Z viac ako 300 železničných staníc v správe ŽSR je príkladom, ako by moderná stanica tretieho tisícročia mala vyzerať.
Autor TASR
Košice 27. februára (TASR) - Železničná stanica Košice patrí podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vďaka rozsiahlej komplexnej rekonštrukcii k najkrajším v rámci celého Slovenska. Z viac ako 300 železničných staníc v správe ŽSR je príkladom, ako by moderná stanica tretieho tisícročia mala vyzerať.
Stanica bola počas svojej histórie rekonštruovaná v rokoch 1896, 1974 a naposledy v roku 2016. Jej poslednú komplexnú rekonštrukciu sa Železnice Slovenskej republiky rozhodli riešiť partnerstvom so súkromným investorom, ktorý za svoje vlastné prostriedky celú stanicu zrekonštruoval a ako protihodnotu získal zmluvu na využívanie komerčných nebytových priestorov na dobu 30 rokov. Partner, ktorým bola spoločnosť ACHILES Slovakia, sa zaviazal preinvestovať 6,7 miliónov eur.
"Revitalizácia ŽST Košice sa začala prvou fázou prostredníctvom vysúťaženej nájomnej zmluvy z roku 2006 na rekonštrukciu pravého krídla stanice a vybudovanie priestorov na nákupy a občerstvenie," uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Druhá fáza pokračovala podľa jej slov od roku 2010 vynovením interiérových priestorov a prístavbou a prestavbou objektu.
"S koncom roku 2016 sa ukončili aj všetky zásadné časti revitalizácie. Úplnou novinkou je na úrovni tretieho nadzemného podlažia vybudovaná tzv. šošovka, čím budova železničnej stanice získala nový špecifický architektonický prvok. Cestujúci dnes využívajú oba hlavné vstupy do budovy, ktorá je vykurovaná a v lete klimatizovaná, je tu sektorové sedenie," priblížila Pavliková.
"Sme radi, že dnes môžeme v priestoroch ŽST Košice ponúknuť služby, ktoré sú štandardom v európskych železničných staniciach," uviedla Helena Hrobáková zo spoločnosti ACHILES Slovakia.
Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Martina Erdössyho prínosom celého projektu revitalizácie bolo, že sa realizoval bez uzatvorenia stanice, respektíve prerušenia vlakovej dopravy. "Dnes môžeme železničnú stanicu Košice smelo označiť ako pýchu, je to moderné, príjemné a hlavne bezpečné centrum cestovania. Denne poskytuje približne 25.000 návštevníkom kvalitné služby či pohodlné čakanie v zrekonštruovaných priestoroch. Je našou ambíciou, aby takúto tvár dostali aj ďalšie uzlové stanice," povedal.
Počas revitalizácie prijímacej budovy ŽST Košice sa uskutočnila aj výmena hlasového a vizuálneho informačného systému pre cestujúcich. Za jedinečnú možno podľa Pavlikovej označiť aj rozsiahlu elektrickú požiarnu signalizáciu (EPS), ktorá bola tiež vybudovaná počas rekonštrukcie.
"Pri vyhlásení všeobecného poplachu ústredňa EPS podľa vopred nastavených kritérií ovláda strešné svetlíky, požiarne rolety umiestnené medzi požiarnymi úsekmi a všetky zariadenia zapojené do ústredne EPS. Počas poplachu dochádza aj k automatickému uvoľneniu dverí, turniketov na toaletách, zastaveniu eskalátorov a výťah zíde do prvého nadzemného podlažia, kde ostane stáť s otvorenými dverami. Na základe všeobecného poplachu sa aktivuje domáci rozhlas, ktorý prostredníctvom 244 reproduktorov rozmiestnených v priestoroch prijímacej budovy stanice vyhlási evakuáciu objektu," dodala hovorkyňa ŽSR.
Stanica bola počas svojej histórie rekonštruovaná v rokoch 1896, 1974 a naposledy v roku 2016. Jej poslednú komplexnú rekonštrukciu sa Železnice Slovenskej republiky rozhodli riešiť partnerstvom so súkromným investorom, ktorý za svoje vlastné prostriedky celú stanicu zrekonštruoval a ako protihodnotu získal zmluvu na využívanie komerčných nebytových priestorov na dobu 30 rokov. Partner, ktorým bola spoločnosť ACHILES Slovakia, sa zaviazal preinvestovať 6,7 miliónov eur.
"Revitalizácia ŽST Košice sa začala prvou fázou prostredníctvom vysúťaženej nájomnej zmluvy z roku 2006 na rekonštrukciu pravého krídla stanice a vybudovanie priestorov na nákupy a občerstvenie," uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Druhá fáza pokračovala podľa jej slov od roku 2010 vynovením interiérových priestorov a prístavbou a prestavbou objektu.
"S koncom roku 2016 sa ukončili aj všetky zásadné časti revitalizácie. Úplnou novinkou je na úrovni tretieho nadzemného podlažia vybudovaná tzv. šošovka, čím budova železničnej stanice získala nový špecifický architektonický prvok. Cestujúci dnes využívajú oba hlavné vstupy do budovy, ktorá je vykurovaná a v lete klimatizovaná, je tu sektorové sedenie," priblížila Pavliková.
"Sme radi, že dnes môžeme v priestoroch ŽST Košice ponúknuť služby, ktoré sú štandardom v európskych železničných staniciach," uviedla Helena Hrobáková zo spoločnosti ACHILES Slovakia.
Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Martina Erdössyho prínosom celého projektu revitalizácie bolo, že sa realizoval bez uzatvorenia stanice, respektíve prerušenia vlakovej dopravy. "Dnes môžeme železničnú stanicu Košice smelo označiť ako pýchu, je to moderné, príjemné a hlavne bezpečné centrum cestovania. Denne poskytuje približne 25.000 návštevníkom kvalitné služby či pohodlné čakanie v zrekonštruovaných priestoroch. Je našou ambíciou, aby takúto tvár dostali aj ďalšie uzlové stanice," povedal.
Počas revitalizácie prijímacej budovy ŽST Košice sa uskutočnila aj výmena hlasového a vizuálneho informačného systému pre cestujúcich. Za jedinečnú možno podľa Pavlikovej označiť aj rozsiahlu elektrickú požiarnu signalizáciu (EPS), ktorá bola tiež vybudovaná počas rekonštrukcie.
"Pri vyhlásení všeobecného poplachu ústredňa EPS podľa vopred nastavených kritérií ovláda strešné svetlíky, požiarne rolety umiestnené medzi požiarnymi úsekmi a všetky zariadenia zapojené do ústredne EPS. Počas poplachu dochádza aj k automatickému uvoľneniu dverí, turniketov na toaletách, zastaveniu eskalátorov a výťah zíde do prvého nadzemného podlažia, kde ostane stáť s otvorenými dverami. Na základe všeobecného poplachu sa aktivuje domáci rozhlas, ktorý prostredníctvom 244 reproduktorov rozmiestnených v priestoroch prijímacej budovy stanice vyhlási evakuáciu objektu," dodala hovorkyňa ŽSR.