hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková. Podľa stanoviska je primárnou funkciou vodnej nádrže Ružín zabezpečenie dodávky povrchovej vody na priemyselné účely v aglomerácii Košice.
Prirodzenou súčasťou prevádzkového režimu nádrže je pritom rozkolísanosť hladiny, pričom tento režim je podriadený hydrologickej situácii v povodí rieky Hornád nad vodnou stavbou. Zníženie vodnej hladiny v nádrži je možné, ale otázne sú dosahy na zabezpečenie jej primárnych funkcií.
K alternatíve, ktorá by využila pôvodnú cestu v zatopenej obci Košické Hámre, sa v stanovisku uvádza, že zameranie dna v tejto lokalite robil v roku 2013 Výskumný ústav vodného hospodárstva (VÚVH) Bratislava lodným sonarom. Podľa podkladov je zrejmé, že pôvodný cestný násyp v súčasnej morfológii dna nie je možné jednoznačne identifikovať a možno sa iba domnievať, kde sa nachádza.
"Navrhované zníženie hladiny o 2 – 3 metre neumožňuje obnovenie pôvodného cestného telesa v celej jeho dĺžke. Alternatíva s využitím starej cesty, ktorá fungovala pred 50 rokmi, by si vyžiadala zníženie hladiny v nádrži Ružín I minimálne na úroveň 315 metrov nad morom, čo je o 11,6 metra pod úrovňou maximálnej prevádzkovej hladiny. Takéto zníženie by predstavovalo pokles akumulovaného objemu vody na 43 percent, čo by znemožnilo plnenie základných účelov vodnej stavby," informovala ďalej Bobriková.
Zníženie hladiny je možné len na hydrologicky nevyhnutný čas. V prípade 12 mesiacov by išlo o mimoriadnu manipuláciu, ktorá podlieha povoleniu príslušného vodoprávneho orgánu. Okrem iného by sa musel spracovať a schváliť dočasný manipulačný poriadok vodnej stavby, projektová dokumentácia obnovy vrátane návrhu objektov premostení vodných tokov Belá a Opátka a nutné by bolo aj odstránenie nežiaducich nánosov počas 50 rokov prevádzky na pôvodnom cestnom násype.
K zriadeniu kompy, prípadne pontónového mosta SVP uviedol, že k možnosti prevádzkovať kompu by sa v zmysle zákona musel vyjadriť Dopravný úrad (DÚ) Bratislava. Vodohospodársky podnik ďalej upozornil, že vzhľadom na zamrznutú hladinu nádrže výstavba jednotlivých objektov a ani prevádzkovanie kompy nie je možné. Zdôraznil taktiež, že nie je možné garantovať konštantnú úroveň hladiny, pretože plnenie základných funkcií nádrže - dodávka vody pre priemysel - spôsobuje pozvoľný pokles hladiny v málo vodných obdobiach. Nádrž je citlivá na zmenu hydrologického režimu v povodí nad ňou, čo znamená prudký vzostup hladiny počas povodňových prietokov.
"Na základe žiadosti krízového štábu sa k možnosti použitia pontónového mosta v stanovisku vyjadrí aj Ministerstvo obrany SR," doplnila Bobriková.