Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. november 2024Meniny má Vratko
< sekcia Krimi

Pri nehodách na železničných priecestiach vyhaslo päť ľudských životov

Ilustračné foto Foto: TASR – František Iván

Takmer dve tretiny nehôd sa stávajú na zabezpečených železničných priecestiach.

Žiar nad Hronom 19. októbra (TASR) - Do polovice októbra tohto roka evidujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na železničných priecestiach 39 nehôd, pri ktorých bolo usmrtených päť osôb. Takmer dve tretiny nehôd, sa stávajú na zabezpečených železničných priecestiach. ŽSR preto v tejto súvislosti apelujú na vodičov, aby rešpektovali na priecestiach spustenú výstražnú svetelnú a zvukovú signalizáciu. V opačnom prípade totiž riskujú nielen svoje životy, ale aj životy ľudí vo vlakoch.

Ako vo štvrtok informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, dôkazom takéhoto správania je aj udalosť, ktorá sa pred niekoľkými dňami odohrala na železničnom priecestí so zvukovou a svetelnou signalizáciou a závorami v Žiari nad Hronom.

"Vodič kamiónu vošiel na priecestie v čase, keď už bola zvuková a svetelná signalizácia v činnosti. Cez priecestie nestihol prejsť a po uzatvorení závor zostal kamión zaseknutý medzi nimi. Keď to zbadali cestujúci, ktorí čakali na osobný vlak na železničnej zastávke, začali bezradnému vodičovi pomáhať a zodvihli závoru tak, aby mu umožnili cez priecestie prejsť," priblížila Pavliková.

Situáciu videl z diaľky rušňovodič osobného vlaku, ktorému sa podarilo vzhľadom na menšiu rýchlosť, približne 400 metrov pred priecestím, vlak zastaviť. "Hrozivo vyzerajúca situácia sa tak len vďaka duchaprítomnosti cestujúcich a rušňovodiča neskončila tragédiou," podotkla Pavliková.

Hoci ide o najvyšší možný stupeň zabezpečenia železničného priecestia, podobná situácia sa stala na tomto priecestí aj pred rokom. Vodič kamiónu nerešpektoval zabezpečovacie zariadenie a vošiel na priecestie v čase, keď už k nemu prichádzal rýchlik. Vlak a kamión sa len tesne minuli.

Pavliková v tejto súvislosti zdôraznila, že železnica má pri križovaní s cestnou komunikáciou vždy prednosť. Pred priecestím treba zvýšiť pozornosť a predovšetkým je potrebné rešpektovať buď dopravné značenie alebo zabezpečovacie zariadenie, ktoré oznamuje príchod vlaku a zákaz vjazdu na priecestie. Len čo svieti červené prerušované svetlo, v žiadnom prípade nikto z účastníkov cestnej premávky nesmie vstupovať na železničné priecestie.