Dielo z roku 1735 je v hudobnom naštudovaní hosťujúceho českého dirigenta Mareka Štryncla a v réžii Lindy Keprtovej.
Autor TASR
Košice 24. februára (TASR) – Slávnu barokovú operu Alcina od Georga Friedricha Händela uvedie v piatok (26.2.) v premiére Štátne divadlo (ŠD) Košice. Dielo z roku 1735 je v hudobnom naštudovaní hosťujúceho českého dirigenta Mareka Štryncla a v réžii Lindy Keprtovej.
"Je to ojedinelý počin, baroková opera v Košiciach nikdy v histórii nezaznela," skonštatoval dnes pre novinárov umelecký šéf opery ŠD Karol Kevický. Dielo je špecifické určitými interpretačnými úskaliami, divadlo preto prizvalo k spolupráci českého dirigenta, ktorý má s týmto druhom hudby bohaté skúsenosti.
V súčasnosti je pritom populárne hrať takúto hudbu v tzv. barokovo poučenej interpretácii. "Napriek tomu, že nemáme historické kópie hudobných nástrojov, dokázali sme sa, myslím si, tej interpretácii priblížiť veľmi blízko, skúšky boli veľmi intenzívne," zhodnotil Kevický. Výhodou bolo podľa neho aj to, že v orchestri je koncertný majster Peter Michálik, ktorý sa zaoberá starou hudbou a kolegom poskytol barokové sláčiky.
V košickom naštudovaní sa predstaví medzinárodné obsadenie, v postave Alciny uvidia diváci Michaelu Várady a Luciu Kašpárkovú. Režisérka Linda Keprtová, ktorá pri svojom košickom debute získala za operu Dialógy karmelitánok divadelnú cenu Dosky 2013 za najlepšiu réžiu, je aj autorkou scénickej výpravy. Kostýmy navrhla Danica Hanáková.
Opera Alcina je podľa režisérky barokovým "megahitom" a jej hudba je prístupná aj pre diváka, ktorý bežne na operu nechodieva. "Určite by som ju odporučila aj širšej verejnosti, ktorá nielen nechodí na operu, ale nie je zvyknutá počúvať ani klasickú hudbu. My sa tú hudbu snažíme dokresliť takým samozrejmým príbehom, ktorý sa odohráva okolo nás a možno v ňom žijeme aj my sami," hovorí Kerptová.
Pôvodná opera rozpráva príbeh o krásnej, zmyselnej, no zákernej čarodejnici Alcine, ktorá vábi mužov na svoj "ostrov lásky". Keď sa však svojich milencov nasýti, premieňa ich na zvieratá, kamene, stromy či morské vlny. Láska je však silnejšia ako čary, moc čarodejnice sa napokon zrúti a kliatby sú zbavené všetky jej obete.
Podľa dramaturga Petra Hochela je Alcina spomedzi všetkých Händelových ženských postáv azda najvýraznejšou. "Jej part skladateľ obdaroval šesticou skvostných, pozoruhodne kontrastných árií, v ktorých majstrovsky vystihol tak Alcinine črty ľudské i čarodejnícke, ako aj jej rozpoltenosť medzi nešťastnou, milujúcou ženou a ohrdnutou trestajúcou mocou," konštatoval.
"Je to ojedinelý počin, baroková opera v Košiciach nikdy v histórii nezaznela," skonštatoval dnes pre novinárov umelecký šéf opery ŠD Karol Kevický. Dielo je špecifické určitými interpretačnými úskaliami, divadlo preto prizvalo k spolupráci českého dirigenta, ktorý má s týmto druhom hudby bohaté skúsenosti.
V súčasnosti je pritom populárne hrať takúto hudbu v tzv. barokovo poučenej interpretácii. "Napriek tomu, že nemáme historické kópie hudobných nástrojov, dokázali sme sa, myslím si, tej interpretácii priblížiť veľmi blízko, skúšky boli veľmi intenzívne," zhodnotil Kevický. Výhodou bolo podľa neho aj to, že v orchestri je koncertný majster Peter Michálik, ktorý sa zaoberá starou hudbou a kolegom poskytol barokové sláčiky.
V košickom naštudovaní sa predstaví medzinárodné obsadenie, v postave Alciny uvidia diváci Michaelu Várady a Luciu Kašpárkovú. Režisérka Linda Keprtová, ktorá pri svojom košickom debute získala za operu Dialógy karmelitánok divadelnú cenu Dosky 2013 za najlepšiu réžiu, je aj autorkou scénickej výpravy. Kostýmy navrhla Danica Hanáková.
Opera Alcina je podľa režisérky barokovým "megahitom" a jej hudba je prístupná aj pre diváka, ktorý bežne na operu nechodieva. "Určite by som ju odporučila aj širšej verejnosti, ktorá nielen nechodí na operu, ale nie je zvyknutá počúvať ani klasickú hudbu. My sa tú hudbu snažíme dokresliť takým samozrejmým príbehom, ktorý sa odohráva okolo nás a možno v ňom žijeme aj my sami," hovorí Kerptová.
Pôvodná opera rozpráva príbeh o krásnej, zmyselnej, no zákernej čarodejnici Alcine, ktorá vábi mužov na svoj "ostrov lásky". Keď sa však svojich milencov nasýti, premieňa ich na zvieratá, kamene, stromy či morské vlny. Láska je však silnejšia ako čary, moc čarodejnice sa napokon zrúti a kliatby sú zbavené všetky jej obete.
Podľa dramaturga Petra Hochela je Alcina spomedzi všetkých Händelových ženských postáv azda najvýraznejšou. "Jej part skladateľ obdaroval šesticou skvostných, pozoruhodne kontrastných árií, v ktorých majstrovsky vystihol tak Alcinine črty ľudské i čarodejnícke, ako aj jej rozpoltenosť medzi nešťastnou, milujúcou ženou a ohrdnutou trestajúcou mocou," konštatoval.